Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1524 ggr
albert
5/18/17, 9:22 AM

Marsvin som har svårt att äta!

                                                        Hej! 

Skulle vilja ha ett råd om hur jag ska göra med mitt marsvin. Mitt marsvin är en kille på snart tre år som plötsligt slutade äta och gick snabbt ner i vikt. Började ringa runt till veterinärerna här och fick svaret att det bara finns en veterinär här som behandlar marsvin men hon skulle vara duktig. Jag ringde dit och fick komma, men tyvärr var det ingen bra vet. Jag frågade om det inte kunde vara tänderna så hon lös lite hastigt i munnen men sa att allt såg bra ut. Det ända som hon gjorde var att vätska upp honom fick penicilin  och sa jag skulle stöd mata med Critical Care. Och det har jag gjort men det blir inte bättre. När jag fortfarande tror att det är tänderna så ringde jag igen och frågade om man inte kunde röntga men då blev jag hånad man kostar tydligen inte på marsvin sådant. Så vad ska jag göra? Vill absolut inte att han ska lida. Hoppas någon har ett tips att ge mig.

Annons:
[Wijnja]
5/18/17, 9:33 AM
#1

Skulle ha åkt till en veterinär som kan exotiska djur Mälaren kan ju marsvin

[Wijnja]
5/18/17, 9:33 AM
#2

Låter som tänderna

Eulwen
5/18/17, 10:24 AM
#3

Låter troligt att det är tänderna ja. Jag har själv brottats med tandproblem på några av mina. Kruxet är att det är svårt att kontrollera de bakre tänderna utan att söva/ge lugnande, vilket i sig är en risk. Men om marsvinet inte kan äta och tappar vikt så finns ju inte så mycket alternativ.

Var i landet bor du? Har du möjlighet att ta dig till en bättre veterinär?

Som läget är nu så svälter ditt marsvin så något behöver göras. Hittar du ingen som kan hjälpa är det skonsammaste alternativet att avliva. ÄR det tandproblem är det i regel svårt att åtgärda på marsvin, det kan dessutom återkomma och behöva regelbunden behandling.

[Wijnja]
5/18/17, 11:00 AM
#4

Samma här har haft två marsvin med tandproblem konstigt jag lyckas fixa problemen själv säg till om du behöver hjälp

[Wijnja]
5/18/17, 11:00 AM
#5

Samma här har haft två marsvin med tandproblem konstigt jag lyckas fixa problemen själv säg till om du behöver hjälp

albert
5/18/17, 12:02 PM
#6

Wijnja vill gärna ha hjälp. Hur lyckades du fixa problemet?

Annons:
[Wijnja]
5/18/17, 12:45 PM
#7

Först måste den till veterinären för få metacam sen ger du den mycket hö bara hö plus väga varje dag sen måste veterinären kolla om kinderna har vuxit in mot tungan

[Wijnja]
5/18/17, 12:47 PM
#8

Vart bor du

albert
5/18/17, 3:29 PM
#9

Tack för hjälpen! Jag har metacam hemma., så jag ska börja ge det på en gång. Jag bor i gävle.

[Wijnja]
5/18/17, 3:41 PM
#10

Har fixat två marsvin tänder själv

albert
5/18/17, 3:59 PM
#11

Jag ska göra som du har gjort och hoppas att det hjälper. Nu känner jag mig lite hoppfull så tack för rådet.

[Wijnja]
5/18/17, 4:10 PM
#12

Säg till om det hjälper

[Wijnja]
5/18/17, 4:41 PM
#13

Tänk på han kan ha infektion i kroppen

Annons:
Blackiebo
5/18/17, 5:59 PM
#14

På vilket sätt hjälper Metacam om marsvinet har förvuxna tänder eller något annat problem som gör att han inte kan tugga ordentligt? Nej, det känns som det enda rätta är att ta honom till en veterinär som är kunnig på exotiska djur så att de kan göra en undersökning för att fastställa en diagnos. Det kan vara farligt att leka doktor själv…

[Wijnja]
5/18/17, 6:16 PM
#15

Tar bort smärtan den gör så att dem kan äta bättre

albert
5/19/17, 10:13 AM
#16

Wijnja han har ätit en pencilin  kur.

[Wijnja]
5/19/17, 12:11 PM
#17

Oj vad bra

[Wijnja]
5/19/17, 12:12 PM
#18

Lider med dig

Ljungåsen
5/19/17, 1:17 PM
#19

Jag tycker du ska läsa inlägg #3 och inlägg #14 igen. Ditt marsvin behöver få komma till en marsvinskunnig veterinär. Att han inte äter själv är riktigt, riktigt allvarligt, och ingenting som du kan fixa själv. Han behöver få en diagnos, så man kan sätta in rätt behandling. Sen hoppas jag verkligen att det är antibiotika han har fått, inte penicillin. Marsvin tål inte penicillin. Vad heter medicinen han fick?

[Wijnja]
5/19/17, 1:20 PM
#20

Marsvin får bactrim oftast

Annons:
albert
3/22/18, 3:29 PM
#21

                                                           Hej!

Är i stort behov av råd. Kom precis hem från vet. med Herbert för han var väldigt irriterad i ena ögat. Vet. hittade ett långt hårt höstrå som irriterade ögat. Som tur är trodde han att han skulle bli helt frisk. Men nu till frågan, har läst att man inte ska ha höhäckar till marsvin. Mina har sitt hö på golvet men nu funderar jag på vad som är bäst höhäck eller skadade ögon. Tacksam för råd och hjälp!

[Wijnja]
3/22/18, 5:52 PM
#22

Jag har hö i botten

[Wijnja]
3/22/18, 5:58 PM
#23

Har inga marsvin med problem med tänderna

[AnimeV4]
3/22/18, 6:58 PM
#24

Som jag skrev i din andra tråd så är det inte höhäckens fel att de ibland får in hö i ögonen. De är byggda för att äta direkt ifrån marken.

Upp till toppen
Annons: