Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 761 ggr
AnimalLover4-Ever
2017-01-12 06:42

Hon biter av kompisens päls

Hej! Min ena hona biter av pälsen på sin kompis varför gör hon det är det något man ska oroa sig för eller är det bara så marsvin brukar göra är det farligt eller något vad ska jag göra åt det???

Annons:
Ljungåsen
2017-01-12 06:56
#1

Ovanan att tugga av kompisens päls brukar kallas barbering, och är just en ovana - inte någonting som alla marsvin gör. Här finns mer information https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/barbering-eating-hair.132650/

Amasone
2017-01-12 14:07
#2

För de som inte läser engelska så bra, så konkluderar författaren att det finns olika orsaker till beteendet och att det är ganska vanligt, men att det oftast inte är något man varken ska eller kan göra något åt, MEN man ska vara uppmärksam på det så man upptäcker om beteendet beror på sjukdom eller sociala problem eller en kombination. Det blev en lång mening :-)

Mitchika
2017-01-12 16:06
#3

Jag har haft två honor som har barberat sina burkompisar. Den första utvecklade ovanan efter att ett långhårigt marsvin flyttade in i deras flock. Den andra honan barberar sin burkompis om hon är stressad eller om deras bur är för liten (vilket då troligtvis leder till stress också). 

Det upptäckte jag när yttre omständigheter gjorde så att dom fick bo i en kaninbur under en period. Det är alldeles för litet för den honan, hon behöver mycket utrymme för att må bra. Problemet uppstod igen när jag blev tvungen att blockera mer än hälften av deras stora bur för dom under ett par dagar för att fixa lite med den. Det hjälpte mig att koppla ihop det och nu ser jag till att hon alltid har det stora utrymmet hon behöver och hon låter sin burkompis' vackra långa päls växa ut igen och vara. 😃

Jag har även haft en marsvinshane som käkade människohår och med honom gällde det att vara försiktig om man var rädd om sitt långa hår. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: