Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 689 ggr
hallonet_
4/9/17, 11:39 AM

Förkylt Marsvin?

Hej!

Häromdagen blev mitt ena marsvin plötsligt sjuk. Detta efter en bilresa. Jag vet inte riktigt vad som har hänt med henne. Hon är en marsvinshona 6 år, och har inte haft några tidigare sjukdomar, förutom en skada på hornhinnan.

Hon är väldigt trött, men äter som hon ska, dock måste man "tvinga i henne" maten lite. Jag antar att det är en förkylning, då hon även nyser väldigt mycket, men jag är osäker. Hennes avföring ser normal ut, samma sak med hennes kiss, Ögonen däremot är lite vattniga, gången är som den ska.

Jag har även stödmatat henne, då hon tappar matlusten helt ibland. Hon får då tex näringsdryck, grönsakspureér med C-vitaminstillskot och olika gröter. Såklart får hon även hö, vatten och färska grönsaker på sidan om. Ho  bor i en liten "sjukbur", men får komma ner till sina kompisar med jämna mellanrum.

Jag vet inte vad som är felet med henne, kan det vara någon slags förkylning? Vi ska till veterinär på Måndag. Kommer hon klara sig till dess?

Tack på förhand!

Mvh en orolig marsvinsägare.

Annons:
Ljungåsen
4/9/17, 1:16 PM
#1

Förmodligen har hon fått en luftvägsinfektion, som måste behandlas med antibiotika. Det finns vissa förkylningsvirus som kan smitta marsvin, men det är betydligt vanligare att nysningar orsakas av en bakterieinfektion. http://www.guinealynx.info/uri.html Om hon inte äter som hon ska behöver hon stödmatas. Bäst är att stödmata med Critical Care, som innehåller de fibrer som marsvinets matsmältningssystem behöver för att kunna fungera. Om man inte har Critical Care hemma så kan man använda sig av krossad, blötlagd pellets. Se vidare här för instruktioner. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html Om det finns möjlighet att få henne till veterinären idag så vore det det bästa. Luftvägsinfektioner kan bli väldigt allvarliga väldigt fort.

hallonet_
4/9/17, 2:35 PM
#2

#1 Tack så mycket! Att få henne till veterinär idag lär bli svårt få jag bor på landet, men jag ska försöka! Hon har även minskat i vikt, är det också ett symptom? Hon hålls borta från de andra marsvinen tills vidare, ifall det skulle vara smittsamt. Hon dricker och äter med god aptit nu, så det är ju iallafall bra!

Ljungåsen
4/9/17, 2:58 PM
#3

Förstår att det inte alltid är lätt med veterinär på helgen när man bor på landet. Sen vill man ju gärna träffa en marsvinskunnig veterinär, och det gör det ännu svårare. Att hon tappat i vikt beror på att hon inte äter tillräckligt. De kan se ut som om de äter, utan att få i sig speciellt mycket. Sen är det ju också så att ensamma marsvin ofta äter mindre än marsvin i grupp. Det blir liksom ingen konkurrens om maten om man är själv. Du gör rätt. Stödmata, håll koll på vikten, och till kompetent veterinär så fort det går. Kan vara bra att ta med sig listan med säkra antibiotika till veterinären. Marsvin tål inte många sorter som ges till andra djur. http://www.guinealynx.info/antibiotics.html

hallonet_
4/10/17, 8:54 PM
#4

Det var tydligen inget med lungorna. Veterinären upptäckte en tumör, en cancerknöl. Den var elakartad, och hon gick inte att rädda. Hon var tyvärr tvungen att somna in. Känns jättekonstigt, då jag aldrig har kännt/sett den tumören förut.

Ljungåsen
4/10/17, 9:13 PM
#5

#4 Å vad tråkigt, beklagar sorgen. Det är alltid lika hemskt när ens djur måste lämna en. Det går inte att vänja sig vid. Om du inte känt knölen innan så har den säkert vuxit väldigt fort, och då var det rätt beslut att låta henne somna in. Många varma tankar!

hallonet_
4/11/17, 11:55 AM
#6

Tack så mycket! Ja det var väldigt konstigt, att det kom så himla plötsligt? Dem andra två grisarna här hemma är inte så tajta, men de ska nog lösa sig, förhoppningsvis!

Annons:
Ljungåsen
4/11/17, 2:34 PM
#7

Det låter kanske hemskt, men marsvin brukar sjukna in och dö himla plötsligt. De är bytesdjur, så de låtsas att allt är bra ända tills det inte går att låtsas länge, och då är det ofta för sent.

Upp till toppen
Annons: