Annons:
Etikettfoder
Läst 1303 ggr
AnimalLover4-Ever
2/17/17, 7:36 PM

Får marsvin äta passionsfrukt?

Får marsvin äta passionsfrukt?

Annons:
[AnimeV4]
2/17/17, 7:40 PM
#1

Hittar inget när jag googlar, men gissar på att det inte är någon fara om de får smaka lite grann. Ta inte mina ord på blodigt allvar dock, för jag vet inte!

[rumelle]
2/17/17, 7:51 PM
#2

Vad jag googlar fram är det inte direkt farligt men inget som man ska ge mer än någon enstaka gång i månaden, och då i små mängder. Så det låter som något man lika gärna kan hoppa över. Ett litet smakprov kanske om de är nyfikna på det men inget de ska få någon vana av att äta.

Fridaaaa
2/17/17, 8:00 PM
#3

Har för mig att man inte bör ge stenfrukt till marsvin (precis som till kanin) och är inte det stenfrukt?

Hade inte chansat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2/17/17, 8:25 PM
#4

Det är bäst om de låter bli. För mycket socker, och en felaktig kvot mellan kalcium och fosfor. http://www.happycavy.com/what-can-guinea-pigs-eat/ http://www.onlineguineapigcare.com/can-guinea-pigs-eat-passion-fruit/

[AnimeV4]
2/17/17, 10:33 PM
#5

Om man tänker det som godis då? Passionsfrukt vs någon vanlig frukt/bär, exempelvis?

Fridaaaa
2/17/17, 11:03 PM
#6

#5 bättre med en morotsbit, äppelbit tex som godis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[AnimeV4]
2/17/17, 11:35 PM
#7

#6 Det håller jag med om, men om man jämför då. Hur mycket värre är passionsfrukt och varför?

[Wijnja]
2/18/17, 9:01 AM
#8

Äpple är stenfrukt

Fridaaaa
2/18/17, 11:21 AM
#9

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
2/18/17, 5:53 PM
#10

Mamma tål inte inte stenfrukt hon kan inte äta äpple för den tillhör stenfrukt en

[Wijnja]
2/18/17, 5:53 PM
#11

Alla frukter med kärnor i är stenfrukt

Fridaaaa
2/18/17, 5:54 PM
#12

#10 Då är hon allergisk mot båda. Äpple är inte en stenfrukt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
2/18/17, 7:10 PM
#13

Varken passionsfrukt eller äpple är stenfrukter. Stenfrukter har en stor kärna i sig som är en del av frukten, ett par bra exempel är nektarin och plommon. 🙂

För övrigt skulle jag inte ge passionsfrukt till marsvinen. Jag tror inte att en liten mängd som en engångsgrej eller någon gång väldigt sällan behöver vara farligt, men baserat på länkarna som #4 postade skulle jag nog skippa det helt. Det finns så mycket annat gott och nyttigare man kan ge dom små svinen. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Fridaaaa
2/18/17, 7:11 PM
#14

#13 Hade för mig det, men var osäker på passionsfrukt ändå,  för de räknar ju tex hallon ibland till det så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
2/18/17, 7:26 PM
#15

#14 Jag var också osäker när jag först läste den här tråden och fick kolla upp det. 🙂

Ett hallon är ett kluster av flera småfrukter som sitter ihop tillsammans och var och en av dessa småfrukter har en kärna i sig. En passionsfrukt däremot har flera kärnor på insidan, innanför sitt skal. Därav har en passionsfrukt flera kärnor, vilket innebär att det inte är en stenfrukt, medan varje småfrukt som utgör ett hallon har en kärna i sig och därmed är det en stenfrukt. 

Är jag helt ute och cyklar får någon gärna rätta mig. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fridaaaa
2/18/17, 7:28 PM
#16

#15 Kan vara lurigt ibland :) 
Ja det är ju det. Mjo det vet jag :)  Men ibland förstår man sig inte på deras uppdelningar haha! Banan är ju tex ett bär :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mitchika
2/18/17, 7:33 PM
#17

#16 Nej, det är otroligt förvirrande och rörigt hur dom delar upp det ibland. 😮

Det man tror borde stämma och vara helt logiskt är oftast inte det, enligt min erfarenhet. 🤦‍♂️😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Fridaaaa
2/18/17, 7:33 PM
#18

#17 Haha ja inte alltid logiskt.
Bra beskrivet ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: