Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1268 ggr
GuineaPigFish
1/30/17, 2:50 PM

Flytta till lägenhet - hur hantera ev. grannar?

Hej på er!

Nu börjar det lite försiktigt röra sig för mig i bostadskön  och då sitter det ju också på sin plats att börja fundera på hur en eventuell flytt skulle se ut. Jag kommer exempelvis att bli erbjuden visning redan imorgon på en etta i stan (39,2 kvm för att vara exakt) men kommer förmodligen inte att få den då jag ligger på 5:e plats. Men det är ju ändå snart dags att börja tänka på att jag kan få någon som tackar nej, och vips så är det min tur att ta ställning. Jag kommer tacka ja till lägenheten om jag får den, då jag enbart ska bo där begränsad tid (1-3 år) för att spara ihop till insats för eget hus. Jag kan rimligtvis inte få billigare hyra än den som finns där, ens om jag bor kvar hemma.

Jag bor just nu hemma i villa, vilket ju innebär att det inte finns några grannar som kan känna sig störda eller klaga, egentligen. Tryggt, tycker jag. Men hur gör man i en etta i stan? Där lär ju folk höra tjejerna, plus se när jag går ut med transportburen till bilen för att åka till veterinären, se all min tvätt (kommer ju vara typ 2 procent kläder och 98% fleece), med mera. Och på sommaren kommer jag ju vilja ta med marsvinen tillbaka hem för att få beta lite gräs på dagarna ibland. Då kommer det också synas.

Sedan tänker jag ju även på alla ljuden. Jag ÄLSKAR deras ljud, men grannarna behöver ju nödvändigtvis inte tycka detsamma som mig. Och jag kommer ju såklart inte kunna på något sätt flytta runt marsvinen, eftersom det är en etta och det helt enkelt bara finns ett rum för dom att vara i. Hur ljudisolerar man på bästa sett (temporärt, måste ju gå att ta bort direkt igen när jag flyttar).

Ytterligare ett problem jag funderat en hel del på är det här med att det är så många fler som kan orsaka en olycka (sätta eld på stället eller fixa en översvämning). Hur gör ni då i lägenheter? Kan jag inte längre ha marsvinen placerade på golvet, eller är det dags att fixa några möbler som tar upp dom en bit? En annan sak jag skulle vilja göra är att sätta upp en "rädda oss"-skylt. Finns en hel del sådana att köpa, främst för hundar och katter. Men man får väl fixa en egen då. "Rädda oss (småbilder på marsvinen och antal)." OM något skulle hända och jag inte är hemma. Men då kommer vi ju till problemet att alla grannarna definitivt har koll på att man har marsvin… Suck :( Kommer dessutom ha lägenheten längst ner, så alla kommer ju gå förbi påväg till sina lägenheter. Som jag har det nu i villa så kan det såklart också hända något, men det är "bara" vi egentligen som kan ställa till med något. Såvida blixten inte slår ner, typ. Kommer ju precis som här hemma ha transportburarna i närheten av buren, så att man fattar hur man ska rädda marsvinen, hehe :)

Blev ett långt inlägg, sorry… Har mycket tankar och oro inför dagen jag och tjejerna flyttar.

Annons:
vendelay
1/30/17, 6:22 PM
#1

Förlåt om detta är en dum fråga men vad är problemet med att grannarna vet att du har marsvin?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ducky
1/30/17, 7:05 PM
#2

Förstår inte problemet. Har själv bott i  liten lägenhet med både katt, hundar, marsvin och kanin (samtidigt). Inga problem med det. Väldigt många som bor i lägenhet har ju djur. Vet även många marsvinsuppfödare som bor i lägenhet.

Mirinda
1/30/17, 11:16 PM
#3

Nu vet jag inte hur många marsvin du har. För det enda som kanske skulle kunna ställa till problem med grannarna är om du har väldigt många. Uppfödaren som vi köpte våra av hade ett trettiotal marsvin, vilket inte blev så lyckat när hon flyttade till en lägenhet. Hennes grannar tyckte att det luktade, så hon lät de flesta flytta tillbaka till sitt föräldrahem. Men annars har jag svårt att se hur det skulle kunna bli problem med grannarna. 

Vi bor i lägenhet och det går jättebra. Ett tag hade vi "sommardagis" här för det var så populärt bland grannbarnen att komma in och hälsa på marsvinen. De var också flitiga leverantörer av maskrosblad.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Amasone
1/31/17, 3:55 PM
#4

Hej GuineaPigFish! Flera andra här har redan berättat om hur bra det normalt funkar med djur i lägenhet, så jag tar bara upp din oro för att något skulle hända. Din oro är mycket överdriven, men jag förstår att den är stark för dig, så låt oss ta det ett steg vidare. OM det skulle börja brinna, är det oerhört ovanligt att hela hyreshuset bränns ut. Troligare att branden startar i en lägenhet, upptäcks (brandlarm finns ju normalt dessutom), brandkåren tillkallas, och de får koll på den innan den spridits till grannlägenheterna. OM det skulle uppstå en vattenläcka eller liknande, snackar vi ju om våta tassar i allra värsta scenariot, absolut inte decimeterhöga vattenstånd med mindre det finns en allmänt känd risk för översvämning från närliggande vattendrag. Teoretiskt sett finns det hur många olika saker som helst som skulle kunde hända, men det är bara så osannolikt att dina marsvin kommer till skada på det viset jämfört med att de t.ex. blir sjuka, så försök att få lite kontroll över din oro. Jag är övertygad om att det kommer gå superbra för dina marsvin att bo i lägenhet :-)

GuineaPigFish
2/1/17, 7:26 PM
#5

Min oro anser jag inte vara överdriven, jag hör och läser om "osämja" mellan grannar hela tiden, och det kan man knappast förneka även om man själv råkar ha det bra. Vart är min oro överdriven? Om folk kan störa sig på att folk spolar i toaletten, varför skulle marsvinsljuden slippa undan deras åsikter?

Jaja, jag får väl försöka se det mer positivt. Är nervös som fasen för allt annat relaterat till flytt, så har väl nog att tänka på och får ta problemen när dom kommer.

Amasone
2/1/17, 8:24 PM
#6

#5 Jag är ledsen om jag formulerat mig så du tagit illa vid dig, det var inte min avsikt! Jag ville bara säga att du inte ska oroa dig för brand och översvämning.

Annons:
vendelay
2/1/17, 9:26 PM
#7

Jag är väldigt säker på att ingen har velat säga något som gör dig upprörd. Jag förstår att du är orolig inför flytten med allt vad det innebär.

Jag har bara bott i en lägenhet i mitt liv (där jag bor nu) och här har vi ganska bara ljudisolering, men det är såklart folk som låter mycket ändå! Jag har inte upplevt att det är ett speciellt stort problem, en gång fick jag gå och säga till några som skämdes jättemycket och bad om ursäkt direkt och därefter har jag aldrig behövt säga till dem igen. I stan (beror ju på vilken och vart det ligger osv men jag tänker på Stockholms innerstad, typ söder) är det kanske mer lyhört, speciellt om det är gamla hus, men å andra sidan är de antagligen vana vid polisbilar med sirener påslagna, plogbilen på vintern, grannar som har fester och folk på gatan som skriker så jag tror inte att marsvinsljuden kommer vara ett problem.

Jag har faktiskt fortfarande inte fattat varför det är ett problem om grannarna vet ifall du har marsvin? Har svårt att tro att det påverkar någonting, förutsatt att du har tillåtelse att ha husdjur i lägenheten såklart. Ingen kommer bry sig om din tvätt eller om du tar ut marsvinen i en transportbur, det är ju väldigt vanligt att ha husdjur!

Angående lappen på dörren så tycker jag absolut att du kan sätta upp en sån! Jag har en sån på min dörr och det enda det har lett till är en nyfiken fråga från en granne som ville veta hur mina rackare har det och så 🙂

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig så mycket för bränder och liknande, även om jag definitivt själv oroar mig alldeles för mycket över just det… Se till att ha allt nödvändigt hemma (brandfilt, brandsläckare osv) ifall det skulle behövas men som någon skrev här över är risken att branden sprider sig från en lägenhet till en annan väldigt liten. Och översvämningar handlar ju inte om mer än någon millimeter vatten (och då är det ju en rejäl översvämning, för en millimeter vatten på ett golv som är nästan 40 kvm är ju jäkligt mycket!). Troligast är att det bara blir lite droppande någonstans. Om det ens händer!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jarado
2/5/17, 7:36 PM
#8

Det som ev. kan stöka till det är om det är gemensam tvättstuga. Kan bli mycket hår som fastnar på fleece.  Jag hade problem med det när jag använde fleece trots att jag försökte borsta bort det mesta. Och mycket hamnade i tvättmaskinen.

[Blue_Lugia]
2/5/17, 7:56 PM
#9

#8 Funkar det med rulle? Eller tar den slut fort?

Snuttefia
2/7/17, 3:03 PM
#10

#9 Finns en klädrulle som man bara sköljer av och kan återanvända :)

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
2/7/17, 3:14 PM
#11

Jag bor i en etta med mina grisar som kan tjuta tidigt på morgonen innan de får frukost samt sent på kvällen och så. Det borde inte vara några problem.
Känner igen mig i oron du har dock och det är jätte bra att du skriver här kan tänka mig att det känns bättre då :)
När det kommer till olyckor och liknande:
Var bara så förberedd som du kan, se till att ha åtminstone en brandvarnare. Bäst är ju om du har även släckare och filt. Ha någon form av första hjälpen både till dig och djuren på ett bra ställe. Ha en lapp på dörren, gärna en som syns väl om det sker rökutveckling. Ha även gärna en lapp i djurens mapp/pärm där du skriver hur djuren ska tas om hand och vilka rutiner du har till de både ifall något händer dig och ifall du behöver marsvinsvakt. Kom ihåg att skriva så att någon som aldrig tagit hand om marsvin förstår. För om vem som helst kan förstå och instruktionerna är tydliga så kan vem som helst ta hand om dina marsvin. Ett annat tips är att bära ett litet kort med dig i plånboken där det även står att du har djur och numret till personen som kan ta hand om de ifall det sker en olycka. Och en transportbur alldeles intill marsvinens bur med öppen lucka så man snabbt kan få in de är väldigt bra, det har jag själv till mina och till katten.  Och glöm inte hemförsäkring och även försäkring och/eller buffert till djuren. Lycka till! :)

M.V.H Snuttefia

[Blue_Lugia]
2/7/17, 3:36 PM
#12

#10 Låter smart, skulle nästan behöva en. Min hund hårar som sjutton just nu! ; )

Viccan92
2/9/17, 6:42 PM
#13

Jag är nog faktiskt tveksam till om kaninernas läten hörs igenom en vägg. Fråga någon av dina grannar när du väl flyttat om dem hör och stör sig på det. I såna fall så kanske du kan lägga en filt över buren på nätterna. Sen så ang att dem får springa löst så får du nog kolla upp främst vad det är för golv. Vissa golv förstörs lätt av kiss och det skulle du i såna fall får ersätta när du väl flyttar. Om jag nu förstått rätt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
[Blue_Lugia]
2/9/17, 9:31 PM
#14

#13 Du menar marsvinen va? ; )

Viccan92
2/21/17, 10:25 PM
#15

#14 Ja sorry det gör jag.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Abico
2/23/17, 9:38 AM
#16

Jag funderade jättemycket över hur marsvinen skulle uppfattas av grannar när jag flyttade/bestämde mig för att skaffa marsvin igen. Bor på 27kvm med min sambo och två marsvin nu och första månaden smög vi runt hemma för att inte dra igång marsvinen, samt gav dem något gott varje gång de började ropa för att de skulle bli tysta. Det hjälpte absolut inte, tvärtom skrek de ju mer hela tiden haha. 

Det viktigaste är ju: är det tillåtet med djur i lägenheten du ska flytta till? Om det är osäkert, fråga hyresvärden. Då har du på pappret att det är okej och du behöver inte oroa dig för att grannarna ska få syn på din transportbur. Jag slappnade av mycket när jag insåg hur många i mitt hus som har hund, för även en tyst hund låter och sliter ju mer på lägenheten än mina två marsvin resonerar jag. 

Sen handlar det jättemycket om att visa respekt när man bor i lägenhetshus! Spån och hö får liksom inte tappas i trapphuset och det ska inte hamna päls och spån i gemensamma tvättmaskiner. Köp en tvättpåse (eller flera) att tvätta marsvinsgrejerna i och sopa upp efter dig i tvättstugan. Är man orolig är det bästa man kan göra att se till att det inte finns någonting att klaga på :)

Tänk på att marsvin inte sitter och skriker hela tiden, utslaget över hela dygnet gör de inte mycket ljud ifrån sig. Inte mer än nyinflyttade grannar som var och varannan dag ska försöka borra i hårda betongväggar, festprissarna på våningen över som tolkar "tyst kl. 22" fritt.

Skulle någon olycka hända i ett lägenhetshus är det ju betydligt större chans att det upptäcks än i en enskild villa. Det är ju många fler personer hemma under större delar av dygnet liksom. 

Det kommer att gå jättebra, roligt med ny lägenhet! Lycka till!

Hanna 

Instabeliebeer
2/24/17, 9:14 PM
#17

Jag bor i en 3:a och jag har haft en drever(har inte längre tyvärr), fiskar, hamstrar och nu har jag också marsvin. Mina låter inte jätte högt men det är kanske är för att de inte är vana än men ändå. De har typ fågelsång och det låter högt. Har aldrig fått klagomål om något och har ändå haft hund som skäller. Se bara till att du få lov att ha djur. Lycka till!

Instabeliebeer
2/24/17, 9:14 PM
#18

Jag bor i en 3:a och jag har haft en drever(har inte längre tyvärr), fiskar, hamstrar och nu har jag också marsvin. Mina låter inte jätte högt men det är kanske är för att de inte är vana än men ändå. De har typ fågelsång och det låter högt. Har aldrig fått klagomål om något och har ändå haft hund som skäller. Se bara till att du få lov att ha djur. Lycka till!

Instabeliebeer
2/24/17, 9:14 PM
#19

Jag bor i en 3:a och jag har haft en drever(har inte längre tyvärr), fiskar, hamstrar och nu har jag också marsvin. Mina låter inte jätte högt men det är kanske är för att de inte är vana än men ändå. De har typ fågelsång och det låter högt. Har aldrig fått klagomål om något och har ändå haft hund som skäller. Se bara till att du få lov att ha djur. Lycka till!

GuineaGirl
2/24/17, 11:42 PM
#20

Jag säger som #16 och #17, se bara till att det är en lägenhet där du får lov att ha flera djur, så går det nog bra.

Det är väldigt sällan som lägenheter är så lyhörda, att marsvin hörs genom väggarna. Deras röster låter ju inte så genomträngande, som t ex en hund som skäller. Det som möjligtvis skulle kunna höras igenom, och det bara i de bostäder som har de allra mest lövtunna väggarna, torde kunna vara om man har ett marsvin som tjuter som en brandvarnare. Men ytterst få marsvin gör det, och bara korta stunder. Det låter dessutom lite som ett billarm, så om någon frågade skulle jag nog förneka att det kom från mig och mina djur. (Ingen har frågat.)

Sedan har du en poäng i att det finns grannar som mest verkar vilja ställa till förtret för andra! Därför skulle jag vara lite försiktig med att berätta för andra boende om jag hade väldigt många marsvin eller höll på med uppfödning. För här ser jag en risk i att någon skulle kunna påstå att det t ex luktar eller medför någon annan olägenhet, fastän det inte gör det. Jag tror också att en del skulle kunna störa sig på stora höpåsar som förvaras synligt i typ gallerförråd på vinden eller i källaren.

Det du också bör ha i åtanke, är att även om du får ha djur i en bostad, så kan du tvingas betala för att återställa lägenheten, om husdjuren sabbar den. Så låt dem inte gnaga hejvilt på väggar och tapeter eller kissa ned golvet så att det blir skadat.

Jag har inte min marsvinsbur direkt på golvet, utan en bit upp. Det beror dock inte på att jag skulle vara rädd för översvämning, utan främst för att jag läst någonstans att marsvin kan bli rädda om man tornar upp sig alltför högt över dem (som en rovfågel, som de har en nedärvd rädsla för). Det är också praktiskt att ha buren en bit upp. Den går att stänga helt, så de riskerar inte att falla eller hoppa ur. I mitt fall behövs även en bur som går att stänga, eftersom främmande katter ibland tar sig in i bostaden vid vädring.

Som #11 tipsat om, är det ju bra både för dig och djuren att ha en brandvarnare. Den hjälper dock föga om eldsvåda skulle bryta ut när ingen annan än marsvinen är hemma. Men det skulle ju tyvärr kunna hända överallt, oavsett boendeform.

Annons:
GuineaGirl
2/25/17, 1:15 PM
#21

Ännu ett tips, om man inte vill skylta med att man bär på en transportbur för smådjur när man är på väg till t ex veterinären eller föräldrahemmets grönbete, är att ställa transportburen i en lite större väska (som är öppen upptill så att luft kommer in). Då kan du t o m göra kortare ärenden i affärer (köpa grönsaker till marsvinet, etc) medan du väntar på anslutningar i kollektivtrafiken, utan att någon ser att du har ett djur med dig. På vintern blir det också mindre kallt för djuret och man kan värmeisolera ytterligare genom att bädda med t ex ett lager filtar eller handdukar mellan väskan och transportburen, men håll koll på lufttillförseln.

Upp till toppen
Annons: