Annons:
Etikettallmänt
Läst 1308 ggr
Pigsmatte
2017-05-16 18:45

Fästingar på marsvin

Gräs till marsvinen.

Är mycket noga med att kolla igenom skörden när jag kommer hem, för att se, så att ingen giftig växt eller annat otyg kommit med. Ett par gånger har jag fått med någon mördarsnigelbaby och 2 ggr har jag till min fasa hittat en fästing nymf bland gräset (1 mm lång). Eftersom de kan sprida borrelia, anaplasmos och TBE i alla stadier blev jag lite svett. Nu undrar jag: Är det någon, som har fått fästingar på sina marsvin antingen av plockat gräs eller när de är ute och om någon har haft det, har de blivit sjuka och i så fall hur yttrade det sig och vilken behandling sattes in?

Annons:
Ljungåsen
2017-05-17 15:48
#1

Det här var en intressant fråga, tycker jag. Jag bor mitt i skogen, och det finns definitivt fästingar här. Jag och övriga mänskliga familjemedlemmar brukar få åtminstone ett par fästingar var per säsong. Marsvinen och kaninerna är ute mycket sommartid, och jag plockar in gräs och övrig utomhusmat till dem dagligen när det är säsong. Trots det så har de aldrig fått fästingar.

Jag googlade lite och hittade en intressant artikel, som bl.a. nämner att marsvin och kaniner verkar kunna skaffa sig ett eget inbyggt skydd mot fästingar. Första gången de blir bitna så reagerar de som vanligt, men kommande gånger kommer fästingarna inte att trivas, och ramla av inom 12-24 timmar.

https://www.researchgate.net/publication/235620820_Vaccination_against_Lyme_disease_past_present_and_future

Iscapularisticks feed successfully on guinea pigs and rabbits, the laboratory models of non-reservoir hosts, at first infestation, but subsequent infestations result in dramatic reduction in feeding and ticks fall off or die within 12–24.

Ovanstående skulle kunna förklara varför jag inte sett några fästingar på marsvinen.

[Wijnja]
2017-05-17 16:48
#2

Inte jag heller

Pigsmatte
2017-05-21 17:53
#3

Tack, då kanske man inte behöver oroa sig så mycket.😃

Upp till toppen
Annons: