Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 754 ggr
sockervadd12
3/7/17, 8:24 AM

Utstött hona

Vi har nyligen omhändertagit tre marsvinstanter och vi visste sedan innan att en av dem var lite utstött av de andra, men vi har nu insett att det är mycket värre än vad den förra ägaren och vi själva först trott. Hon vågar inte passera de andra, hon får tjuvnyp stup i kvarten och hon väger dessutom 100 gram mindre än de andra. Vad kan vi göra för att hon ska må bättre och inte vara så osäker? Bör vi flytta över henne i en annan bur och skaffa en annan kompis eller finns det något annat vi kan testa först?

Annons:
Ljungåsen
3/7/17, 10:19 AM
#1

Du skulle kunna skaffa en kastrerad hane och ha som flockledare, tillsammans med alla tre flickorna. Oftast blir en flock honor mer balanserad om det finns en hane där som styr upp. Annars är nog alternativet att dela på dem och skaffa henne en ny kompis.

sockervadd12
3/7/17, 11:07 AM
#2

#1 Jo, vi tänkte på det men kom fram till att vi har för lite plats för att rymma 4 marsvin i den buren de har nu. Vi har dock en annan lika stor bur som funkar till honan och en till. Om vi skulle skaffa en annan kompis till henne, skulle det då vara bäst med en hona eller en kastrerad hane?

[Gnagare2]
3/7/17, 12:16 PM
#3

Hur gamla är dina honor? Den utstötta honan, hur gammal är hon, och är hon frisk för övrigt? Beror hennes mindre vikt på att hon är yngre än dom andra? Tänker på att du skrev att den utstötta honan väger mindre än dom andra. jag skulle ha kollat att hon äter som hon ska och mår bra utöver "utstötningen". 

Jag skulle ha satt ihop den utstötta honan med en yngre hona och se om det går bättre så. Jag tror inte det är någon större skillnad att sätta ihop henne med en hona eller en kastrerad hane. Jag skulle ha testat att flytta henne till en yngre hona först och främst. Sedan kan man ju se hur det går,tänker jag.

sockervadd12
3/7/17, 12:39 PM
#4

De är alla 5 år och ja, hon är frisk för övrigt. Vi tog alla till veterinären när vi omhändertog dem och nämnde då att en av honorna var utanför och att det också var hon som var minst. Veterinären sa att hennes vikt absolut kan bero på att hon inte får lika stor tillgång till maten men att hon som tur är inte är underviktig i alla fall. Vi ser att hon äter (både grönsaker och hö) men vi har också tagit ut henne ur buren och låtit henne äta separat från de andra ibland. Vi får ta och leta efter en kompis till henne då! Situationen just nu är helt ohållbar och skulle helst vilja ha en till redan idag 😬

[Wijnja]
3/7/17, 12:53 PM
#5

Oj han samma problem har du funderat på en kastat i flocken jag vill ha en kastat min hona är född 160322

Ljungåsen
3/7/17, 2:24 PM
#6

#2 Om du ändå måste dela upp gruppen så tror jag inte det spelar någon större roll om du skaffar en hona eller en kastrat. Men om du längre fram i tiden vill slå ihop gruppen (om någon av dem dör t. ex.) så tror jag du kommer få det lättare med en kastrat som styr upp. Var bor du? Eragons i Göteborg brukar ha kastrater. https://www.eragons.se

Annons:
sockervadd12
3/7/17, 5:42 PM
#7

Vi kollar just nu på yngre honor :) Vi bor i Stockholm och har tyvärr ingen möjlighet att ta oss till Göteborg men vi kollar på olika omplaceringssidor och gamla avelshonor hos uppfödare

Ljungåsen
3/7/17, 6:05 PM
#8

#7 Kollat med Marsvinshjälpen? De finns i Stockholm. http://marsvinshjalpen.se

tyrsmyra68
3/10/17, 5:59 PM
#9

Jag har en 5-årig hona som omplacerades till mig när hon var ung pga att hon blev utstött av två andra honor. Hon klarar inte vara i flock med min andra hona och hane (kastrat). Ej heller vara med hanen eller honan separat. Hon går i försvarsställning och gör utfall mot de andra. Hon kan ej slappna av alls. (Har använt alla metoder: badat dem =samma doft. Neutral mark, eller hos henne, ute i stor inhägnad, ute i mindre inhägnad…. osv. Den enda hon kunnat vara med var en kastrerad yngre hane som hade oerhört tålamod med henne. Han närmade sig henne en bit i taget under två månader! De blev efter det bästa vänner. Det var Underbart att se dem😊.

tyrsmyra68
3/10/17, 6:06 PM
#10

Hanen dog tyvärr pga tumörsjukdom. Vi trodde hennes tillit till andra marsvin skulle vara uppbyggd efter vänskapen hon haft med den hanen. Men det ändrades tyvärr inte. Så hon lever nu ensam i mindre låda o följer mig överallt. Mår då prima.

Upp till toppen
Annons: