Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 493 ggr
Nova505
1/27/17, 7:31 AM

Hjälp, bråkande marsvin

Hej, har fått lite problem så göra mitt första inlägg här nu!

Jag har två marsvinspojkar på tre år. De är bröder och har bott ihop hela livet och jag har haft dem sen de var små marsvinsbäbisar. De har alltid varit bästa vänner, men såklart smågnabbats lite kort till och från. Den senaste veckan kan de dock inte låta bli varandra och kurrar, gnäller och jagar varandra hela tiden. 

De bor i en bur som är 90*180 cm stor med varsin matskål, fyra hus, obegränsat med hö och massa pinnar att gnaga på så jag tycker inte de borde ha så mycket om att bråka om i själva inredningen.  Jag förstår inte varför de har börjat tjafsa konstant just nu. Enda som varit annorlunda än vanligt är att jag var bortrest i helgen, men tycker inte det borde påverka så mycket? (tyckte att de kunde slippa åka tåg i tre timmar dit och tre timmar hem, de fick såklart mat och tillsyn!)

Vad kan ha orsakat detta konstanta bråkande och vad kan jag göra för att få dem att bli sams igen? De slutar tjafsa om de får grönsaker men de kan ju inte äta det hela tiden tycker jag..  Tycker det är jättejobbigt detta, dels för det jobbigt att se dem så irriterade hela tiden och dels så får jag inte sova ordentligt eftersom jag bor i en etta. Men det kanske bara är en period som snart går över?  

Någon som har någon idé? Tack på förhand!

Annons:
Ljungåsen
1/27/17, 8:20 AM
#1

Du verkar göra rätt, med gott om utrymme och minimal nödvändig konkurrens om resurserna. Det som kan ställa till det är att pojkarna är jämngamla så det inte finns en solklar ledare. Möjligen är det det som är problemet. Även pojkar som varit sams i flera år kan hamna i sånt där tjafs. Hur tjafsar de? Så länge som de inte slåss som en boll så finns det hopp. Har de badat nyss? Jag har haft pojkar som blev tjafsiga mot varandra när deras talgkörtel började bli lite grisig, så en ordentlig rengöring av den kan hjälpa. Brukar du möblera om i buren? Det kan också hjälpa, just för att det händer något nytt. Brukar de ha golvtid? Ett byte av miljö kan också hålla dem sysselsatta en stund. Om de stör dig på nätterna så kanske du kan ha dem i badrummet nattetid. Skickar med en länk också. Det står om bråkande hanar en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Nova505
1/28/17, 9:02 PM
#2

Tack för svar! De följer efter och klättrar på varandra och är allmänt kaxiga för att nästa stund stå och äta bredvid varandra. Det är som att endast huset den andra är i för tillfället duger. 

Ska testa att bada dem! Buren möbleras om vid varje städning och de kommer ut regelbundet. :)

Ljungåsen
1/28/17, 9:33 PM
#3

Är det en av dem som klättrar på den andra? Eller turas de om att klättra på varandra? Om de turas om så är det typiskt rangordningstjafs. Ofta kan man bryta tjafset om man stör dem när de håller på, antingen genom att möblera om, ge nytt hö, eller strö ut pellets över burgolvet. Att köra bort kompisen från hans liggplats (hus) är också rätt så typiskt för dominansbeteende. Det kan hjälpa att ha hus med flera ingångar, typ plastpallar för barn. På så vis kan de inte tränga in varandra och då blir det inga slagsmål i alla fall. Jag hoppas det lugnar sig snart.

Upp till toppen
Annons: