Annons:
Etikettallmänt
Läst 587 ggr
Lovely_paws
2/21/17, 5:22 PM

Marsvinsfrågor

Har några frågor om marsvin då jag själv aldrig haft marsvin och är lite sugen på att ev skaffa. 1. Är det någon skillnad mellan honor och hanar i beteende/lukt mm? 2. Luktar buren mycket med 2 marsvin och städning 1 gång/veckan? Har ett ganska litet Rum så skulle vara synd om hela rummet luktande illa hela tiden. 3. Finns det större och mindre raser hos marsvin? 4. Hur ofta/mycket ska de gå fritt?

Annons:
Melden
2/21/17, 7:06 PM
#1

Har just nu inte marsvin men det är lätare att ha två honor än hanar men ifall du bara ska ha två så tror jag inte att det spelar någon roll Vissa säger att hanarna är socialare men det behöver absolut inte vara så Lukten kan variera, det brukar lukta mer med fleece som bottenmaterial. Medans strö luktar det lite mindre det beror ju också på om hur mycket du städar och hur ofta. Det kan ju också lukta mer om du har ett litet rum men om du t.ex. vädrar lite så tror jag inte det är några problem. Vet faktist inte om det finns större och mindre marsvins raser men alla marsvin är ju olika stora. Hällts ska dom gå fritt engång om dan men funkar nog också med varannan men att dom kanske är ute lite längre🙂

Lovely_paws
2/21/17, 10:35 PM
#2

Tack för svaren! Kom även på några fler frågor (är jobbig jag vet Hahah) 1. Behöver marsvin grönsaker varje dag? Eller skulle varannan till var tredje räcka? 2. Hur ofta låter dom? (Visslar eller hur man säger) antar att det är individuellt men liksom är det oftast bara när dom vill ha något eller kan dom "vissla" utan anledning också?

Lollan1000
2/22/17, 12:10 AM
#3

Marsvin behöver grönsaker varje dag ( gärna utifrån också). Eftersom de inte tillverkar eget C-vitamin. Behöver då alltså c-vitamin rika grönsaker. Men grönsaker, pellets mm är bara 20% av kosten resten är hö. Det är inviduellt hur mycket de pratar. Men alla marsvin pratar. Oftast när de vill ha mat, då börjar de nästan skrika. Sedan när De är glada, men även arga.man får lära sig att tolka vad de menar. Men de pratar såklart med varandra också(;

Ducky
2/23/17, 7:18 PM
#4

Som svar på din tredje fråga, så finns det Cuy marsvin som är en större ras. De bör  minst 1800 gram som vuxna.

Upp till toppen
Annons: