Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1331 ggr
GuineaGirl
2016-12-30 21:42

Probiotika vid antibiotikabehandling?

Jag undrar om man ska ge probiotika eller motsvarande vid antibiotikabehandling av marsvin, för att skydda deras matsmältningssystem? Vad och hur mycket bör man i sådana fall ge? Och ska probiotikan ges samtidigt som antibiotikan, eller en stund före eller efter? (Inget av mina marsvin behandlas just nu, ta i trä.)

Ett av mina dåvarande marsvin fick i våras baytril från en mycket marsvinskunnig veterinärmottagning. Jag frågade innan behandlingen om jag skulle ge filmjölk med lactobaciller eller proviva nyponsoppa, eftersom marsvinet var känsligt för nya födoämnen. Men de sade att detta var gamla råd som inte längre gällde, och att marsvinet skulle tåla baytril. Jo tjena, något dygn efter första behandlingstillfället hade hon både trumsjuka och förstoppning, som övergick i diarré.

Men vågar man verkligen ge till exempel proviva eller filmjölk till ett sjukt marsvin, som redan är känsligt för nya födoämnen? Skulle inte det bli ännu värre, än att bara ge baytril? Kan man istället ge en färsk bajsplutt upplöst i vatten, från ett friskt marsvin, som probiotika? Skulle det fungera? 

Eller finns det någon specifikt framtagen probiotika för dessa tillfällen? Jag har läst något om fibreplex, men vet inte närmare vad det innebär. Och om det vore bra, varför rekommenderar inte gnagarkunniga veterinärer detta?

Annons:
Ljungåsen
2016-12-30 21:50
#1

Jag har gett pro fibre rabbit till marsvin i kombination med antibiotika. Den tycker jag fungerar bra. https://vetzoo.se/pro-fibre-rabbit Guinealynx, som är en bra källa, rekommenderar probiotika vid antibiotika. http://www.guinealynx.info/probiotics.html

VildaVittra
2016-12-30 21:53
#2

Utan att kunna något speciellt om marsvin, men hade jag ett djur som jag visste att det hade en känslig mage, så skulle jag alltid ge probiotika i den dagliga kosten, då är det ju redan vant vid det den dagen som det behöver penicillin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

GuineaGirl
2016-12-30 22:34
#3

#1 I vilken mängd, och hur många gånger per dag, ger du pro fibre rabbit i dessa fall, om man tänker sig till ett marsvin som väger ca 900 gram - 1 kg? Man kan ju antingen strö en skopa över fodret eller ge upplöst i vatten, enligt den produktinfo som du länkade till, men mer exakt dos framgår inte. Jag tänker då mest på ett scenario där man ska ge marsvinet pro fibre rabbit upplöst i vatten i pipett?

#2 Just penicillin är inte aktuellt till marsvin.

VildaVittra
2016-12-30 22:44
#4

#3  Vilket kvittar, eftersom det inte var syftet med det jag skrev.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ljungåsen
2016-12-30 22:46
#5

#3 Jag behövde aldrig lösa upp dem i pipett, ens när han var som sjukast och nästan inte åt någonting själv. Han fick ett par stycken varje gång jag stödmatade, så totalt blev det ungefär en skopa om dagen, fördelat på en åtta -tio tillfällen. De är jättegoda, tycker alla mina djur (marsvin och kaniner), och de ser ut ungefär som små pellets. Om han inte hade ätit de själv hade jag löst upp och blandat dem med Critical Care, som jag stödmatade med. Mitt marsvin som var sjukt väger runt 1400 g.

GuineaGirl
2016-12-30 23:12
#6

#5 Tack för ditt svar. 

Eftersom du nämner att alla dina djur tycker mycket om pro fibre rabbit, ger du det även förebyggande på daglig basis? Brukar man också kunna köpa det hos veterinärkliniker, eller är det näthandel som gäller?

Annons:
Ljungåsen
2016-12-31 06:48
#7

#6 Mina äldre djur (två sjuåriga kaniner och ett sexårigt marsvin) får pro fibre varje dag. Ena kaninen och marsvinet får fem-sex pellets om dagen, andra kaninen (som har en känslig mage) får ungefär det dubbla. Övriga marsvin får pro fibre någon gång i veckan, kanske mest som godis. Jag vet inte om man kan köpa hos veterinären, men vetzoo.se brukar ha snabba leveranser. Om du har ett marsvin med känslig mage så skulle det säkert må bra av att få pro fibre på daglig basis.

Upp till toppen
Annons: