Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 584 ggr
Instabeliebeer
2017-02-24 15:19

Honor, dominans?

Hej! Köpte 2 marsvin igår från en person som sålde bort de. De är 3 år gamla sa ägaren. Den ena är vad jag har kunnat hittat på internet är en black Himalaya för den är vit men nosen är grå och röda ögon. Den ändra är en "långhårig" tror jag. Pälsen är inte jätte långt utan precis innan den nudda golvet. Har haft de nu i 2 dagar och märker att den vita har ett hus som den alltid gömmer sig i. När den långhåriga försöker att gå nära väser hon till. Är detta något jag ska hålla koll på så att de inte bråka? Sen är när jag skulle handmata de med lite sallad(vet är det är mest vatten i sallad men ville se om de våga komma fram) så va den långhåriga framför den vita och den vita "högg" den långhåriga i ryggen? Är det farligt? Går de inte ihop? Jag har inte heller bestämt några namn så några förslag uppskattas. Sen så har de 3 hus så det finns gott om stället att gömma sig. Buren är 120x57x45/47 Tack i förhand Är ny så jag vet inte vilken grupp inlägget ska stå i

Annons:
Ljungåsen
2017-02-25 09:57
#1

Dominansbeteende finns mellan honor såväl som hanar. Det är inget konstigt. Om man vill minska risken för konflikter så är det bra att ha åtminstone två av allting, så det finns mindre att konkurrera om. Två hus, två matskålar, två höhögar. Sen är det ofta bättre om husen har flera ingångar och utgångar, så att de inte kan tränga in varandra. Eftersom de nyss flyttat till dig så går det inte att dra några stora slutsatser om deras relation. Om de inte slåss så finns ingen anledning till oro.

Upp till toppen
Annons: