Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1110 ggr
[AwYeah]
2017-03-15 16:58

Söker 2 eller fler Marsvin

Vi: Par med hund och hamster Söker: 2 eller fler marsvin som trivs tillsammans Erbjuder: ett för-evigt-hem med fokus på svinens välbefinnande Bor: Västra Götaland, i hus. Lång text nedanför, ta er tid om ni önskar, annars meddela så svarar vi exakt på de frågor ni vill ha svar på :)

Då har jag bestämt mig:
Marsvin är det som gäller!

Suttit och funderar i en lång tid nu på vad nästa utökning i familjen ska bli och kommit fram till att marsvin verkar passa oss bäst. Vi har en liten blandras tik och kommer framöver skaffa katt, men gnagare har alltid varit mig nära hjärtat, dock känns hamstrar och möss i det minsta laget när man drar på sig en eller två katter. 
Både marsvin och kaniner har jag tidigare aldrig haft problem med nära katter, även om man självklart inte ska lämna dem ensamma med varandra.

Har tidigare varit en "kanin-person" och som mindre hade jag väldigt svårt för marsvin. Min mammas sprang alltid runt o lät och gillade inte att bli upplockade, vilket jag då inte fann intressant. Men med åren har jag kommit att ändra mina förväntningar och istället omfamna alla personligheter de små djuren kan bära. 
Åter till ämnet!

Vi bor i ett hus i en lantlig småstad, vi har en fd. hönsgård på mjukt gräs där jag planerat att ha dem under en viss tid på dygnet när vädret tillåter, annars räknar jag med att ha dem inne i en rymlig bur/hage. Hade utekaniner en gång och har lärt mig att det är ett rent helvete att hålla rent, servera ofryst vatten och hindra snön från att bli för mycket. Dessutom har jag förstått att marsvin är väldigt känsliga kring temperaturförändringar och det en kanin med vinterpäls kan klara av är långt ifrån vad en barfota gris kan. Buren/hagen (en vält hylla) har måtten 70x140cm och är 40cm hög i kanten. Planerar att göra en större men har lärt mig att man måste börja någonstans för att komma fram till vad som passar just sina djur bäst. Marsvinen kommer vara i ett eget rum som går att stänga till om vi sedan skaffar katter, skulle annat förekomma får vi fixa till en model med lock så att man inte behöver stänga dörren när man inte är där. Jag är intresserad av att testa på fleece som underlag, då det verkar mysigt, tvättbart och inte något marsvin verkar konsumera. Annars har jag hört om hampaströ, vilket jag ska köpa till hamster.

Vi söker två eller fler individer (som går ihop), ålder spelar ingen roll, även om man gärna inte tar någon under sin sista dag :( Långhårig som korthårig, färg spelar ingen roll. Vi önskar utökning i familjen och i utbyte kunna underlätta för någon som inte längre kan ha kvar sina finisar. Viktigt dock att de inte är sjuka! Om de är sjuka bör man uppsöka en veterinär och inte ta dem ur sin trygga miljö eller flytta runt dem.

Vi ser gärna att ingen är "aggressiv", men inget problem om någon inte är super social eller bekväm vid att bli hanterad osv. Som jag sa tidigare: jag är okej med att alla individer inte beter sig "som man vill", så länge det inte beror på att de mår dåligt eller är sjuka.

Ängshö är det vi kommer servera dem, fri tillgång alla dagar. C-vitamin kommer de få från grönsaker 1-2 ggr om dagen, rent vatten varje dag, ren bur om den är skitig.
När de börjar bli varmare här ute kommer lite diverse växter från tomten introduceras, självklart endast sådant vi kollat upp ska vara ofarligt. Grenar från våra äppelträd som tuggredskap och också diverse hemmagjorda leksaker. Vi tror på att de ska leva så naturligt som möjligt, men med den tryggheten vi kan erbjuda.
Kartonger som hus för att få en uppfattning om vilka storlekar och former de gillar. Minst ett hus per marsvin.

Vi erbjuder ett "för-alltid-hem". Om något trots allt och mot all förmodan skulle komma i vägen kommer vi se till att de kan komma tillbaka till er (om så önskas) eller så tar vi ansvar i att hitta ett nytt, minst lika bra hem till dem.

Vi har ingen bil och bor i Västra Götaland, så finns det ett sätt att lösa transporten vore det guldvärt. I utbyte lovar vi att marsvinen kommer ha det bra! Jag söker fakta, tips och råd dagligen och håller utkik efter ny forskning när den uppkommer. Mitt mål är att erbjuda mina djur det bästa livet de kan få.

Hör gärna av er om vi verkar vara det ni letar efter och också om jag inte berättat sådant som kan vara relevant! Blev rätt mycket text… ^^''

Annons:
Lillyrod
2017-03-15 21:19
#1

Rekommenderar Eragons omplacering i Göteborg.

[AwYeah]
2017-03-15 21:52
#2

#1 hörde av mig till dem, hoppas transporten går att lösa om de anser oss lämpliga. 
Tack så mycket för tipset! :)

[AwYeah]
2017-03-16 17:14
#3

De kunde inte köra ut, så det får bli nån annanstans ifrån tyvärr :/

Lillyrod
2017-03-16 17:32
#4

Det brukar alltid gå att ordna. Kolla på djurtransporter. Det finns här och jag tror det finns på facebook också. Någon lär ha vägen förbi er som kan ta med lite gosiga djur : )

[AwYeah]
2017-03-16 18:42
#5

#4 glömde lägga till att man bör komma dit först eftersom de vill veta vem de säljer marsvinen till. Förstår att de gör så, synd ibland bara när saker hade varit lite enklare utan att behöva det. Åter igen, tycker det är bra att de gör så. Jag får helt enkelt fortsätta leta på annat håll bara. Fortfarande ett bra tips för andra som trivs åka kommunalt eller har tillgång till bil :)

UlrikaD
2017-03-16 20:38
#6

Kommer jag och lägger mig i igen:) Det tar under 2 timmar med tåget från Töreboda till Göteborg. Det är mycket smidigare och enklare än att åka bil faktiskt. Sen är det spårvagnen till Eragons. Bara som ett litet tips om du inte hittar nån annanstans. Men på Blocket tycker jag det ofta kommer annonser från en i Tibro. Vet inte om det är någon bra eller dålig uppfödare men det är kanske nära nog att åka och titta.

Annons:
UlrikaD
2017-03-16 20:41
#7

Hittade den. Det är 20 min med bil. Annars rekommenderar jag verkligen Eragon jag med. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Marsvin och marsvinsungar http://www.blocket.se/vi/50938241.htm

[AwYeah]
2017-03-16 21:07
#8

#8 hörde av mig till dem med, håller tummarna att de är bra och att vi kan ta oss dit/de köra hit. Läste att de ger hö och grönsaker (inte pellets) till sina grisar och det är väl något som visar på att de kan sin grej lite iaf? Innan jag började läsa på mer om marsvin har pellets alltid varit något djuraffärer rekommenderat. Eragons säger att pellets inte är något man ska ha, utan att vatten, hö och grönsaker räcker.
Eragons har för övrigt riktigt bra information på sin sida! Ny forskning kommer ju hela tiden och det man vet idag kan ändras imorgon, men för tillfället verkar det de skriver vettigt :)

Sannag0
2017-03-18 10:14
#9

Jag köpte från en kvinna i Tibro som heter Marita Åhl. Väldigt trevlig! Jag köpte två små rexkillar som är väldigt glada och trevliga! Rekommenderar henne som uppfödare och hon har jobbat på svenska marsvinsförbundet. När jag var där någonstans i Januari så hade hon precis fått en kull, alla kanske redan är sålda men du kan ju kolla ;) Hoppas att du snart hittar några små fina grisar :)

[AwYeah]
2017-03-18 11:48
#10

#10 tror jag kom i kontakt med henne, men hon verkade ha semester, skulle återkomma :)

Transfiguration
2017-04-10 02:12
#11

Jag tar emot djur under ofta akuta situationer, avlivningshotade tex. Fick hem två marsvinsdamer för 1-2 månader sen pga kraftig allergi. Lite blyga tjejer på 1,5 år.. Den ena är långhårig med stamtavla men nerklippt nu av förra ägaren. Den andra är slät och mer framåt. Eftersom jag utöver dessa två har tio övriga djur av olika arter så är tiden lite knapp :) De bor stort och bra iaf med egen inhägnad utanför på golvet med matta och flera bon men de hoppar inte ut självmant, så jag vet inte hur ofta de fick vara utanför buren i sitt förra hem, här står det öppet och jag har tom byggt en trappa ;) Ninya och Yolandi kallar vi marsvinen för, de funkar utmärkt ihop och bott ihop mestadels av livet enligt förra ägaren. Vi finns i Borås så det är inom västra götaland. Funkar det inte så är alltid alla djur välkomna tillbaks. Skicka meddelande vid intresse och bilder :) Mvh /Jenny

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

[AwYeah]
2017-04-10 09:42
#12

#11 Va fint av dig att ta hand om djur i nöd!

Skulle ha stängt/tagit bort den här tråden om jag visste hur, då jag redan har 4 marsvin och då de blev fler än tänkt var det till att fixa en större bur, så jag har inte plats för fler just nu :( Hoppas att de ändå kan hitta ett bra hem och att de får stanna hos dig tills de gör det ❤️

BiancaWaterlund
2017-04-19 14:06
#13

#11 vad fint av dig

Annons:
Upp till toppen
Annons: