Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1014 ggr
Kattägd
1/29/17, 8:22 PM

Marsvin i källare?

Tror ni det är för golvkallt att ha marsvin i källaren? Har ett rum som står tomt och nu funderar vi på att köpa marsvin om något år så då kom tanken på att ge de ett eget rum istället för en bur. I luften är det 15-18 grader året om. Är det för kallt? Golvet är oisolerat så det är ju rätt kallt. De tuggar ju i sig det mesta annars kanske trasmattor på golvet hade funkat? En annan fråga, hur många marsvin bör man ha tillsammans så de mår så bra som möjligt? Hade tänkt en grupp honor. Två känns ju lite eller har det ingen betydelse så länge de inte är ensamma?

Annons:
GuineaPigFish
1/30/17, 3:06 PM
#1

Jag hade mina marsvin (sommartid, såklart) i garaget under en kortare period alldeles i början av min marsvinstid. Självklart var det inte ett garage för bilar, då avgaserna är farliga. Jag fann enbart negativa saker av detta. Dels så kunde det bli ganska så kyligt, trots att det var sommardagar/nätter det handlade om. Och dels så upplevde jag det som att marsvinen blev mycket mindre sociala och nästan lite skygga eftersom de inte längre hade den naturliga närheten av människor konstant. Känns lite som att marsvinen ska vara i huset, i närheten av allt. Det är sociala djur och såklart så känns det tråkigt att inte ha dom lika mycket i närheten. Kalla golv är absolut inte bra, deras kroppar är ju såpass nära marken konstant.

Mina tjejer bodde där ute i 2 månader tror jag, sedan dess har de alltid bott inomhus tillsammans med övriga familjen.

Jag har aldrig testat med mattor, men det fungerar kanske också som bottenmaterial, vem vet.

Enligt lag minst 2, men gärna fler. Naturligt sett så bor de i grupper på mellan 6-10 djur har jag för mig, så har du möjlighet till 3 eller fler så har de kanske fler att ha kul ihop med. Som exempel så beror det ju också på hur deras personligheter är. Jag har exempelvis en tjej, Cissi, som absolut inte hade räckt som ensamt marsvin till någon av de andra tjejerna, eftersom hon är så osocial och helst bara vill ta det lugnt. Hade något av mina andra marsvin levt ensamt med henne så hade de förmodligen haft det tråkigt. De andra vill upptäcka nya saker, leka och små-busa med varandra ganska ofta. Och snackar mycket med varandra. Själv har jag 6 marsvinshonor, varav alla utom Cissi är mycket sociala med varandra.

Kattägd
1/30/17, 8:25 PM
#2

Tack för svaret ☺ Vill ju helst att de ska få ett eget rum så de slipper sitta i en bur så mycket. Måste fundera om jag kan ordna det i källaren så det blir mer marsvinsvänligt. De kan ju vara i bur uppe med oss när vi är hemma men på natten och när vi jobbar vara nere i rummet så de får mer plats. På sommaren har vi gott om gräsmatta att göra en riktigt stor utebur på 🙂 Har katt också så måste ju ha en täckt bur. Hade nog tänkt ha fyra honor, hur stor ska buren vara då? Jag har haft marsvin för över 10 år sen, då hade jag två hanar i en bur på 120x60. De bråkade aldrig, kan man ha fler hanar ihop eller är honor enklast? Det kommer nog dröja iaf 1-2 år innan det blir köp, men vill vara förberedd och veta att de kommer få det så bra som möjligt.

Mirinda
1/30/17, 11:49 PM
#3

Om du vill ha fler marsvin än två, så rekommenderar jag honor. Att sätta ihop fler än två hanar är det visserligen några få som har lyckats med. Men oftast funkar det inte. Det är mycket större risk för bråk om de är fler än två hanar i samma bur. 

Jag tror inte heller att marsvinen skulle trivas så bra i en källare. Om du kan ordna så att det blir tillräckligt varmt så skulle det väl i och för sig funka. Marsvinen har ju varandra. Men som #1 säger så blir de nog mer människoskygga. När vi skaffade våra visade det sig att vardagsrummet var det enda stället vi kunde få plats med buren. Det verkade knasigt då. Men nu kan vi inte tänka oss att ha det annorlunda. Marsvinen trivs utmärkt. De vill hålla koll på sina människor och kunna tigga mat så ofta som möjligt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

elsabergs
2/3/17, 7:39 PM
#4

Skulle nog inte ha dem så fritt i källaren när det är så kallt, själv har jag de i källaren fast i en bur och vår källare har även golvvärme och det är inte så kallt i vår källare. Annars kanske du kan tänka dig någon stor hemma gjord bur som har kanske fleece om du inte vill ha spån

Upp till toppen
Annons: