Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1821 ggr
Alva0422
3/31/17, 8:13 PM

Rinnigt öga

Mitt marsvin Jerry har ett rinnigt öga helt enkelt. Ögat är nästan helt stängt, han beter sig precis som vanligt. Lite allmänt skygg men äter som vanligt och leker för det mesta med mitt andra marsvin Harry. Vad tror ni orsakade ögat till att bli så rinnigt?! Vill jättegärna ha svar så fort som möjligt!!

Annons:
Ljungåsen
3/31/17, 9:44 PM
#1

Om ögat rinner så är det någonting som är riktigt fel. Gissningsvis har han en skada i ögat. Ögonskador kan förvärras riktigt fort, och är plågsamma för marsvinet. Rekommenderar att du tar honom till veterinären så fort som möjligt.

Alva0422
3/31/17, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 här är hans öga. Det rinner inte längre. Ögat är irriterat och inte helt öppet.

Ljungåsen
3/31/17, 9:59 PM
#3

Det där ser verkligen inte bra ut. Det ser infekterat och plågsamt ut. Han behöver verkligen få komma till veterinären. Det kommer inte gå över av sig själv.

Alva0422
3/31/17, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Frågan är om han tappat päls runt ögat eller inte. I såna fall är det väldigt lite eftersom han alltid haft väldigt tunn päls runt ögat

Alva0422
3/31/17, 10:41 PM
#5

#3 klockan är runt halv 11 och jag kan inte ikväll. Imorgon har mina föräldrar en viktig sak i våran by hela dagen och vi är bortbjudna på kvällen. Jag är 12 och kan därför inte åka dit själv. Jag ger honom vitkål för extra vitaminer just nu och har försökt tvätta försiktigt runt ögat med ljummet vatten på ett papper. Får hoppas att ögat klarnar upp under natten. Vill verkligen inte förlora ett av mina fina marsvin eftersom min kompis marsvin dog för någon dag sedan och stödjer henne just nu för hon är jättejätteledsen. Hoppas inte att det här är dödligt. ):

[AnimeV4]
4/1/17, 12:04 AM
#6

So sorry, men dina föräldrar är huvudansvariga för marsvinen då du inte är +18 år gammal. De är enligt lag skyldiga att se till att marsvinet får vård. De får helt enkelt göra sig tid eller se till att någon kan ta marsvinet till veterinären. Det här är INTE okej. Egentligen borde ni åka in till veterinären på första bästa tillgängliga tillfälle. Marsvinet har säkert ont.

Ögon ska man vara VÄLDIGT rädd om då det går väldigt fort. Jag hade ett marsvin som gick ifrån att ha lite skräp i ögat till att ha ett så svullet öga att det inte gick att stänga på knappt 24 timmar.  Han avlivades.

Om ni väntar för länge kommer det att kosta mellan 5000-10.000 kr att operera bort ögat och när man opererar bort ett öga på ett marsvin är det vanligt att det bildas bölder i ögonhålan efteråt, vilket är en dålig prognos. Det innebär alltså att det kan sluta i att marsvinet kan utsättas för en riskfylld operation som ändå inte hjälper och att marsvinet avlivas i slutändan.

Tillägg: Såg nu att det är kalt runt ögat, vilket kan innebära Ringorm. Marsvinet har antingen kliat sig pga det eller pga smärta i själva ögat.

Annons:
Ljungåsen
4/1/17, 8:16 AM
#7

#5 Ögat kommer inte att bli bra av sig själv. Det ser illa ut. Eftersom du är barn är det dina föräldrar som har ansvaret, och att inte ge ett djur vård när det behövs är ett brott mot djurskyddslagen. Ni behöver prioritera att få honom till veterinären, oavsett hur mycket annat ni har inbokat. Han lider, och precis som #6 skriver så ökar risken för att han dör av det om ni väntar. När man skaffar djur tar man på sig ett ansvar för att se till att de har det bra.

Alva0422
4/1/17, 9:36 AM
#8

Veterinären har inte öppet idag. Vi ska göra en koksaltlösning och spola på ögat. Ögat är inte svullet. Antagligen har han kanske fått ett hö strå i ögat som irriterat, vi ska se om ögat öppnar sig med koksaltlösningen.

Alva0422
4/1/17, 9:53 AM
#9

När vi spolade såg vi ett drygt 1cm långt Hö strå. Som vi pillade ut försiktigt. Han kurrade till lite men nu ör ögat som nytt igen! så dödligt var det inte.

Ljungåsen
4/1/17, 10:07 AM
#10

#9 Höstrået har sannolikt skadat ögat, så bara för att det är borta nu betyder inte det att faran är över. Risken för en infektion är jättestor, och han behöver sannolikt antibiotikasalva till ögat. Rekommenderar fortfarande ett veterinärbesök.

Alva0422
4/1/17, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Alva0422
4/1/17, 10:25 AM
#12

Vi kommer spola lite mer under dagen. Annars är han precis som vanligt. Piper, äter, leker. Jag tror faran är över. Faktiskt. Och som jag sa så kan vi inte besöka veterinär. Det är stängt. Och bara för att vi inte kan ta hem en veterinär hit till oss så betyder det inte att vi inte är bra marsvinsägare. Mina marsvin mår jättebra.

[AnimeV4]
4/2/17, 12:29 AM
#13

Ni har knappast en klinik i hela Sverige att välja på. Dåligt att ni inte gör mer än såhär när det uppenbarligen behövs. Ni har inte ens rådfrågat någon veterinär. Ha inte djur om ni inte kan ta ansvar för dem. Punkt.

Det är väldigt naivt att tro att kusten är klar trots att vi säger att ni måste få detta kollat hos veterinären. Varför fråga efter råd när du inte tänker lyssna? Det spelar ingen roll vad du tror när marsvinet ser ut som det gör i ögat. Marsvin är flyktdjur med många fiender och därför visar de sig inte sjuka förrän det är väldigt illa eller till och med  livshotande, så det kan absolut ha ont och må dåligt, men det är väl okej bara ni slipper åka lite långt, antar jag? Koksalt är ingen mirakelkur även om det är bra att ni har sköljt med det.

Jag var själv till veterinären för ett par dagar sen då hans öga är dimmigt och han fick ögondroppar för att påskynda det hela. Ingen skada fanns så inget mer behövde göras. Det är väldigt svårt att se skador utan att lägga färg i ögat och kolla i en stark lampa, vilket görs hos veterinär.

Avslutningsvis så är det dina föräldrar som har huvudansvaret och de borde ha sett till att rådfråga en veterinär och få marsvinet till veterinären om det behövdes. Du är 12 år gammal och har inte tillgång till körkort, men ni måste inse att det här är allvarligare än vad du tror i nuläget.

Annons:
marsisen
4/5/17, 5:36 PM
#14

#13 att ta ansvar över sitt djur tycker jag först o främst är att ta hand om det, på egen hand. Jag tror att TS fråga var vad detta kunde vara, och att åka till veterinären är inte ett svar enligt mig, så att bli sur o kalla någon ansvarslös och naiv för att någon inte lägger några tusenlappar på något just du säger att man ska göra stör jag mig lite på om jag ska vara ärlig. Visst, marsvinet kan vara livshotat, men behöver inte vara. Det är ju TS som känner sitt marsvin bättre än någon annan här, och tyvärr verkar jag vara ensam om att hon gjorde ett otroligt bra jobb för att hitta (förhoppningvis) felet, och att det (förhoppningsvis) kan läka nu. Verkar även vara ensam om att tycka att man själv ska ge försök att ta hand om sina djur istället för att direkt lämna över problemet till någon annan. Så det jag vill komma med är att jag tycker som TS, att hon är en bra marsvinsägare. Det är inte oansvarsfullt att inte åka till veterinären, utan det är väldigt ansvarsfullt att klara det på egen hand! Hoppas jag inte gör någon lika upprörd som mig själv heh. tack för mig

animal power <3

[AnimeV4]
4/5/17, 6:25 PM
#15

#14 Jag förstår vad du menar, men håller inte med, så vi får helt enkelt agree to disagree.

[Gnagare2]
4/5/17, 8:38 PM
#16

När jag var barn hade jag många djur,marsvin,hundar och kaniner,och två föräldrar som fullständigt gav blanka fan i både mig och djuren,så jag fick ta hand om mina djur bäst jag kunde på egen hand. När man är ett barn ska man inte bära ett så tungt ansvar. Men jag var ett barn,så det var inte mycket jag kunde göra åt det,då. Det var inte mitt jobb att uppfostra mina egna föräldrar. Nu är jag vuxen,så nu kan jag lyckligtvis ta ansvar för mina djur,vilket jag är oerhört tacksam för.

Jag känner så med trådstartaren i denna tråd. Jag kan tänka mig att hen känner sig maktlös och hjälplös. Hen är tolv år gammal och är förtvivlad och rädd för att hens marsvin ska dö,och gör sitt allra bästa för att ta hand om marsvinet efter sina förutsättningar.  Nu vet vi ju inte hur det gick för hen,om marsvinet kom  till en veterinär till slut eller ej,men att hacka och hetsa på trådstartaren att hen inte skulle vara en bra djurägare är väl magstarkt tycker jag. 

Trådstartaren är tolv år gammal,och frågar oroligt om sitt marsvin och gör vad hen kan för sitt marsvin. 

Jag är lite nyfiken på vad ni tycker denna tolvåring ska göra? Sätta sig i föräldrarnas bil och köra till veterinären med marsvinet? Utan körkort?  Utan några som helst kunskaper i hur man framför ett fordon?  Och när trådstartaren väl kommer fram till veterinären,vem betalar för kalaset? Såvitt jag vet har man inget jobb när man är tolv år,här i Sverige,och kan inte betala höga veterinärkostnader själv.

Ibland önskar jag att folk kunde ha mer empati och medkänsla för en tolvåring istället för att hetsa och uppmana strängt att åka till veterinären med djuret.

Tack för ordet.

[AnimeV4]
4/5/17, 8:51 PM
#17

Jag låter mina tidigare inlägg svara på det :)

[AwYeah]
4/5/17, 10:00 PM
#18

Jag tycker TS varit väldigt duktig i att lägga märke till att något inte stod rätt till med marsvinet, ta bort problemet och hjälpa det att läka. 
Man kan inte alltid åka till veterinären bara för att något KAN hända. Veterinären kan endast "rätta" något som redan gått snett. Med andra ord kan de inte bota mot en infektion om det inte hunnit blivit en infektion. Att hålla det potentiella såret rent och vänta är allt jag skulle rekommendera, och vad jag själv blivit rekommenderad i en liknande situation. Ögat ser bättre ut än en stund innan, så om allt går som det ska kommer det läka utan problem, och om inte är det som sagt inget en veterinär kan göra just nu.

Ljungåsen
4/6/17, 7:55 AM
#19

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713d0ab9cb46221d053a4c-ogonsjukdomar?4d7123f7b9cb462141044e3a-1 Att avvakta vid ögonskador är ingenting jag skulle våga mig på. Framför allt skulle jag aldrig rekommendera någon annan att avvakta. Det kan gå riktigt illa. För marsvinet.

Upp till toppen
Annons: