Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 964 ggr
elsabergs
5/2/17, 2:11 PM

Allergisk??

Min ena marsvin hona på 1,5 år har börjat nysa nu på våren när vi är utomhus och idag upptäckte jag att hon även snorar lite. Kan hon vara allergisk mot pollen eller något eller har hon fått en förkylning?! Förutom nysningar och snoret så mår hon bra. Någon som har något speciellt jag ska kolla efter för att få veta mer eller vad ni tycker jag ska göra?

Annons:
smellcaramell
5/2/17, 2:16 PM
#1

Jag skulle misstänka förkylning då det dels inte är så varmt ute än och dels blåst en del. Marsvin är ju känsliga för större temperaturförändringar och drag så jag skulle vänta ett tag till innan de får vara ute. Se även upp så du inte vädrar i det rum marsvinen är i o.s.v.

Ljungåsen
5/2/17, 2:17 PM
#2

Jag tycker du ska ta henne till veterinären. Både allergi och förkylning är ovanligt hos marsvin. Den mest troliga anledningen till att hon snorar och nyser är en luftvägsinfektion, som måste behandlas med antibiotika. En obehandlad luftvägsinfektion kan vara dödlig. http://www.guinealynx.info/uri.html

elsabergs
5/2/17, 2:48 PM
#3

Okej vi står nu i telefonkö yill veterinären.. hoppas verkligen inte det är något :( båda tjejerna springer nu omkring på golvet och piper

Upp till toppen
Annons: