Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 965 ggr
Lollan1000
1/2/17, 10:44 PM

Hjälp! Vilket underlag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just nu toalet som underlag till mina marsvin. Jag tycker det fungerar bra för mig men inte för marsvinen. Jag tycker det suger upp bra mm, men det är alldeles för hårt för marsvinens små fötter. Jag kan inte använda spån eftersom jag har ett långhårigt marsvin och de blir jätte stora klumpar i pälsen. Jag vill testa fleece men min mamma vägrar tvätta filtarna. Hon är rädd att maskinen förstörs av håret mm. Hur får man bort håret från filtarna? Kan man handtvätta? Hur kan man undervika att maskinen förstörs? Jag undrar vilket underlag som är bäst och som även funkar för ett sheltie marsvin och ett virvel marsvin💕

Annons:
Ljungåsen
1/3/17, 7:35 AM
#1

Om du vill prova fleece, och inte få hår i tvättmaskinen, så är det enklaste att skaffa en stor tvättpåse att stoppa filtarna i. Det finns stora påsar, som brukar användas för hästtäcken, exempelvis den här: http://www.horze.se/underhåll-av-utrustning/moorlandrider-horsewear-tvättpåse-stor/309056.html Tre av mina fyra pojkar är långhåriga, och de bor på en blandning av lättströ och easyströ. Det fastnar inte speciellt mycket i pälsen, men jag klipper också ner dem en del, mest på mage och rumpa.

Lollan1000
1/3/17, 11:42 AM
#2

Tack för tipset❤️Men skulle man kunna använda en vanlig tvättpåsar som man har hemma eller ger det inte samma effekt? Kan man ha typ hälften toalett och hälften fleece? Eftersom fleece inte suger upp så bra kan man ha ett tunt lager toalet under fleecen?

Ljungåsen
1/3/17, 2:08 PM
#3

#2 Det beror ju på hur stor tvättpåse du har. Om den är tillräckligt stor så fungerar säkert den du har. Ska du använda fleece så behöver du någonting under fleecen som suger upp ordentligt, för fleece suger inte upp alls.Toa-lätt skulle nog kunna fungera.

Hrimthursa
1/3/17, 2:31 PM
#4

Annars kan du ju testa att använda en klädroller på fleecen innan du tvättar den, för att få bort det mesta skräpet och håret.  Och sedan använda en tvättpåse i maskinen. Har du ingen stor tvättpåse där fleecen får plats kan du lägga det i ett gammalt (tunt) påslakan och knyta igen det. Det brukar jag göra :)

Lollan1000
1/4/17, 9:34 PM
#5

Tack ska testa❤️

NesoOberon
1/6/17, 11:18 PM
#6

En annan variant är att lägga sådan här 'plastad frotté' under fleecen, och sen får du väl ta ditt ansvar som marsvinsägare (om din mamma inte vill), och tvätta fleecen för hand (eller i tvättpåse). Dock måste du ju slänga den plastade frottén varje gång du städar buren, men det kostar nog inte med än vad toalätt gör. Funderar själv på att byta till plastad frotté+fleece, vet bara inte om den plastade frottén tar bort lukten, men troligen inte. Lycka till!:)

Annons:
Lollan1000
1/6/17, 11:36 PM
#7

När man tvättat förhand är det svårt att få ut tvättmedlet? Jag vill ju inte att det ska vara några medel kvar, det kan väll va farligt för rmarsvinen.

Lollan1000
1/6/17, 11:36 PM
#8

När man tvättat förhand är det svårt att få ut tvättmedlet? Jag vill ju inte att det ska vara några medel kvar, det kan väll va farligt för rmarsvinen.

Ljungåsen
1/7/17, 7:46 AM
#9

#6 Plastad frotté går att tvätta i tvättmaskinen. Däremot så suger den inte upp så bra, utan vad den gör är att inte släppa igenom kisset till underlaget. Ska man ha fleece behöver man någonting bra absorberande material under. #8 Jag skulle inte rekommendera att tvätta för hand. Det blir svårt att få rent, och svårt att skölja ur ordentligt. Mycket bättre med tvättpåse i maskinen.

Upp till toppen
Annons: