Annons:
Etikettskötsel
Läst 1275 ggr
musse_lusse
2017-01-14 19:15

Fleece som botten??

Hej! Jag undrar vad ni har i botten och om ni tycket jag ska ha fleece som botten. 

Var köper du fleece isåfall.

Tacksam för svar :))

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Annons:
Halvdansken
2017-01-14 19:38
#1

Jag vet inget om marsvin, men fleece är gjord av plast, och om marsvinen skrafsar runt, så kommer små plastpartiklar att rivas loss och med stor sannolikhet hamna i både magen och lungorna på ditt marsvin. Så nej, jag hade helt klart inte använt det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lillyrod
2017-01-14 19:48
#2

Fleece är bra för marsvin eftersom det är ett helt "tyg" och de kan inte äta revor av det. Jag har alltid fleecefiltar i buren som de kan ligga på och gömma sig under. Köpte mina på Jula och Ikea.

Däremot har jag inte fleece i hela buren, bara en liten del av den. Resten är kutterspån.

MoaL
2017-01-14 19:58
#3

Jag använder hampaströ till mina marsvin. 🙂Tycker personligen att fleece är värdelöst som bottenmaterial.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Lillyrod
2017-01-14 20:04
#4

Jag har fleece i sovavdelningen. Funkar jättebra och marsvinen älskar att gosa ner sig i filtarna. Byter filtar ungefär var femte dag så slipper man lukten :  )

Äppelsnäckan
2017-01-21 15:51
#5

Fördelen med fleece är att det ser trevligt ut - tills bajset lägger sig överallt. Man måste dagligen sopa bort bajs och väldigt ofta (ca varannan dag) byta filtar. Päls och hö sätter sig fast, går ej bort i tvätten. Fleece är inte bra för miljön heller eftersom massa mikroplaster åker ut i avloppet. Så personligen tycker jag inte det är så roligt underlag, spån har alltid varit min favorit.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Mirinda
2017-01-22 17:18
#6

Marsvin gillar att gosa i fleece. Men att ha fleece som bottenmaterial i hela buren är inget jag rekommenderar. Marsvin trivs bäst på naturmaterial, som kutterspån, alspån, lättströ, hampaströ eller något annat naturellt material.

Visst kan man ha fleece i en del av buren. Men jag tror att det blir knepigt att få bort hö och annat från tyget när man ska tvätta. Dessutom tror jag att det blir mer jobb och att det börjar lukta fortare om man har fleece. Fördelen är väl att det inte skräpar lika mycket med fleece som med spån. Men jag stör mig mer på höet som gärna vill hamna lite överallt än på kutterspånet, som är ganska lätt att städa bort.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
musse_lusse
2017-01-29 18:09
#7

:)

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

4guineapigs
2017-02-04 09:25
#8

Vi har tidigare haft fleece med tidningspapper under, det var inte särskilt bra. Inte bra med innehållet i tidningspapper för grisarna och det började lukta fort. Nu har de en ny, större bur och efter att ha gjort efterforskningar och kollat Youtube så bestämde jag mig för att sy egna madrasser - cageliners. Man behöver då fleece samt ett absorberande material i mitten. Jag har gjort en med fleece på båda sidor samt ett gammalt täcke i mitten och ett med fleece, täcke och frottelakan. Den med fleece på båda sidor är bäst, men båda funkar bra! Sopar upp bajs morgon och kväll och det funkar super tycker jag. Byter madrass och skurar buren 1 gång i veckan. Tips är att köpa billiga handdukar och sy små pads med fleece att ha i husen och där grisarna ligger mycket. Då kan man byta dem oftare om det behövs! Rusta, Jysk.se och Ikea är bra ställen att köpa fleece och handdukar på. Har man ingen symaskin så kan man köpa cageliners (madrasser) på Etsy och Ebay bl a. Finns många tips på Youtube för den som vill lära sig mer om fleece och hur man fixar själv på bästa sätt❤

Snuttefia
2017-02-07 16:26
#9

Tycker du ska ha något annat bottenmaterial. Men du kan ha myssaker till de som är i fleece. Om du inte vill sy själv finns det en duktig tjej på FB som syr och säljer olika myssaker. Gruppen är visserligen sluten men här är hennes inlägg om myssaker. Du kan ju bli medlem om du vill :)
Många gillar kutterspån men jag personligen rekommenderar ToaLätt. Det är pellets som man har under höet. Jag gillar inte spån eftersom det ofta dammar och skvätter överallt, har även haft djur som fått åka till veterinären och spolat kutterspån ur ögonen. Så jag avstår, men det är bra att det finns till de som gillar det :)

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: