Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 664 ggr
Ceciliaaaa
4/4/17, 7:42 PM

Förstår marsvin att de kan ramla ner?

Hej.

Ibland när mitt ena marsvin går i soffan så är det precis som om hon lutar sig ut över kanten, och det ser ut som om hon liksom laddar med bakbenen för att skutta rakt ut!? Jag blir såklart rädd och sätter handen framför, vill ju inte hon ska ramla ner och skada sig.

Förstår dom att det är en bit ner?

Annons:
[AnimeV4]
4/4/17, 7:46 PM
#1

Precis så gör mina också! De brukar börja åka kana, så man får vara beredd😃

Intressant fråga! Undrar om det som står här kan spela in:

"Marsvinet har relativt stora ögon som är placerade på vad sida av huvudet. Marsvinet har ett brett synfält, som gör det möjligt för dem att upptäcka faror som kommer såväl uppifrån, bakifrån, från sidorna eller från marken. Däremot kan det inte se rakt framåt, t.ex. vad det äter. Marsvinets synförmåga är inte jättebra, men de kan se rörliga föremål såväl som färger. Hur pass långt de ser är svårt att säga."

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/anatomi.html

Ceciliaaaa
4/4/17, 8:06 PM
#2

Haha så jag är inte ensam 😃

Ja jag är bara rädd att man inte hinner fram och så duns.. Usch.
Lite läskigt det dära 😐

[AnimeV4]
4/4/17, 9:34 PM
#3

#2 Ja, man får verkligen ha koll. Särskilt med den hanen jag har. Han ÄLSKAR att vara på golvet. Protesterar till och med om han inte får det största rummet eller hela lägenheten😂

[Gnagare2]
4/5/17, 12:04 PM
#4

När jag klipper mina marsvin,klor och päls,så har jag dom på ett särskilt marsvins  bord en bit ovan mark,det är lättare för mig att klippa då,,och en av mina hanar får jag ha extra stor koll på,för han har varit på väg flera gånger att vilja hoppa ner från bordet ner på golvet😮. riktigt läskigt. Men som sagt,det gäller att vara jätteuppmärksam när jag har dom på detta "klipp bord". Jag brukar alltid ha en hand på marsvinet när jag klipper med den andra,har aldrig vågat släppa taget helt,för att det inte ska hända något som ej får hända.

Tur att det bara är han som gör så,dom andra håller sig snällt på bordet,och går inte ens fram till bordskanten,där bordet slutar. Dom är så olika till sättet,en del är mer "framåt" och vill på upptäcksfärd. Jag tror att dom "vet" att dom kan ramla ner,men jag tar aldrig onödiga risker. För säkerhets skull är dom under sträng uppsikt när jag har dom på bordet.

[AnimeV4]
4/5/17, 12:10 PM
#5

De kanske inte har något konsekvenstänk?😃Typ "Jag ska ner på golvet. Hejdå."

Fast en gång hade jag faktiskt ett marsvin som var väldigt försiktigt med höjder. Jag kunde ha honom i händerna som låg mot golvet och han tittade ner över kanten som om "Shit, det där är ju skithögt! Aldrig att jag går ner!"

[Gnagare2]
4/5/17, 12:40 PM
#6

#5 Samtidigt så har dom ju konsekvenstänk när dom springer lösa på golvet.  Så fort dom går på en plats dom ej har gått på förut,så är dom ju så väldigt försiktiga och går så försiktigt fram,allafall mina.

Kanske det är så att jag är onödigt orolig att mina ska hoppa ner från bordet,för dom är ju som sagt försiktiga på nya platser,så då borde dom ju inte vara så modiga på ett högt bord,kan man tycka?

Nej jag vet inte, roliga är dom, i vilket fall som helst😃

Annons:
[AnimeV4]
4/5/17, 12:58 PM
#7

#6 Oj, jag var otydlig. Jag menade att de kanske inte har något konsekvenstänk gällande höjder. Jag uppfattar marsvin som väldigt obenägna att klättra, hoppa över saker om det finns andra vägar eller vara högt upp överlag.

Ja, de är roliga! Det har faktiskt hänt att jag hållit ett rör framför dem när de varit i sängen (som är benlös) och då har de åkt kana, helt frivilligt!😂

Upp till toppen
Annons: