Beteende & hantering

Honor som bråkar?

2017-03-31 13:58 #0 av: Transfiguration

Hej!
Har haft två marsvinshonor nu i ca 2 v, omplaceringar ca 1,5 år gamla.. har haft samt fött upp marsvin men aldrig varit med om att honor bråkar!
När jag kom hem idag låg en stor hårtuss vid buren, jag har sett att de tjafsar ibland så de har fått varsitt hus samt att de har en inhägnad utanför buren så utrymme är inte problemet..
De har med sig sin bur från det förra hemmet så ingen förändring där heller..
Vad kan det då bero på? Förra ägaren sa aldrig något om att de inte var sams, bara att den ena är mer framåt & dominant men den andra honan verkar inte sätta sig upp emot det heller..

Anmäl
2017-03-31 14:13 #1 av: Ljungåsen

En del honor blir bråkiga vid brunst. Annars så kan exempelvis äggstockscystor påverka humöret.

http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html

Anmäl
2017-03-31 14:40 #2 av: Transfiguration

Ah nu när jag tänker efter så har den som blev av med en pälstuss kurrat åt den andra i några dagar så antagligen brunst & den andra blev irriterad..? 🤔

Anmäl
2017-03-31 16:08 #3 av: Ljungåsen

#2 Låter troligt. Om det blir ett återkommande mönster med bråk vid brunst så kan det hjälpa med en kastrat i flocken.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.