Annons:
Etikettallmänt
Läst 1057 ggr
musse_lusse
2017-01-10 14:28

Underlag i buren??

Hej! Jag undrar vad ni har i botten till era marsvin :)) 

Har sett att vissa har sågspån och andra filtar och sådant. Själv har jag sågspån men vad har ni??

Har haft mina marsvin i ca 4 månader så jag vet inte riktigt xD Hade det varit bra med en filt från IKEA eller något??? Läser jätte mycket om marsvin varje dag och skulle vilja veta mer xD.

Jag vet inte hur jag ska avsluta men skriv vad ni har i botten i er bur :D xD

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Lollan1000
2017-01-10 16:11
#1

Jag har fleece fast jag har en stor och några små plastlådor från Ikea med toalett och hö i. Eftersom de är dels lag på att man måste ha hälften av buren i fleece. Men också för att slippa allt hö på fleecen och de är dör de kissar och bajsar mest.

Mirinda
2017-01-10 18:43
#2

Marsvin trivs bäst på naturmaterial. Kutterspån brukar funka bra för de flesta. De som vill "lyxa" använder alspån, som är dyrt, men inte dammar. En del marsvin kan vara känsliga för dammet i spånen.

Du skriver att du använder sågspån. Menar du finkornigt sågspån eller är det egentligen kutterspån? Sågspån är inte bra, för det dammar ännu värre än kutterspån. Det blir gärna kompakt, särskilt när det blir kissblött och då blir det inte så mjukt och sviktande som kutterspån.

Vi använder kutterspån. Ett tjockt lager (5-6 cm) när vi nyss tvättat hela burens botten och allt spån byts ut. Under det har vi något som var ett felköp. Vi trodde det var kutterspån i den hårt ihoppressade förpackningen. Det var så dyrt att vi bestämde oss för att lägga ett lager av det under kutterspånen, för att vi inte ville slänga alltihop. Det visade sig vara ett lyckokast. Det ser ut som grovt sågspån, men är ett superabsorberande spån som jag tror är tänkt till hästar från början. Det tar bort lukt så bra och bara vi byter ut blött kutterspån (underhållsstädar) i buren ofta, så behöver vi inte storstäda mer än c:a var 10:e - 14:e dag.

Marsvinen har var sin härlig fleecebädd att ligga i om de vill, men de bäddar lika gärna ner sig i hö eller lägger sig direkt i nybytt kutterspån.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Amasone
2017-01-11 16:42
#3

Jag använder handdukar och toalådor av plast med något mjukt absorberande engångsunderlag i (varierar lite, ibland burströ från mataffären, just nu något som heter carefresh, eller en blandning) och hö ovanpå. Marsvinen kissar nästan alltid i toalådorna, så översta handduken skakar jag bara ur varje dag och byter ut två gånger i veckan. Toalådorna rengör jag var tredje dag, nytt hö fyller jag förstås på hela tiden.

Mirinda
2017-01-11 17:33
#4

#3 Tänk bara på att om du har vanliga frottéhanddukar så finns det en risk att marsvinen drar ut trådar och äter upp dem. Trådar i tarmarna är farligt. 

Ska man använda textilmaterial, så är fleece det bästa. Eftersom det inte suger upp kisset så bra bör man ha handdukar eller annat absorberande material under fleecen. Dock tror jag att det finns en regel (lag?) som säger att minst en tredjedel av botten i buren ska vara täckt av någon form av naturmaterial. Om man sedan väljer kutterspån, alspån , lättströ, halm eller något annat tror jag inte spelar någon roll. Kommer inte på var jag såg den där länken till jordbruksverket sist.

Marsvin älskar att vara i hö. Men tyvärr suger det upp kisset och börjar lukta illa väldigt fort. Dessutom blir det dyrt att täcka hela burbotten med hö, om man inte kan köpa det billigt från en bondgård.

Hur får du marsvinen att använda toalettlådorna? Det är det inte många som har fixat.👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

musse_lusse
2017-01-11 17:51
#5

Äre lag på att ha lite av buren i fleece tyg/ fleece filt?? #4 och #1

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

GuineaPigFish
2017-01-11 21:37
#6

Nej, det är absolut inte lag på det. Det det är lag på är att du måste ha två marsvin. Men du måste absolut inte ha fleece om du känner för något annat. Själv kör jag fleece, för jag anser att det är bäst ur flera synvinklar. Mina marsvin blev dessutom torra om tassarna, plus att det är negativt för lungorna med spån.

Annons:
Mirinda
2017-01-12 01:30
#7

#5 Nej, du missförstod nog. Det som sägs från Jordbruksverket är att man bör ha en viss del naturmaterial, som t ex kutterspån. Men jag hittar inte länken (fanns i ett inlägg för bra länge sedan) till rätt ställe på Jordbruksverkets hemsida. På deras hemsida finns massor av info om många sorters djur. Jag lyckades inte hitta just det där om bottenmaterial för marsvin när jag var inne där som hastigast. 

Men vad som är lagligt och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak. T ex är minimiutrymmet per marsvin i buren löjligt litet om man ser till vad som är lagligt. Lämpligt är betydligt större. Önskvärt är så stort som möjligt.

Som #6 säger är en del marsvin känsliga för dammet i vanliga kutterspån. Men det lär du märka om du testar. Det blir i alla fall billigt. Men man får förstås vara beredd att dammsuga/sopa en hel del. Fast jag tycker att det är höet som skräpar värst och det måste ju marsvinen ha hela tiden. Spånen är betydligt lättare att få bort från golvet och eventuella mattor än höet.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Amasone
2017-01-12 14:43
#8

#4 Jag tror marsvinen väljer att kissa i lådorna dels för att maten (höet) finns där, dels för att jag alltid ställer lådorna på de mörkaste och mest skyddade platserna i buren, under något, så lådorna funkar som hus eller gömslen. Ena marsvinet bajsar också enbart i lådorna, de andra två pluttar lite varstans. Vad gäller handdukar i buren är det nog viktigt att använda tjock frotté med korta och täta trådar så marsvinen inte lätt kan dra upp trådarna precis som #4 beskriver. Jag har inte upplevt problem med det hittills och gillar bomullen som naturmaterial. Den ligger bra på plats, men man behöver flera lager för att det ska bli tillräckligt mjukt för tassarna.

Äppelsnäckan
2017-01-21 15:54
#9

marsvinet.com/bur/bottenmaterial

Har testat spån, halm och fleece och tycker helt klart om spån mest. Blir inte ofräscht lika snabbt som de andra.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: