Annons:
Etikettfoder
Läst 1424 ggr
Sara:)
3/30/17, 5:51 PM

lättodlade saker till marsvin?

Fick ett ryck om att jag vill börja göra som en mini-odling till grisarna inomhus. Undrar därför om någon har tips på lättodlade grönsaker eller örter som inte tar för mycket plats, växer snabbt, och inte kräver för djup jord😃 (som t.ex morötter).

Annons:
Ljungåsen
3/30/17, 6:09 PM
[Viskycat]
4/2/17, 2:58 PM
#2

Alla typer av groddar är ju väldigt tacksamt och lätt att odla! Jag hade även en liten kruksalladsodling i min gamla lägenhet som inte tog någon plats och växte bra. Om du vill ha något som bär frukt brukar cocktailtomater klara svenskt klimat :)

[AnimeV4]
4/2/17, 3:03 PM
#3

Dill och persilja, skulle jag gissa är enkelt! Även morötter. Tänk dock på att persilja och dill ska ges som godis. Lätt att torka! Annars har jag odlat havregräs, vilket är plättlätt🙂

smellcaramell
4/2/17, 10:00 PM
#4

#3 Morötter är svårodlat, ofta blir det knappt några morötter men massa blast 🤪 Eller det är lätt att odla utan att döda morötterna men det är svårt att få fram några morötter med någorlunda storlek.

Krasse är ju enkelt och kräver ingen jord alls, kan odlas på hushållspapper, annars brukar jag odla persilja, dill, olika salladssorter o.s.v. Vet att havre-/vetegräs ska vara lättodlat(samma som kattgräs i butik). Man får dock ha i åtanke att allt detta är godis för marsvinen och kan inte ses som en bra källa till c-vitamin, jag odlar till kanin som inte behöver c-vitamin tillsatt i kosten men detta är ändå godis.

Tomater är inte att rekommendera då själva tomatfrukten  kan orsaka svamp hos marsvinet och blasten kan eventuellt vara giftiga(har för mig att någon rekommenderat mig att inte ge tomatblast till kaniner och gnagare av den anledningen).

Ljungåsen
4/2/17, 10:39 PM
#5

#4 Tomatblad, liksom potatisblast, är giftigt. De innehåller solanin. http://www.odla.nu/fragor-svar/tomatplantan-ar-giftig

smellcaramell
4/2/17, 10:40 PM
#6

#5 Det jag hade för mig men var inte helt säker! Bra att få det bekräftat 🙂

Annons:
Pigsmatte
4/3/17, 4:07 PM
#7

Hej! Jag har odlat grönkål och gnagargräs. Grönkålen skördas som "babyleaf" och är också goda i sallader. Mina marsvin gillar dem skarpt. Sorten heter Kale Fizz och den är från Lord Nelson

[AnimeV4]
4/3/17, 7:11 PM
#8

#4 Men morötter odlade vi på balkongen när jag var liten🤔 Det finns ju olika sorter dock. De blev väldigt små vet jag, men det blev ju iallafall något!🙂

smellcaramell
4/3/17, 8:18 PM
#9

#8 Ja det är lättodlat på så sätt att det i princip alltid blir något men svårodlat med tanke på att det sällan blir det resultat man önskar(ga morötter). ;)

[AnimeV4]
4/3/17, 9:47 PM
#10

#9 Aha, då förstår jag! Fast små morötter är ju lagom marsvinsstorlek😃

Ljungåsen
4/3/17, 10:04 PM
#11

Mina marsvin tycker bättre om morotsblast än om morötter, så det gör nog inte så mycket om det blir mest blast.

Äppelsnäckan
4/4/17, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Persilja! Rikt på C-vitamin.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: