Annons:
Etikettallmänt
Läst 1063 ggr
Mallen
2017-05-15 22:06

Kloklippning

Usch.., så illa jag klippte i klon idag. Stackars lilla tjej, självklart var det den som är räddast och mest osäker som råkade illa ut också.. Kom riktigt mycket blod den här gången, det gör ont i hela mig :( Hoppas hon inte blir mer rädd nu, för det är ett riktigt långprojekt att få henne tam och trygg, hon är väldigt osäker (medan helsystern är som en hundvalp) Kan passa på att fråga om tips när det gäller väldigt osäkra marsvin. Kan två honor från samma kull vara så olika ?

Annons:
[Wijnja]
2017-05-16 04:53
#1

Har du blodstop hemma

[Wijnja]
2017-05-16 04:54
#2

Klipp lite i taget i början

Ljungåsen
2017-05-16 06:30
#3

Blodstopp är riktigt bra att ha hemma, ifall man råkar klippa i pulpan. Det får slut på blödningen fort. Marsvin är olika, så även syskon. Att den ena är mer osäker än den andra är inte konstigt. Sedan är väl dina flickor fortfarande rätt unga? Små marsvin har ofta en hel del spring i benen. Vad som brukar fungera är att plocka upp marsvinet och muta med något jättegott, typ gurka. Om hon kan tänka sig att äta i knät så är hon på god väg att bli tam. Vill hon inte äta i knät så kan det hjälpa att ha någonting som hon kan gömma sig under, som en handduk eller en mössa. Det kan också hjälpa om du plockar upp båda samtidigt. Sällskap av ett modigare marsvin är bra.

Mallen
2017-05-16 07:19
#4

Tack för tipset! Blodstopp ska jag köpa ifall det skulle råka hända igen. De har svarta klor så det är svårt att se, kanske får prova med att fila på slutet? Jag kämpar vidare med mitt lilla osäkra marsvin. Om två månader ska de flytta ut på landet nere i Skåne och bo där hela sommaren så de slipper sitta instängda i lägenheten. Hoppas jag fått henne lite tryggare tills dess :)

Ljungåsen
2017-05-16 08:04
#5

#4 Svarta klor är svårast. Jag brukar klippa lite i taget, kanske 1 mm per gång. Om man då råkar komma fram till pulpan så är det bara i kanten, och då blöder det inte så mycket. Du vet att du måste vänja in gräs försiktigt? Annars riskerar du att de får problem med magen. Och så hoppas jag att du inte tänkt ha dem ute hela dygnet när ni är på landet. De mår bäst av att få komma in på nätterna.

[Wijnja]
2017-05-16 08:24
#6

Svara klor är jätte svåra klippa för man ser inte pulpan

Annons:
Mallen
2017-05-16 08:53
#7

Tack! Skönt att det är fler som tycker det är svårt med svarta klor.. Men att ta en millimeter i taget låter ju klokt, då blir det inga såna här tråkiga situationer. Jag har börjat ge dom några grässtrån om dagen nu i vår så det blir en lång invänjning. Men sen klarar dom väl att gå ute en hel dag? Tänkte ha en stor utebur och en annan inomhus där de sover på natten.

[Wijnja]
2017-05-16 09:09
#8

Har gjort samma sak ge lite i taget bara deras magar är känsliga om det är varmt ute annars inte se till dem inte står i solen dem kan bli överhettad och det är riktigt farligt

Mallen
2017-05-16 09:16
#9

Tack!

Ljungåsen
2017-05-16 09:34
#10

#7 Jadå, om du vänjer in gräset sakta så klarar de att vara ute många timmar på dagarna. Man får bara hålla koll på vädret, så att det inte blir för kallt, för varmt eller för blött.

NesoOberon
2017-05-16 11:07
#11

Du kan använda dig utav potatismjöl istället för blodstopp. Funkar lika bra, har kört med det varje gång, och det är mer ekonomiskt.

Upp till toppen
Annons: