Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 605 ggr
benjerry
2017-04-17 07:45

Lever om

Marsvin är djur som kan leva om dag som natt, det vet jag. Men på senaste tiden har den dominantare av mina två hanar börjat jaga den andre och försöker, antar jag från hur det ser ut, para sig. Eftersom den andre hanen är, ja, en hane leder detta till en massa oväsen och jag kan bokstavligt talat inte sova om nätterna längre. Förutom att byta rum för buren, har någon tips på vad jag kan göra? Skriv allt ni kommer på. Funkar kastrering? Eller är hanar såhär oavseyt? De har aldrig bråkat, bara kax och att de kurrar och tjuter jättehögt och springer runt när den större är jobbig med den mindre, just för att "para" sig. De är 1 år gamla.

Annons:
Ljungåsen
2017-04-17 09:03
#1

Det kommer gå över, när de blir äldre. I tvåårsåldern har de flesta hanar lugnat ner sig betydligt. Problemet du har är att du har två tonårsmarsvin tillsammans. Vad som kan hjälpa är gott om plats, mycket golvtid, och frekventa bad. En del herrar triggas väldigt av sin egen lukt, så just bad och rengöring av Talgkörteln kan göra underverk.

NesoOberon
2017-04-20 12:50
#2

Kastrering hjälper inte, det förändrar inget i huvudet på dem, bara gällande fertiliteten. Har samma problem som du, men vi har satt in ett galler i mitten av deras bur som är 120x80 om jag minns rätt. De får extra mycket golvtid var för sig, och vi ska sätta ihop dem till sommaren när man kan göra det utomhus (men de ska såklart på inomhus). Kolla bara på dem så att de inte har några sår, för det hade mina killar och det var därför vi satte in gallret.

Upp till toppen
Annons: