Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1036 ggr
Falcon16
3/25/17, 7:11 AM

Tyst marsvin

Jag har en kille på 10 månader som har bott här en vecka. I buren är han osäker och typ " flyr" när vi närmar oss. Det har dock blivit bättre sista dagarna. I famnen är han hur lugn och go som helst. Han är ett riktigt matvrak och verkar inte ha något stopp när det gäller grönsaker, men vill helst äta när ingen ser på. Hittills har han inte gett i från sig ett enda litet ljud sen han kom till min besvikelse. Kommer han att förbli tyst eller kan "pratet" komma i framtiden? Finns det marsvin som förblir helt tysta? Och ja, en liten bebiskompis är bokad och ska hämtas om tre dagar.

Annons:
Lillyrod
3/25/17, 7:12 AM
#1

Det tar ett tag innan de börjar prata. Han har ju liksom ingen att prata med än heller. Det kommer ska du se : )

Falcon16
3/25/17, 7:13 AM
#2

Åh jag hoppas verkligen på det! Ser fram emot små söta pipande 😀

Ljungåsen
3/25/17, 8:00 AM
#3

Jo, det kommer. Och precis som #1 skriver så är de tystare då de är ensamma. Jag har en riktig pratkvarn här hemma, men när han förlorade sin kompis så blev han helt tyst. Nu har han ny kompis och pratar igen. En annan av mina pojkar var väldigt rädd när han kom hit, och trots pratglad kompis så tog det ett par månader innan han började prata själv, så det kan ta lite tid. Jag har aldrig haft ett marsvin som inte pratat alls, men en del är mer pratglada än andra.

GuineaGirl
3/25/17, 10:15 AM
#4

Mitt första marsvin var stumt. Hon inhandlades i en djuraffär, där hon delat bur med en kanin, när hon var ca 8 veckor gammal. Vi tyckte det var lite märkligt att hon aldrig sade ett knyst, med tanke på alla marsvinsljud som finns beskrivna. 

Efter en tid fick hon en pratglad och social marsvinshona till kompis. Nu trodde vi nog, att hon också skulle börja tala. Men det gjorde hon aldrig.

Jag tror inte att hon var döv, eftersom hon verkade lystra till ljud. Hon blev 3,5 år. Hon var mycket uppskattad under sin livstid, trots att hon saknade talets gåva.

Upp till toppen
Annons: