Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1452 ggr
[Noahchipi]
4/26/17, 8:33 PM

Vad är bäst av undulat eller marsvin ?

Jag har tänkt på att köpa ett djur ! Men jag vet inte vad jag ska välja av undulat eller marsvin ? Hoppas ni svarar om ni vet ! Mvh Noah

Annons:
[Wijnja]
4/27/17, 7:45 AM
#1

Marsvin är roligare mer sociala

Ljungåsen
4/27/17, 8:28 AM
#2

#0 Om det är ett djur du vill ha så passar varken marsvin eller undulat. Båda arterna är flockdjur och ska inte leva ensamma, utan med minst en artfrände. Vill du ha ett ensamt djur så tycker jag du ska fundera på guldhamster.

Chinesecrestedlover
4/28/17, 6:05 PM
#3

Ts: Det beror ju helt på vad du är ute efter. Marsvin går ju att kela med på ett helt annat sätt än undulater t.ex. Undulater kvittrar massor och marsvin pratar. Marsvin går och undulater flyger…går ju liksom inte att jämföra dessa arter rakt av och säga vad som är "bäst" . Fundera på vad du vill ha "ut" av ett djur, läs på om olika djur m.m. och som redan påpekats så ska både marsvin och undulater hållas i flock. Kan underlätta att skriva ner fördelar och nackdelar med de djur man funderar på, för att se vilket/vilka djur som passar bäst in på det man söker och det man kan erbjuda djuret/djuren. 

Lycka till med valet av en eller flera familjemedlemmar🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

[Noahchipi]
4/29/17, 7:38 AM
#4

ljungåsen jag har en guldhamster som min syster ska få !jag undrar mer om nån har haft undulat och marsvin så den vet vad som är roligast !

Kirnzy
4/29/17, 7:50 AM
#5

Jag tycker helt klart att undulater är bättre. De är busiga och påhittiga och kan bli väldigt trevliga och sociala. De låter dock mycket och stökar ner. Marsvin är ofta mycket lättare och gosigare men jag tycker att de är väldigt tråkiga. Men det beror ju på vad du vill ha för sorts djur..

[Wijnja]
4/29/17, 10:59 AM
#6

Vad då tråkiga marsvin är inte tråkiga

Annons:
Kirnzy
4/29/17, 11:22 AM
#7

#6 jag tycker det. De ända de gör är typ att gå runt, sova och äta- inget kul med det.

[Noahchipi]
4/29/17, 12:25 PM
#8

 #1 jag vet inte vilket djur jag vill ha men det lutar åt undulat hållet men jag vet inte ?

Kirnzy
4/29/17, 1:27 PM
#9

Du kan ju söka runt på undulater och marsvin och läsa på om hur de beter sig och vad de kräver mm och kolla på videos (det är alltid kul) så får du nog en egen uppfattning om vad som skulle passa dig bäst :)

[Wijnja]
4/29/17, 4:18 PM
#10

Inte för m7na narsvin sover alla djur vilar väl i mellan åt

Mitchika
4/29/17, 6:17 PM
#11

Det är ingen som kan tala om för dig vad som är bäst av undulat eller marsvin. Allas åsikter är olika, inget djur är bättre än det andra utan det är bara personliga uppfattningar. För mig är marsvin ett av dom bästa djuren i hela världen och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha undulater. 🙂

Betyder det att marsvin är bättre än undulater? Nej, bara att jag tycker mer om marsvin än undulater. Marsvin ger mig mer och jag tycker att allt jobb kring dom är värt det just tack vare det. Glad

Det du behöver tänka är istället, vad kan du erbjuda ett eller flera husdjur? Vad vill du få ut av relationen med dina djur? Hur mycket jobb är du villig att lägga ner på dina djur varje dag och varje vecka i flera års tid framöver? 

Jag kan inte jättemycket om undulater, men min syster hade ett par undulater när vi var små så lite koll tror jag att jag har. Glad

Undulater drar igång och sjunger, kvittar och låter större delen av dagen. Dom kan börja tidigt på morgonen och kan hålla på till sent på kvällen. Är det något du kan stå ut med, dag ut och dag in under flera år? Dom behöver även komma ut och flyga i säkrade rum där dom inte kan skada sig på någonting eller rymma och sträcka på vingarna minst en gång om dagen, om du inte har dom i en öppen bur så att dom alltid kan flyga ut och in när dom känner för det. Dom skräpar ner en hel del och bajsar både i och utanför buren när dom flyger runt eller sitter på andra ställen. 

Marsvin behöver ha en stor bur med stor golvyta (ju större, desto bättre) med massa gömställen och roliga saker för dom att springa runt på för att stimuleras och må bra. Dom är även väldigt svåra att få rumsrena och kan kissa rejäla fläckar på golv, mattor, tröjor, byxor, tyger, ja allt dom står/sitter/ligger på egentligen. 

Deras urin fräter sönder trä och luktar illa. Buren dom bor i behöver därför göras rent minst en gång i veckan, beroende på storlek kan det vara mer sällan men då rekommenderar jag åtminstone en delrengöring i veckan för att ta bort det nedkissade spånet/bottenmaterialet. Har du fleece eller andra typer av tyg/filtar kan dessa behöva bytas ut och tvättas varannan till var tredje dag eller eventuellt mer sällan, beroende på hur mycket marsvinen kissat på dom. 

Marsvin behöver också få sina klor klippta med jämna mellanrum så att dom inte blir för långa. Du behöver även ha koll på deras tassar så att dom inte får trycksår och kolla deras framtänder regelbundet för att upptäcka eventuella bettfel i tid. 

Både marsvin och undulater behöver bo i flock på minst två individer, så du kan inte ha bara ett marsvin eller bara en undulat. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[Wijnja]
4/29/17, 7:41 PM
#12

Jag valde marsvin för dem är underbara djur sociala synd bara jag upptäckte marsvin för sent jag har inte ångrat mig har man köpt ett djur så måste man ta hand om det vare sig vilket djur man har valt köpa tänk på ett djur är inte billigt den ska ha mat försäkring veterinär besök när det är sjukt

Upp till toppen
Annons: