Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 759 ggr
Anna31
3/20/17, 9:20 AM

Hanmarsvin som slåss, nya kompisar?

Hej,

I januari köpte vi två han marsvin från samma uppfödare. De är födda i slutet av november, alltså snart 4månader. De är inte bröder, men har levt tillsammans sen födseln. Första månaden gick bra, men så började de bråka, så till den grad att de vid fyra tillfällen har kommit åt att bita varandra så att det har blivit ytliga sår. De senaste två veckorna har de bott skilt och i en vecka försökte jag att de bara skulle träffas under golvtid, men de lyckades ryka ihop där också så den senaste veckan har jag hållit dem helt åtskilt. De har stora burar (120x60cm) invid varandra, rikligt med mat, gömställen och sysselsättning, så som djuraffären rådde mig när bråket började för en knapp månad sen. Utöver bråket sinsemellan verkar de må prima, de växer äter, gosar och verkar trivas med livet, fast ibland våndas jag lver att de inte har någon kompis. Ibland "pratar" de med varandra genom gallret, men ganska ofta börjar de morra också genom gallret, fast tandskakningen och gäspandet har de slutat med nu när de inte är i samma utrymme.

Jag börjar i varje fall misstänka att det är osannolikt att de kommer att kunna leva i samma bur. Frågorna ja undrar över: 1) kommer de att vara olyckliga utan en burkompis? 2)Är det värt att kastrera dem? 3) lönar det sig att försöka hitta nya kompisar till dem och i så fall honor eller hanar, vilken ålder? Vad är risken att det igen blir bråk? Så många fler burar får jag nog inte plats med…

all goda tips tar emots med tacksamhet!

Annons:
Fridaaaa
3/20/17, 9:22 AM
#1

1. Marsvin måste ha burkompis
2- Kastrering hjälper sällan, däremot kanske det går lättare med honkompis
3. Kastrerar du dem rekommenderar jag honor. Men hanar brukar gå bra, främst ungar brukar jag köra på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna31
3/20/17, 9:30 AM
#2

Tack Fridaaa för svaret, lite så har jag tänkt också att om jag kastrerar dem så kanske det skulle lyckas med honor, efter den här erfarenheten är jag litet försikig med två hanar. . hur lång inkörningsperiod skall men tänka sig om man har en nykastrerad ca 6mån hane och en 2-3månaders honunge? Skall de ha skilda burar till en början?

Fridaaaa
3/20/17, 9:32 AM
#3

#2 Minst en månad efter kastrering måste man vänta - annars kan de bli pappor.
Sedan hade jag haft dem bara några få dagar bredvid varandra och sedan släppt ihop på neutral plats :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
3/20/17, 11:22 AM
#4

Det är ganska vanligt att det blir bråk mellan två jämngamla hanar, speciellt när de ska ta sig genom puberteten. Bäst är en åldersskillnad på två år, om den ena är ung. Att ha dem ensamma, som du har dem, är ett brott mot djurskyddslagen. Läs gärna mer här. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714fabb9cb462239062b3f-vad-sager-lagen-om-marsvin Frågan är bara vad som är bäst att göra nu. De är i en besvärlig ålder, lite för stora för att enkelt kunna sättas ihop med en vuxen hane, och för små för att vara snälla mot en bebispojke. Åldersskillnaden då blir väl liten, de kommer vara i puberteten samtidigt och det är just det som man vill undvika. Kastrering så att de kan få flickvän kan fungera, även om de är väl unga även för det. Jag tror den bästa lösningen är kastrering och flickvän, under förutsättning att de är normalstora i vikt.

Fridaaaa
3/20/17, 3:32 PM
#5

#4 Intressant! Märkte aldrig något sånt med alla mina hanpar utan var slumpmässigt här de extremt få gånger det blev bråk :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna31
3/30/17, 8:58 AM
#6

Tack för era råd! för en dryg vecka sedan kastrerades killarna, och för 5 dagar sedan utökades vår marsvinsfamilj av 2st 9mån gamla honom. Pojkarna är ännu konvalesenter (fast de verkar hur pigga som helst), och i väntan på att de skall vara helt sterila  har vi tre stycker burar i stället för den tänkta ena buren…  Pojkarna går heta och försöker äta sig igenom gallret medan flickorna är ointresserade.

Flickorna kom från en familj som hade "tröttnat" på dom, de verkar väldigt skygga och understimulerade. Helt tysta, skygga och rätt överviktiga. De hade haft en för liten bur och ingen golvtid. Vet heller inte hur barnen i familjen hanterade dem. Har inte fått dom att slappna av i vårt sällskap ännu, så att de t ex skulle våga äta i famnen. Inte heller vågar de sig ut ur buren som stått öppen flera timmar om dagen. Men de börjar i varje fall visa sina nosar emellanåt, fast de mest sitter i sitt hus och trycker och kommer fram på natten och äter. Jag antar att vi måste ha tålamod med dem.  

Tanken är att så småningom omplacera det ena paret.  Även om jag är så fäst vid båda pojkarna att det känns väldigt tråkigt att ge bort den ena.  Men jag utgår från att det är osannolikt att pojkarna kommer att komma överens i framtiden heller, särskilt när de har flickor att slåss med, och att inte kunna ha dem tillsammans är lite bökit (golvtid turvis, två st uteburar på sommrarna etc.). har ni några tankar kring detta?

Annons:
Ljungåsen
3/30/17, 9:56 AM
#7

Så bra att det verkar ordna sig för er, och jättebra att ni tog hand om två omplaceringar! Det behövs. Även om flickorna är rädda nu så kommer de att tama på sig, när de väl vant sig vid er och sin nya miljö.

Pojkarna kommer inte komma överens i framtiden, speciellt inte om det finns flickor hemma. Du kommer, precis som du är inne på, få hålla dem i två separata flockar. Jag har fyra pojkar här hemma, i två par, och jag tycker inte att det är speciellt jobbigt.

Å andra sidan så är kastrater rätt eftertraktade, så du lär inte ha några större problem att omplacera den ena. Då kan den kvarvarande behålla båda flickorna, och du får en flock på tre. Ofta är just kombinationen en kastrat och två flickor det som brukar fungera bäst.

Här finns information om att sammanföra marsvin med varandra.

https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Anna31
3/30/17, 10:39 AM
#8

Det är förståss en tanke att bara ge bort ena killen. Jag hade tänkt behålla den största buren som är en tvåvåningsbur på 100X55cm i två plan, jag är orolig för att den är för liten för tre marsvin, även om de får springa fritt minst ett par timmar per dag?  Men kanske om jag utvidgar den mer permanent med en inhägnad så skulle sen räcka till.

Ljungåsen
3/30/17, 10:44 AM
#9

#8 Själv skulle jag inte ha en bur som är mindre än 120*60, till två eller tre marsvin. Problemet med tvåvåningsburar är att det försvinner golvyta både uppe och nere, för rampen. Men om du tycker att buren fungerar för två, så fungerar den säkert för tre också. Och definitivt om du utökar med en permanent hage.

Anna31
3/30/17, 10:51 AM
#10

har en 120x60 bur för andra killen och tycker definitivt att den här 2 vånings buren ger mer utrymme. Rampen äter en del av övervåningen, det är sant, men nästan inget av nedrevåningen. Dessutom älskar den killen som bor där att springa upp och ner och får klart mer motion än killen i 120x60cm buren.

Ljungåsen
3/30/17, 1:05 PM
#11

Jag tror det blir bra oavsett vad du gör. Gillar killen sin våningsbur så är det ju klart att han ska ha kvar den. Önskar dig och marsvinen all lycka.

Upp till toppen
Annons: