Annons:
Etiketteravelungar
Läst 920 ggr
NesoOberon
2017-03-11 08:43

Parning

Hej! Jag undrar (bara för skojs skull), om man kan para mor+son marsvin med varandra? Eller blir det något fel då? Vi "råkade" para syster med bror, och fick då två marsvinsbebisar, som vi behöll, två hanar. Men jag undrar bara för att jag undrar, har inte tänkt para något mer här hemma. Men som sagt, kan man para marsvins mor+son med varandra?

Annons:
Em_
2017-03-11 09:05
#1

Parar man nära släktingar med varandra är kan avkomman ärva de recessiva anlag som finns i släkten i dubbel uppsättning och bli sjuk. 

T.ex. mamman bär på ett sjukt anlag, men har även ett friskt anlag så att hon inte är sjuk. Sonen ärver ett det sjuka anlaget från mamman, men får även ett friskt anlag från sin pappa och blir inte sjuk. Om mamman paras med sonen finns det en risk att deras ungar får två sjuka anlag, ett från mamman och en från hennes son (dvs deras pappa) och blir sjuka.


vallhund
2017-03-11 09:51
#2

Googla inavel o kastrera dina marsvin om du inte kan ha dem åtskilda så de inte förökar sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Wijnja]
2017-03-11 12:03
#3

Du ska nog börja lära dig genetik innan du avlar skulle inte avla det är stor risk både honan och ungarna det är inte rolig sak avla

[Wijnja]
2017-03-11 12:03
#4

Du ska nog börja lära dig genetik innan du avlar skulle inte avla det är stor risk både honan och ungarna det är inte rolig sak avla

[Wijnja]
2017-03-11 12:05
#5

Nu är du ute cyklar mor son ska inte avlastning på man avlar inte på marsvin som är släkt med varandra inte ens inom om dem är släkt med varandra först måste du lära dig vad man kan avla på inte avla på

[Wijnja]
2017-03-11 14:56
#6

Det blir ju inavel då lär dem inte leva så länge

Annons:
[Wijnja]
2017-03-11 14:57
#7

Om du inte kan nått om avel så tycker jag inte att du ska hålla på med avla på marsvin för krävs kunskap den kunskapen tror jag inte du har

NesoOberon
2017-03-12 08:16
#8

Ok tack för alla svar! (Eller främst det första..). Jag tänker alltså inte avla, har inte gjort, och kommer inte göra!! Som jag skrev undrade jag bara för skojs skull, jag ställde bara en hypotetisk fråga.

marsisen
2017-03-12 14:46
#9

#7 tycker inte det är okej så som du pratar till TS, när h*n tydligt sagt att parningen inte var med mening, och att det inte kommer hända igen. En fråga är en fråga, och då behöver man inte bomba med fördommar.

animal power <3

NesoOberon
2017-03-15 15:39
#10

#9 tack för stöd! Tar inte åt mig så speciellt mycket, men det är skönt att se att någon mer bryr sig :) ;)

Upp till toppen
Annons: