Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1223 ggr
Alva0422
2017-01-01 12:38

Toalätt eller Fleece?

Mina marsvin använder just nu toalätt, är det bättre än fleece? Toalätt är ju ganska hårt i sig jämfört med fleece men det luktar ingenting och det är superskönt. När kag haft fleece har det luktat från dag 1 och lukten sitter i fleecen. Men är toalätt bra för marsvinen? Kan de få sår på tassarna för det är så hårt? Jag trivs jättemycket med toalätt och vill inte sluta. Vad använder ni?

Annons:
Ljungåsen
2017-01-01 12:55
#1

Ja, toalätt är för hårt och obekvämt och kan på sikt ge marsvinen problem med fötterna. Jag skulle rekommendera att du byter till ett mjukare underlag. Jag använder en blandning av lättströ och easyströ till mina marsvin. Lättströ suger upp fantastiskt bra, men är lite hårt. Easyströ är mjukt, men suger inte riktigt lika bra som lättströ.

-Aida-
2017-01-01 12:55
#2

Du har inte övervägt Al spån? De är rätt mjukt för tassarna och luktar ingenting.

Alva0422
2017-01-01 13:19
#3

#1 jag har använd Lättströ och det fungerade bra. Men det luktade ganska mycket när jag hade det, men fortfarande mycket bättre än fleece. #2 har inte sett det på djuraffären…men kan kolla på det nästa gång jag är där!

Ljungåsen
2017-01-01 13:51
#4

#3 Det viktiga är, oavsett vilket strö man har, att ha ett tillräckligt tjockt lager, minst 5 cm, gärna 10 cm. Då luktar det inte, under förutsättning att man städar tillräckligt ofta förstås.

[rumelle]
2017-01-01 14:39
#5

Jag har fleece i en del av buren och i resten har jag toa-lätt med ett tunt lager spån över.

elsabergs
2017-01-02 21:31
#6

Mina M-svin har rätt så tjockt alspåns lager över lite tidnings papper men hade tänkt byta till fleece men är osäker om det luktar. Och, är det ok att ha tidnings papper i bur botten? Eller ska jag ta bort det?

Annons:
Alva0422
2017-01-03 20:53
#7

#6 när jag använde fleece så hade jag först ett lager tidningspapper och sen en stor handduk och små extra handdukar där marsvinen hade sina gömställen och i hörnen, sen ett lager fleece. Har man fleece så måste man ta bort bajs i buren varje dag och enligt mig luktade allt ganska mucket när jag använde fleece. Men marsvinen gillar det och det är mjukt fr deras fötter och jätteskönt att sova på. dessutom ser det trevligare ut än många andra underlag. Om du ska byta till fleece så köp kanske 4 fleecefiltar från början så du har något att byta till när det andra ska tvättas. (Tvätta filtarna innan du använder dem för att ta bort ett sorts lager som ligger på ytan av filtarna. Lagret hindrar kisset att åla igenom filtarna, det bara stannar utanpå. Och urinet är starkt så marsvinen kan få sår på fötterna om de kliver i det. Jag har marsvinen i mitt sovrum och det luktade för mycket med fleece enligt mig så jag har bytt till toalätt som jag skrev där uppe. Men har läst om många som det är fungerat superbra för. Så det är väl upp till dig.

musse_lusse
2017-01-10 21:17
#8

Jag har just nu sågspån, det luktar lite men jag bryr mig inte så mycket om det inte luktar jätte mycket.

Är sågspån bra för fötterna?? För jag har tänkt på att testa med fleceefilt ett tag nu. 

Men måste jag tömma allt bajs på filten varje dag??? Kan jag inte tömma filten var 3 dag och sedan tvätta filtarna varje vecka?? :// Mycket frågor :) 

Isåfall om jag ska ha fleece filt hur många bör jag ha?? Ska jag ha ett litet lager spån längst underst??? 

Sry för mycket frågor xD

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

GuineaPigFish
2017-01-11 19:50
#9

Jag kör fleece som underlag. Under fleecen har jag handdukar, som fungerar som så att de absorberar urinen. Sedan har jag även en sådan där toaletthörna med sågspån (jag kör slut på den bal jag redan köpt med sågspån, eftersom jag inte gillar sågspån som underlag), plus att jag lägger deras hö i en stor låda med sågspån, så att både urin och bajs kan bytas ut lätt. Det gör också att det blir lättare att hantera fleecen, utan allt hö som fastnar ovanpå den.Jag tycker mitt system fungerar och är lätthanterligt. När jag hade sågspån som underlag tog allt mycket längre tid, plus att det blev omständigt att åka till tippen var och varannan dag med allt spån… Förutom att det var omständigt så blev mina marsvins små fossingar dåliga av spånet (=torra), plus att det inte är bra för deras lungor.

Nu ruskar jag ut bajset (/sopar upp det), kastar filtarna i tvätten, tar ett par andra fleece som redan är rena, rengör coroplasten med urinoff, låter torka, lägger nya fleece, fixar allt burinnehåll som hus etc. Klart.

Tanken är att toaletthörnan och hölådan ska få annat underlag. Kommer förmodligen köpa något av de specialltillverkade varianterna. Men just nu så kör jag slut på den bal jag har hemma.

Jag har dock ingen erfarenhet av ToaLätt, men jag hade inte haft det av den enkla anledningen att det är ett hårt underlag. Jag rekommenderar fleece. Fleccefiltarn jag köper fixar jag billigt från exempelvis Rusta (29 kr styck om jag inte minns fel). Dom ändrar också lite trycken på fleecen efter säsong, vilket är kul! Finns också enkelfärgade. Man samlar ju såklart på sig ett bra lager av fleece, så man alltid har rena och torra. Sedan köper jag ibland lite finare (nu inför julen så köpte jag sådana med tomtar på, av lite finare kvalité. Det kan man ju kosta på sig ibland (60-70 kr styck).

Mirinda
2017-01-11 22:04
#10

#8 Fråga så mycket du vill. Du behöver inte be om ursäkt för det. Ju fler frågor de som har lite erfarenhet ställer, desto fler svar kan de få. Och i förlängningen betyder det ju att fler marsvin får det riktigt bra.

Mina svar på frågorna här tror jag att du fick i din tråd "Underlag i buren?" och av övriga här i denna tråd.

Men visst kan vissa saker tåla att upprepas: Ska man ha fleece får man städa/tvätta väldigt mycket. Det börjar fort lukta. Toalätt är för hårt för marsvinsfötter. Man måste i så fall ha ett rätt tjockt lager med mjukt, lite sviktande material över det. Min rekommendation är kutterspån eller alspån. Dock har jag inte prövat lättströ eller easyströ. 

Inred gärna en del av buren med fleece, men låt marsvinen ha något naturmaterial i en annan del av buren. Det finns de som har gjort fiffiga lösningar för att inte så mycket spån och hö ska fastna i fleecen. I en hembygd bokhyllebur kan man dela av buren så att marsvinen ändå tar sig fram. I en köpt bur  med plastbotten blir det knepigare, men det finns nog lösningar för det också.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: