Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 450 ggr
Magnus.nyq
2/25/17, 7:39 PM

Mina marsvinshannar har börjat rida och slåss

Hejsan, jag äger två marsvinshannar som heter Lasse och Bosse. Båda är födda i augusti och de har alltid bott tillsammans. De har fungerat superbra ihop och har aldrig bråkat tills för några veckor sedan. Det har varit som att Bosse har varit alfa men Lasse började då utmana Bosse och de rök ihop ordentligt någon gång och båda hade ganska otäcka sår. Det visade sig också senare att Bosse började klia sig väldigt mycket och fick mjäll. Jag tror att detta gjorde att Lasse kände att han kunde utmana Bosse då han var försvagad. Vi gick till veterinären och han trodde på kvalster och vi fick stronghold med oss hem. Nu är det tre dagar sedan vi droppade båda marsvinen (vi har inte kunnat droppa de tidigare då de båda hade såri nacken) och Bosse har slutat klia sig. Men Lasse är helt vild och försöker sätta på Bosse och de slåss som in i helvette och båda marsvinen är fulla i marsvinssperma… Vi tog beslutet att sära på dem tillsvidare (våran bur tillåter att man delar buren i två med ett galler). Ci vet inte riktigt vad vi ska göra! Vi älskar dom så mycket och vill inte sälja dom! De är bröder och har fungerat jättebra tills nu! Några tips?

Annons:
Ljungåsen
2/25/17, 8:51 PM
#1

Trist situation, men inte helt ovanlig. Du har två stycken hormonstyrda tonårsmarsvin, som dessutom inte mått riktigt bra. Gissar på att det var marsvinsskabb som de hade eftersom du fick stronghold utskrivet. Det kan bli ruskigt svårt att få de båda herrarna att bli sams igen, dels för att de redan har bråkat, och dels för att de är jämngamla i jobbig ålder. Här finns en samling goda råd (läs om hanar en bit ner). https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Jag skulle göra följande: Håll dem separerade på bra avstånd från varandra (helst i varsin ände av huset) tills dess att båda är friska och hela. Det bästa är om de inte fattar att det finns ett annat marsvin hemma just nu. När det sedan är dags att sätta ihop dem igen så gör det på ett neutralt ställe, minst fyra - fem kvadratmeter stort. Båda pojkarna ska vara nybadade vid hopsläpp. Möblera med många hus med flera ingångar och utgångar. Hoppas på det bästa. När pojkarna håller sams på stor yta kan de flytta tillbaka i buren igen (om den är tillräckligt stor). Räkna med minst två veckor på stora stället, men det kan ta betydligt längre tid än så.

Upp till toppen
Annons: