Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 827 ggr
Magdalena_
2017-05-27 16:34

Att skaffa marsvin

Hej! Jag är 17 år och har lyckats övertala mina föräldrar att låta mig skaffa marsvin. Till alla som vill informera mig, ja jag vet att de är inte leksaker, jag är fullt medveten om att de behöver mycket kärlek och omvårdnad och jag är 100% redo att ta ansvar för dem. Detta är inte en spontan idé jag har kommit på. Med detta avklarat, är jag här för att fråga om bur storlek. Jag vill inte köpa bur eftersom jag är mycket medveten om att bur som säljs är vanligtvis för små och dåligt anpassade för marsvin, så jag tänker bygga en egen bur med hjälp av min pappa (pappa har en bygg-firma så detta är inget vi går vilse i), jag undrar darför ifall en 100x100cm två-vånings bur skulle räcka bra till två marsvin? Jag har kollat upp bur storlekar för två marsvin på olika forum men det verkar fortfarande lite luddigt. Jag tar också gärna emot alla sorts nybörjar tips angående marsvin eftersom jag har aldrig haft dem förut (dock har jag kollat upp väldigt mycket information angående dem). Mvh Magdalena :)

Annons:
[rumelle]
2017-05-27 16:41
#1

Jag hade hellre haft en större yta och bara en våning.

Rebelyell
2017-05-27 19:49
#2

En våning är att rekommendera. Dom är marklevande djur. Jag skulle säga att minsta mått på bur för två marsvin är 120 x 60. Jag har en bur på 140 x 60 till mina två hanar och jag skulle inte vilja ha mindre. Ju större desto bättre men där har du iallafall ett hum. Allmänt om marsvin är att hö står för 80% av deras föda. Resten grönsaker. Dom behöver c-vitaminrika grönsaker varje dag. Ungar behöver även någon typ av pellets/basfoder. Köp hos uppfödare. Inte djuraffär. Ha ett litet krypin per marsvin. Lycka till:)

Melonclementin
2017-05-27 20:29
#3

Det får finnas 6 marsvin i en bur på 1x1 meter enligt jordbruksverket och det tycker jag är ganska talande för att det absolut funkar för 2 st marsvin ☺️ Om dem sedan har en övervåning som är lika stor så blir det ju ännu bättre! Men om det finns plats så kanske det skulle vara bäst med all yta på marken. Men att ta sig upp för en ramp är inte konstigt för ett marsvin så det är ditt beslut och jag tror det blir bra oavsett! Det skulle vara spännande att följa om du skulle vilja uppdatera längs med processen 😊

Melonclementin
2017-05-27 20:41
#4

Man kanske inte kan tro det men ytan på en 100x100 cm bur är större än en bur med måtten 140x60 ☺️ Så till dig TS, det blir superbra. En fundering är kanske hur du ska städa buren om den är 1 meter bred plus en våning. Då kanske du kommer behöva sträcka dig långt för att nå in, om du inte kan stå på bottenplanet (pga övervåningen), förstår du vad jag menar? ☺️ Men kanske det inte blir ett problem, det var bara en tanke som slog mig!

Eulwen
2017-05-30 12:54
#5

Låter jättelyxigt men håller med om svårigheterna dels med att städa men även plocka upp marsvin som springer längst in om buren är väldigt djup. :) Kan bli svårt att nå.

Magdalena_
2017-05-30 20:41
#6

Uppdatering! Tack för alla svar! Jag har tänkt på detta med buren och istället 100×100 cm bur har jag planerat att bygga en 150cm lång och 80cm bred bur med en halv-våning. Jag har redan designat den någorlunda och planerat var den ska stå. Jag vill att mina marsvin har så mycket utrymme som möjligt och en 150x80 bur kommer att passa in bra i den plats jag kan erbjuda dem. Hoppas de är nöjda :)

Annons:
Eulwen
2017-05-30 21:55
#7

Det låter super. En halvvåning blir dessutom ett perfekt gömme under för dem att kura i. :)

Upp till toppen
Annons: