Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 907 ggr
[julia&marsvin]
2/26/17, 11:10 AM

Sjukdomar är det ingen som tycker om

Hej!

Jag tänkte jag skulle försöka ta reda på kopplingen mellan marsvinens föda och vilka sjukdomar de sedan får. De sjukdomar jag tänker på är exempelvis tumörer, fettknölar och urinvägsproblem, inte saker som benbrott och så. 

För att göra detta skulle det vara jättesnällt om ni skulle vilja skriva hur ni utfodrar era marsvin, om de drabbats av sjukdomar och hur gamla de har blivit.

Tack// Julia :)

PS. Om någon redan vet, tipsa gärna. :)

Annons:
[Wijnja]
2/26/17, 3:26 PM
#1

För mycket kalk bildar urinstenar inga tumörer fettknölar bildas av fodret mina honor är 4 år har aldrig varit sjuka dem får samma mat hela tiden

vendelay
2/26/17, 4:29 PM
#2

Mitt första marsvin hade en salt-/mineralsten (osäker på vilken, osäker på om det är någon skillnad) eftersom vi var okunniga och gick efter vad djuraffären sa till oss. Det ledde till urinsten som till slut blev anledningen till att han fick somna in.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Gnagare2]
2/26/17, 5:50 PM
#3

En intressant fråga som jag själv funderat mycket över.

Jag har haft marsvin sedan många år tillbaks,och jag tycker mig märka skillnad på användandet av saltstenar och "gnagarblandningar".

När jag utfodrade mina marsvin på 80 och 90 talen,så gav jag dom i min okunskap både saltstenar, pellets och "gnagarblandning" som man köpte/köper i zoo affärer,och jag hade många sjuka djur,som fick lida.

 Ett exempel var en av mina hanar,som fick återkommande urinstenar,jag opererade honom,men det kom tillbaks,och då fick han somna in.Nu när jag ser tillbaks förstår jag att det kan bero på att jag gav saltstenar till mina marsvin.

Nu har jag slutat med  pellets,"gnagarblandningar" och saltstenar sedan länge,och har  inte haft ett enda sjukt marsvin,ännu så länge. Jag tror att rätt kost kan påverka hälsan för marsvinet,till det bättre. Men man får ju heller inte glömma bort vikten av en god balans mellan kost och motion till marsvinet. Ett marsvin behöver inte bara bra kost för att hålla sig friskt,utan mycket motion med.

[Wijnja]
2/28/17, 11:47 AM
#4

Har nästan aldrig sjuka marsvin

Upp till toppen
Annons: