Annons:
Etikettallmänt
Läst 714 ggr
MoBaBa
1/22/17, 11:19 AM

Smarta ideer lekhage?

Hej. Nu behöver jag lite hjälp. Jag ska fixa en lekhage till mina marsvin och undrar vad som kan funka bäst. Kompostgaller? Odlingslåda? Nått annat? Hur har ni gjort? Om man använder sig av kompostgaller så kan man ju bara fälla ihop det när man är klar plus att det går lätt att tvätta av när man haft det utomhus också. Odlingslåda är av obehandlat trä och man kan utnyttja att det är stapelbart på höjden så att man kan sätta ihop till valfri höjd=lätt att klättra över för oss människor men inte för marsvinen. Hjälp :)

Annons:
Fridaaaa
1/22/17, 11:28 AM
#1

Kompostgaller behövs annat nät på, annars är risken att de smiter ut/fastnar.

Finns annas smidiga hagar på tex zooplus.se :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MoBaBa
1/22/17, 11:54 AM
#2

#1 - ok tack :) Ska spana in zooplus.se 😊😀😄.

GuineaGirl
1/22/17, 2:12 PM
#3

Inomhus har jag kompostgaller som står på en vaxduk (för att inte golvet ska bli nerkissat). Marsvinen uppskattar även leksaker (typ rullar) och tillgång till hö i hagen. Även fullvuxna marsvin kan visserligen ta sig ut genom kompostgallret, som tidigare nämnts i tråden. Men så länge de är inomhus och jag är hemma och kan stoppa deras framfart, så fungerar det skapligt ändå. De rymmer rätt sällan. Men när de rymmer, kan de gnaga på precis allt.

Utomhus bör man inte ha kompostgaller p g a rymningsrisken. Små och halvvuxna marsvin kan även pressa sig genom hönsnät, så om man använder nät bör det vara mer finmaskigt. Det är mycket viktigt att lekhagen/uteburen har ett tak, för att hindra rovdjur (katter, rovfåglar, rävar, etc) från att ta sig in i buren. 

Jag har en utebur som består av finmaskigt ståltrådsnät lindad runt stommen på en gammal spjälsäng i trä. Det är inget nät undertill mot marken, utan marsvinen går direkt på gräsmattan. Som tak har jag ett kompostgaller, som jag lägger plankor, eller någon annan tyngd, över. Ofta har jag även en trasmatta eller handduk ovanpå taket, för att skydda mot sommarsolen och/eller blåst. Större potentiella rovdjur, typ räv och hund, kan dock sannolikt välta av denna typ av takkonstruktion. Jag brukar inte lämna marsvinen utan uppsikt utomhus, dels för att katter och skator försökt ta sig in i buren, dels för att jag bor nära en lekplats.

Upp till toppen
Annons: