Annons:
Etiketterköpeslånessäljesomplaceras
Läst 1280 ggr
himanka
2017-05-25 21:28

Prova på marsvin

Hej, vi är en familj med två vuxna och min son som bor hos oss varannan vecka. Vi har på senare tid diskuterat en massa angående att skaffa marsvin och vi har kommit fram till att vi gärna vill detta. Saken är den att min sambo tidigare reagerat med överkänslighet vid katter och har även problem med vissa typer av pollen. Vi känner därför att vi inte vill ta klivet utan att veta att det fungerar med allergierna. Jag har sett att Gosarnas Marsvin har en tjänst så att man kan lämna tillbaka marsvinen om det inte fungerar men att de inte tillåter att man gör det med ungdjur. Vi känner att vi skulle vilja "testa" i någon månad för att säkerställa att det fungerar men sen vill vi nog skaffa 2 st små grisar om allt går bra under provperioden. Vet någon om någon uppfödare eller liknande som har en sådan "tjänst". Jag är inte ute efter att komma undan gratis men vill inte heller att 2 små grisar ska behöva bli otrygga av att slussas runt.

Annons:
Lillyrod
2017-05-25 21:46
#1

Om man reagerar på andra pälsdjur så är det ganska troligt att man reagerar på marsvin också. De är enligt den allergidr min dotter träffar väldigt allergiframkallande. 

Jag skulle nog välja en annan typ av djur tyvärr.

[Wijnja]
2017-05-25 21:52
#2

Oftast tål man inte marsvin om man inte tål katter

Blackiebo
2017-05-26 09:34
#3

Något som kan vara bra att ta i beaktande är att man också kan reagera mot hö som marsvinen skall ha mycket av varje dag. Min son som är pollenallergiker är också pälsdjur- och gräsallergiker. I hans fall reagerar han mest mot hund och häst när det gäller djur, men kan reagera med lite klåda när han hållt ett marsvin för länge. Samma när det gäller hö, han tål inte heller det men vi har löst det med att marsvinen bor i ett rum som han inte behöver vara i om han inte vill. Samt att han håller sitt rum fritt från allergener så gott det går. För oss har det gått bra i fyra år nu, men jag tror sannolikheten att det inte går är större. Särskilt om man bor trångt, då just päls- och hödamm gärna virvlar runt i luften. 

Istället för att ta hem marsvin och prova skulle ni kunna kolla om det finns någon uppfödare eller omplaceringshem i närheten dit ni kan åka och gosa med marsvin för att prova om det händer något.  Gärna flera gånger. Och passa även på att stoppa näsan i hö för att se om det händer något.

Eulwen
2017-05-26 14:30
#4

Som uppfödare lånar jag gärna ut ett par äldre marsvin för "prova på" mot en deposition om man vill vara säker på att man tål dem innan man köper egna. Kolla på marsvinsföreningens hemsida om det finns en uppfödare nära er (framgår inte var ni bor) och fråga. :)

Upp till toppen
Annons: