Annons:
Etikettallmänt
Läst 518 ggr
NesoOberon
2017-01-06 23:07

Viktiga (och allmänna) frågor som "nybörjare"!

Hej! Jag är en tjej som har 4 marsvin, och det är mina första. (Det började med två "brorsor" som förökade sig). Jag har läst en hel del på nätet men jag skulle ändå vilja kalla mig nybörjare. Därför har jag några frågor jag skulle behöva få svar på: - Hur mycket mat/marsvin (eller till fyra marsvin, två st = drygt 1 år, två st = snart 1 år)? - Vilket är det bästa bur-underlaget? - Hur göra för att få kortare klor? (Försöker klippa så ofta och så kort som möjligt, men det är svårt). - Vill (och behöver) sätta ihop två hanar (brorsor), men de börjar bråka & markera revir. (Ja, det finns en hona i rummet). Hjälp? - Mår de bra? De är ganska runda, men alla går under ett kilo. Vad göra? - Har dåligt samvete över att de får så lite utrymme att springa på (vi har lagligt stora burar, plus en lekhage, men ändå..) hur stort bör de ha (bortsett från minimimåtten, alltså era åsikter)? - Hur ofta ska man städa buren? - Hur ofta ska de bada? - Måste man rengöra med tops runt rumpan och "pungen" (förlåt, kom inte på nåt annat ord)? - Hur ska man få dem tama, och typ vilja hoppa upp i handen och gosa? Har fortfarande inte fått dem tama efter ett år… Tack till de som tog sig tid att läsa igenom. ;)

Annons:
Lollan1000
2017-01-06 23:57
#1

Jag ger mina marsvins honor 1 msk pellets var (de är 3 år) Jag tycker att de bästa underlaget är toalett och fleece. Man har fleece i stora delar av buren men man har små lådor med toalett och hö. Men om man har fleece måste man vara beredd på små jobb och tvätt. Men enbart toalett är för hårt enligt mig. Min bur till mina marsvin är 200•80. Det tycker jag är en bra storlek. Jag fattar att alla inte kan ja den storleken. Men tänk bara så stort som möjligt och gärna brett med. När man ska städa buren beror mycket på underlaget.men ungefär 1-2 gånger i veckan skulle jag säga. De ska bada när de är smutsiga, men inte i onödan. En viktigt när man ska få marsvin tama är att göra de på deras villkor. Alltså att om marsvinet inte vill bli upplyft mm så vänta lite. Då känner sig marsvinet tryggt. Det viktigaste är att ta upp de ofta och ha de ute på golvet. Ta med de där du är så de är med dig. Sen är ju mutor inget fel på heller😂Ha de i knät med någon god grönsak. Förlåt för lång text😳

Ljungåsen
2017-01-07 08:23
#2

Jag har fyra pojkar i åldersspannet 4 månader - 6 år. De bor två och två.

Mina pojkar har fri tillgång till hö och kornkross. De får grönsaker två gånger om dagen, ungefär en deciliter att dela på två varje gång.

I burarna har jag en blandning av lättströ (hampa) och easyströ (hackad halm). Punktstädar dagligen, och gör en mer rejäl städning en gång i veckan. Ena pojkparet har en yta på 130*80 cm, det andra 180*70 cm. Pojkarna i den lilla buren har mer golvtid än de andra.

Enda sättet att få kortare klor är att klippa lite och ofta. Det brukar vara smart att ha blodstopp hemma, ifall man skulle råka klippa lite för mycket.

Marsvin kommer i olika storlekar. Det är helt omöjligt att avgöra om ett marsvin är lagom tjockt bara genom att se på vikten. Enklast är att känna på marsvinet. Man ska kunna känna ryggrad och revben, men inte alltför tydligt. Sedan är inget av dina marsvin färdigvuxna, det blir de inte förrän vid ca 18 månaders ålder.

Tre av mina pojkar är långhåriga och behöver klippas. De får ett bad efter varje klippning, kanske en gång varannan månad. Fjärde marsvinet badar bara när hans talgkörtel behöver rengöras, vilket är mer sällan. Jag försöker bada så sällan som möjligt. Pojkar behöver få både pungen och snoppen rengjorda med jämna mellanrum, för det samlas mycket skräp där.

Marsvin är ofta väldigt matmotiverade, så det enklaste sättet att tämja dem brukar gå genom mat. Antingen så kan man plocka upp dem, och mata med något jättegott i knät, gurka brukar gå hem. Eller så kan man sätta sig bredvid buren och locka på dem, och mata dem ur handen där.

Sparade svåraste frågan till sist, den om sammanförning av marsvin. En del goda råd finns här:

https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Problemet är att du har två herrar som inte är riktigt vuxna, utan som är i sin tonårsperiod. Dessutom har du en hona på samma ställe. Det gör det inte lätt. Jag skulle rekommendera att du ger de båda pojkarna ett riktigt stort utrymme (minst fyra-fem kvadratmeter) på långt avstånd från dina andra marsvin. Kanske finns det ett badrumsgolv eller en tvättstuga som kan användas? Bada dem, och släpp ner dem samtidigt på den stora ytan. Se till att det finns obegränsat med hö, grenar och mat. Många gömställen med flera utgångar, typ barnpallar, så att de inte kan tränga in varandra någonstans. Sen handlar det mest om att vänta och se hur det går. Blir det inga slagsmål så kommer det att lugna ner sig efter ett tag, men räkna med flera veckor, kanske månader innan deras relation är så stabil att de kan flytta in i en bur tillsammans.

NesoOberon
2017-01-07 10:19
#3

Tack för svar! Ska prova så snart som möjligt. Och en del badande ska det bli. :)

Upp till toppen
Annons: