Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1000 ggr
camilla85
2017-03-13 08:23

Tips på lättstädat golvskydd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej har sedan jag skaffade marsvin haft tankar på att göra om vår kanins rum till marsvinens istället. Kaninen är aldrig instängd så han kan ha sin toa och matplats någon annanstans i lägenheten. Nu till frågan hur gör jag det så lättstädat som möjligt? Golvet lär skyddas med vaxduk eller liknande men sen då? Just nu bor de i en 120 bur och den får plats där inne som de kan ha spån och hö i. Tar gärna emot tips på grind också. Eftersom marsvin kan bli sjuk av nå bakterier som kaniner bär på kan ju grinden inte vara av nät. Någon plastskiva av något slagit men hur ska man fästa den? Bor i hyreslägenhet så lär vara lite försiktig med hål man gör. Lägg gärna in bild på hur ni löst det.

Annons:
[Wijnja]
2017-03-13 14:36
#1

Vaxduk han man ha

Ljungåsen
2017-03-13 14:39
#2

Marsvin blir inte rumsrena som kaniner, så du behöver någonting som kan suga upp kisset ovanpå vaxduken. Antingen får du köra med spån även där, eller fleecefilt med något absorberande under. Även vetbed med något absorberande under fungerar.

camilla85
2017-03-13 15:16
#3

Nä dom är riktiga små bajs och kiss maskiner dom där små. Spån på golvet är uteslutet så lär va något annat. Vad är absorberande då? Vill att det ska vara enkelt att städa och byta underlaget men de lär väl ändå vara lite mjukt att gå på för deras små tassar.

Ljungåsen
2017-03-13 16:12
#4

#3 Som absorberande kan du använda tidningar, gamla handdukar eller inkontinensskydd. Vad som helst som suger upp kisset ordentligt. Varken fleece eller vetbed suger, utan släpper igenom allt blött.

Amasone
2017-03-15 10:58
#5

Handdukar eller en stor filt eller överkast av bomull är lätta att tvätta i maskin och finns billiga att hitta second hand, IKEA, Jysk m.fl. Gällande bakterier tror jag inte typ av grind har någon större betydelse för att öka eller minska risken för eventuell smitta. Vanlig rengöring av utrymmena där djuren vistas och handhygien hos den som sköter om djuren tror jag har mycket större betydelse.

Upp till toppen
Annons: