Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2108 ggr
Ceciliaaaa
3/25/17, 5:36 PM

Svamp? Mjäll? Smuts?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Hämtade hem mina 4 nya marsvin igår. Har idag inspekterat dom och kommit fram till att den chokladfärgade har förmodligen Nossvamp då hon har exakt ett sådant streck på sin nos, hon har också lite hudflagor som lossnar med hår när man pillar med nageln. Verkar frisk för övrigt. Är det svamp hon har? Har tyvärr ingen bild på nosen men här är på hudflagor.. Fråga två är ang en annan hona. Hon är tort'n white och när jag klappar på det svarta så lossnar det som svart "smuts". Små smutskorvar eller hur man säger. På den bruna och vita pälsen lossnar bara som vanligt mjäll. Kan det vara mjäll som är svart eftersom hennes hud är svart där? Har gått igenom pälsen noga på alla fyra och jag kan inte se pälsätare eller static lice. Alltså mjäll har dom lite men dem sitter ite fast på håren utan åker bort när man blåser. Och kan man lösa detta hemma med något från apoteket? Var nyligen hos veterinären med mina två hanar som uppfödaren köpte tillbaka pga bettfel så känns trist att behöva åka in igen. Hoppas på svar. Mvh

Annons:
Ceciliaaaa
3/25/17, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är på "smutsen" ..

Ceciliaaaa
3/25/17, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På damen ..

Ljungåsen
3/25/17, 7:22 PM
#3

Mjäll är en sorts svamp, och mjäll på kroppen kan man bli av med genom att bada marsvinen och schamponera med Fungoral, som finns receptfritt på apoteket. Ett annat alternativ är prob tjärschampo som finns exempelvis hos animail. Är det Nossvamp eller munsvamp hon har? När min lille hade munsvamp så rekommenderade veterinären behandling med canesten, som finns receptfritt på apoteket.

Ceciliaaaa
3/26/17, 2:14 PM
#4

Det är Nossvamp. Hon har det strecket som på bifogad bild. Hon är den enda av dem som har det strecket. Ser liladant ut som på bilden därav misstänker jag Nossvamp..

Ceciliaaaa
3/26/17, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Ljungåsen
3/26/17, 4:40 PM
#6

#5 Humlans har bra koll, så skriver hon att Nossvamp kan behandlas med pevaryl, så skulle jag tro på det.

Annons:
NesoOberon
4/3/17, 12:32 PM
#7

Har det också sådär med mina marsvin. Vad är det för något? Mina har inte visat några fel så jag har inte brytt mig om det så mycket, men är det farligt och ska jag göra något åt det?

Ljungåsen
4/3/17, 4:05 PM
#8

#7 Vilket av problemen är det dina marsvin har? Mjäll? Svamp? I vilket fall så behöver du göra någonting åt det. Det är inte bekvämt för marsvinen att ha problem.

Ceciliaaaa
4/4/17, 7:29 PM
#9

Jag har nu kommit fram till att strecket på hennes nos är bara ett nos-streck. Och har funderat på om det kunde vara antingen sellnic eller svamp, men jag går på svamp. Eftersom det enda är är att hon har haft små hudflikar med hår i, men som börjat försvinna nu sedan jag har börjat bada henne med fungoral. Hon tappar ingen päls alls och kliar sig inte alls, vilket båda dessa symtom är på sellnic. För övrigt mår dem bara bra.

Den andra hade bara hö i pälsen och är nu helt borta.

[AnimeV4]
4/4/17, 7:49 PM
#10

Jag var hos Marianne Tornvall med mina marsvin och det där sa hon brukar tyda på skabb (alltså sellnic) och behandling mot Ohyra skrevs ut. Preparatet hette Stronghold, om jag minns rätt.

Sellnic har jag för mig kan ligga latent så jag tycker att du ska ta en tur till veterinären trots vaga symtom innan du börjar behandla med något själv. Det är plågsamt för marsvinen och det är smart att åka in i ett tidigt skede.

Ceciliaaaa
4/4/17, 8:02 PM
#11

Okej. Jag har läst massor om just sellnic och svamp eftersom jag inte visste vad det kunde vara. Men alla sidor beskriver det som om att marsvinet kliar sig mer eller mindre hela tiden vid sellnic, likaså tappar päls. Lava tappar ingen päls alls och inte heller kliar hon sig, inte heller någon av de andra tre grisarna. Det som har lossnat har varit pga att jag varit och pillat med nageln och därför har små små flagor lossnat. När jag sökt på svamp har just detta varit symtomet, små hudflikar med några hårstrå i. Hade hon kliat eller tappat päls hade jag direkt misstänkt sellnic.

Och eftersom jag redan börjat med fungoralbad och det är bättre lutar det väl åt svamp? Hade det varit skabb hade inte fungoral hjälpt alls antar jag.

Annars givetvis tar jag dem till veterinären om detta inte skulle bli bättre eller om det skulle komma igen. Men känns som om det är svamp och lite onödigt kanske att åka in med dom om det inte är värre än så, eller?

[AnimeV4]
4/4/17, 9:30 PM
#12

#11 Jag är av åsikten att man inte ska mixtra med behandlingar när det kommer till hudåkommor och Ohyra. Jag tycker att det är så klurigt att komma fram till något utan veterinärundersökningar och man lär komma undan billigare både gällande plånboken och påfrestning för marsvinets hälsa om man får rätt behandling ifrån start. Jag tänker även ur ett resistensperspektiv och är själv väldigt försiktig med medicinering.

Sedan får man tänka på att det kan vara ganska så olika med symtomen. Mina marsvin kliade sig bara lite oftare än vanligt utan att klia överdrivet och det var bara en av dem som hade en kal fläck i storleken av en ärta, så där skulle jag inte haft någon aning utan att få det konstaterat. Dessutom är Marianne Tornvall som du kanske känner till en mycket kunnig marsvinsveterinär och hennes ord var som sagt att det brukar vara sellnic.

Det är bra att fungoral fungerar, men om det är Ringorm du har åkt på är jag förvånad att marsvinet inte är kalt + att du skulle behöva vara extremt hård på sanering. Har du andra pälsdjur behöver även dessa behandlas, så minst marsvinskompisen.

Jag skulle ha åkt in för att få svart på vitt.

Ceciliaaaa
4/10/17, 10:21 AM
#13

Hej igen. Såg nyss svar. Ringorm är jag ganska säker på att det inte är. Och angående hennes hudflagor så är dem i princip borta pch håret har börjat växa ut på de små pyttefläckar hon hade tappat hårflagorna på. Håller för övrigt med, veterinär är alltid bäst. Återkommer det kommer jag ta henne till vet. Tack för svar :)

Annons:
[AnimeV4]
4/10/17, 3:45 PM
#14

Skönt att det blev bättre! Hoppas att det inte dyker upp igen.

Ceciliaaaa
4/10/17, 6:03 PM
#15

Har nu ett annat problem som kanske någon har tips om? Jag skaffade som sagt dessa för idag 17 dagar sedan. Och den näst äldsta men största (Luna) är på dem andra då och då. Speciellt de yngsta två. Den yngsta har små sår på bakdelen och han inspekterat dom noga idag, det är alltså Luna som är på och hugger. Speciellt i det stora huset jag har. Där är två ingångar. Och såg även nyss vid kloklippning att Lova (äldst) har bitsår på örat som förmodligen är dagsfärskt. Tycker så synd om dem när dem liksom piper ifrån men hon slutar inte. Är det rang eller vad? Blir ledsen för de andras skull :( Tips eller råd?

[AnimeV4]
4/10/17, 6:20 PM
#16

Hur många är de? Hur stor yta går de på? Ålder?

Ljungåsen
4/10/17, 6:35 PM
#17

#15 En del honor blir otrevliga vid brunst. Oftast är det bäst att ha en kastrat som flockledare om man har en grupp honor. Han kommer hålla den brunstiga sysselsatt, så att hon inte har tid att bråka med sina kompisar. Stor yta, gott om gömställen med flera ingångar och utgångar, och gott om mat och hö kan också minska risken för bråk.

Ceciliaaaa
4/10/17, 7:56 PM
#18

#16

De är fyra stycken. 6, 7, 8 och 9 månader. De har gått tillsammans sedan dem var små hos förra ägaren, hon nämnde inga problem. Deras bur är 3kvm.

Ceciliaaaa
4/10/17, 8:00 PM
#19

#17

Jo jag har läst om det också och även funderat på det om det skulle behövas, har platsen till det men sen är dom väl också i "tonåren" nu antar jag.

Stor yta har dom, även massa gömställen, mat får dom också och en stoooor höhög.

Vill klargöra att det är inte hela tiden hela dagarna, utan jag hör dom skrik/pipen oftast under kvällen, och ofta då hoppar någon av de små ut från huset. Övrigt är det inga problem och i skrivande stund är dem i stora huset tillsammans. Funderar på om det kan vara brunst eller dominansbeteende? Tror inte hon är rentav elak.

[AnimeV4]
4/10/17, 8:05 PM
#20

#18 Nu är siffror ett himla knep för mig, så jag kan inte föreställa mig när du säger 3 kvm. Vad är det för mått?🙂Det låter troligt att brunsten och tonåren spelar in.

Annons:
Ceciliaaaa
4/10/17, 8:13 PM
#21

#20 

Hehe.. den är 2m x 150cm ca.

Okej, ja kan nog vara så. Dem går som sagt oftast jättefint ihop även om detta sker då med naffsandet osv. Blev bara så orolig att det skulle vara något värre om man säger, Vill ju att dem ska ha det bra och trivas tillsammans 🙂

Ceciliaaaa
4/10/17, 8:16 PM
#22

Vill även passa på att fråga (1000 frågor jag vet 😂) är det vanligt att dem inte pratar så mycket? Läser överallt att grisarna kuttrar och pratar med varandra och så hela dagarna, mina är ofta tysta och pratar bara med varandra lite då och då under dagen. Onormalt? 

Är så paranoid att dom inte mår bra eller trivs 😕

[AnimeV4]
4/10/17, 8:21 PM
#23

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Vilken stor och fin bur du har. Jag har själv en 300 x 80 cm🙂

Vissa marsvin pratar mindre än andra, skulle jag säga. De pratar ju iallafall och sitter inte tysta på varsitt håll, tänker jag.

Ljungåsen
4/10/17, 8:28 PM
#24

#19 Om det stora huset orsakar problem som skulle jag plocka bort det, och ersätta med flera små hus. Barnpallar av plast är bra, för där kan ingen bli instängd. Typ sådana här. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/stegar-och-stallningar/stegar-och-pallar/pallar/pall-341035/

Ceciliaaaa
4/10/17, 8:32 PM
#25

#23

Tack och detsamma 🙂 Nej det är sant, det gör dom inte. Dom verkar tycka om varandra även om det gnabbas. Dom är ju trots allt små kaxiga tjejer nu, haha.

Ceciliaaaa
4/10/17, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24

Det är huset på bifogad bild jag nämnde. Men jag har ett annat hörnhus också som det är samma visa med. Eller så går hon in i huset där någon redan är och vips så piper dom och hoppar ut. Hon tar liksom över. För övrigt är det stora favvohuset, har även en stor träbro om man säger sidan om som ytterligare tak och sidan om det en skokartong med 3 öppningar, svårt att förklara, ska prova ta foto så fort telefonen laddat över 5%

Ceciliaaaa
4/10/17, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är då huset till vänster, bredvid till höger en bro med lite fleece för att få huskänsla. Lutar mot en "trappa/utkiksplats" de inte använder. Och slutligen ett kartonghus med öppnong till höger, vänster och fram. Liten bro upp till gosfilt.

Annons:
Ceciliaaaa
4/10/17, 9:00 PM
#28

Hela buren.

Ceciliaaaa
4/10/17, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29
[AnimeV4]
4/10/17, 9:37 PM
#30

Jag tycker att det ser ut som en bra yta och inredning. Håller med om att en barnpall är bra att inreda med. Mina hanar älskar sin!😃

Tipsar även om Biltema och Hornbach som har plaströr av denna typen om du är intresserad.  Minns dock inte vilken affär de var billigast i. Misstänker att Hornbach var mycket billigare. Annars har väl Bauhaus (som står i länken) och säkert andra byggaffärer.

https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/720x/aec12e6e22d7f9de2e945bf779d8e296/3/2/3246005A.jpg

https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/720x/e060aac668a0b8ce5d2536b87eb60396/3/2/3246074N.jpg

Ceciliaaaa
4/10/17, 10:15 PM
#31

#30

Tack 😃

Ska kolla efter, är bara rädd att jag övermöblerar där inne, dom ska ju få plats att busa runt osv också 😂

[AnimeV4]
4/10/17, 10:46 PM
#32

#31 Du får miljöberika! Tänk typ 1 gång varannan vecka. Byt plats på hus, lägg i nya saker, ta ur saker de är vana vid, flytta högen med hö osv. Mina tycker att det är jättespännande! Jag gömmer mat så gott som dagligen också. Det är jättebra med födosök😃

Ceciliaaaa
4/10/17, 11:52 PM
#33

#32 Tack ska göra det 😃 ja det märkte jag nu när jag byggde ut och ställde sakerna såhär. Meeegaupptäcksfärd 😄

[AnimeV4]
4/10/17, 11:57 PM
#34

#33 Åh vad roligt! Uppdatera hur det går sen!😃

Annons:
Ceciliaaaa
4/12/17, 11:59 PM
#35

Hej, jag igen.

Har ändrat om vid städ och grisarna blev väldigt nöjda 😂

Nu till en annan fråga 😇

Jag har ju inte haft grisarna så länge. Men tänker framåt, dom är som sagt 6,7,8 och 9 mån. Tänkte på det som nämndes med att ha en kastrat i flocken. Vad tror ni?
Blir detta gnabb-beteende bättre när dom blir äldre eller är det bäst att skaffa en kille till dom? Och spelar det in hur han är i så fall?

Har hittat en kastrat som är 3 år som går med två honor i dagsläget. Enligt ägaren är han snäll och inte dominant. Det är en hona på 7 år som är dominant och styr där hemma. Kan han ta över då eftersom han kommer vara mer än 2 år äldre än mina tjejer? Det jag vill är ju i så fall att hanen ska styra upp och hålla ordning så tjejerna inte bråkar o.s.v. Än en gång, vad tror ni? 🤔

[AnimeV4]
4/13/17, 12:09 AM
#36

#35 Vad roligt att höra!😃

Jag har ingen erfarenhet av kastrater i en honflock eller överhuvudtaget faktiskt, så det får någon annan svara på. Jag kan dock genast säga att ett marsvin som är dominant/undergivet/whatever i en flock hos en ägare kan vara helt tvärtom i din flock. Jag själv tog hem en 10 månaders hane som sällskap till min sista hane då den andra nyligen gått bort och han skulle vara undergiven, men var tvärdominant så att han inte kunde bo med den andra hanen alls. Dock så gick den hanen bort ganska snart så jag kunde sälja den "undergivna" hanen ganska omgående. Jag hade ett marsvinsavbrott.

Ceciliaaaa
4/13/17, 12:20 AM
#37

#36

Jag förstår. Hmm okej. Min tanke är väl att äldst oftast är högst i rang? Och därmed lägg till att han är hane. Men jag kanske har fel.. Hmm inte lätt det här 🤔

[AnimeV4]
4/13/17, 12:47 AM
#38

#37 Jo, det är säkert större chans att det går bra med tanke på att han ska gå i en honflock. Du borde be om en prövotid iallafall om du bestämmer dig för honom. Jag menade inte att det aldrig funkar, utan att man ska ha i åtanke att det kan ändras med ett knapptryck🙂

Ceciliaaaa
4/13/17, 1:05 AM
#39

#38

Ja kan ju vara så. Men tänker också på att om han inte är dominant kanske Luna kör över och då är han bara en i mängden.. Alltså funktionen försvinner så att säga. Vet heller inte om hon går med på prövotid då hon vill sälja pga tidsbrist. Fasen va svårt detta är .. 😐 ska prova göra ett inlägg och se om någon som kanske har kastrat kan ge ytterligare tips. Tack för dina svar 😂

[AnimeV4]
4/13/17, 5:18 PM
#40

#39 Jo, det är ett himla knep och knåp ibland!😃Håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt för er! Kanske du kan höra av dig till en uppfödare och kika lite?🙂

Ceciliaaaa
4/13/17, 6:06 PM
#41

#40

Ja det är ju det haha. Har frågat runt i gruppen marsvinsparadiset på facebook. Har kommit fram till att jag ska ge det ett försök med Snow (han heter så 😂)

Hur mena du höra av dig till uppfödare och kika? Vill inte ha en bebis ju 😃 har kollat runt på dem man kan kolla hos här i Skåne men ingen verkar ha kastrater till salu..

Annons:
[AnimeV4]
4/13/17, 6:34 PM
#42

#41 Vad kul att du ska pröva! Håller tummarna👍

Jo, jag tänkte faktiskt på en situation med  marsvin ifrån Saphira's. Jag köpte ett hanpar av henne, men den ena hanen blev otroligt dominant när han blev äldre så jag lämnade tillbaka honom och fick en annan kompis till den äldre. Den hon tog tillbaka blev faktiskt kastrerad och fick flytta ihop med tjejer. Tänkte att det säkert inte är omöjligt att andra uppfödare har kastrater som de kanske skulle tänka sig att sälja om någon är intresserad🙂

Ceciliaaaa
4/13/17, 8:35 PM
#43

#42

Aha du menade så :) Jo det hade ju passat bra, men nu har jag ju hittat en redan 🙂

[AnimeV4]
4/13/17, 8:56 PM
#44

#43 Håller som sagt tummarna! Det ska bli kul att höra om det blir någon förbättring😃

Upp till toppen
Annons: