Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 999 ggr
Transfiguration
2017-03-31 13:58

Honor som bråkar?

Hej! Har haft två marsvinshonor nu i ca 2 v, omplaceringar ca 1,5 år gamla.. har haft samt fött upp marsvin men aldrig varit med om att honor bråkar! När jag kom hem idag låg en stor hårtuss vid buren, jag har sett att de tjafsar ibland så de har fått varsitt hus samt att de har en inhägnad utanför buren så utrymme är inte problemet.. De har med sig sin bur från det förra hemmet så ingen förändring där heller.. Vad kan det då bero på? Förra ägaren sa aldrig något om att de inte var sams, bara att den ena är mer framåt & dominant men den andra honan verkar inte sätta sig upp emot det heller..

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Annons:
Ljungåsen
2017-03-31 14:13
#1

En del honor blir bråkiga vid brunst. Annars så kan exempelvis äggstockscystor påverka humöret. http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html

Transfiguration
2017-03-31 14:40
#2

Ah nu när jag tänker efter så har den som blev av med en pälstuss kurrat åt den andra i några dagar så antagligen brunst & den andra blev irriterad..? 🤔

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Ljungåsen
2017-03-31 16:08
#3

#2 Låter troligt. Om det blir ett återkommande mönster med bråk vid brunst så kan det hjälpa med en kastrat i flocken.

Upp till toppen
Annons: