Annons:
Etikettfoder
Läst 870 ggr
-N-i-c-o-l-e-
2017-05-29 21:49

Kraftfoder??

Jag undrar om marsvin måste ha kraftfoder, som typ pellets. Eller om dem klarar sig och mår bra av ett bra hö, massa c-vitamin och vatten, självklart. Sen undrar jag även hur mycket hö ett vuxet marsvin äter i veckan. Och då menar jag typ en Nonself. Sen så undrar jag även vad ni tycker om rasen Nonself, ska nämligen kanske skaffa två grisar av rasen Nonself. Tycker ni det är en trevlig ras med lugnt temperament? :D

Förlåt för många frågor. Tacksam för svar!

Annons:
Ljungåsen
2017-05-30 08:44
#1

De flesta växande marsvin behöver någon form av kraftfoder. Om man väljer att ge pellets är det viktigt att välja en bra sort, som innehåller rätt näringsämnen i rätt proportioner. Oxbow essentials är en bra pellets. Vill man inte ge pellets så finns det alternativ, se här. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Man ska inte ge en massa c-vitamin. Vuxna marsvin behöver ca 10 mg c-vitamin per kilo marsvin, växande marsvin ungefär tre gånger så mycket. Mina marsvin gör av med runt ett kilo hö i veckan, per marsvin. Lite mer på vintern när det inte finns gräs att äta. När det gäller raser och temperament så tycker jag nog att det inte finns någon koppling. Det är större individuell variation, men släthåriga marsvin (self och nonself) är praktiska, då de inte behöver så mycket pälsvård. Unga marsvin är sällan lugna, utan de brukar ha mycket spring i benen. Om man vill ha någon att mysa med i knät så är vuxna marsvin bäst.

-N-i-c-o-l-e-
2017-06-02 18:09
#2

Tack för svaret, men om det är vuxna marsvin vi snackar om, behöver dem ha kraftfoder? :)

Ljungåsen
2017-06-02 18:41
#3

#2 Vuxna, normalviktiga marsvin behöver i de flesta fall inget kraftfoder alls. Däremot så kan man använda det som godis, när man tämjer dem. Klokast är att väga marsvinen ofta, minst en gång i veckan när de är nya. På så vis märker man om de behöver kraftfoder eller inte. Klarar de att hålla vikten utan kraftfoder så är det bäst, annars får du ge någonting. Viktigast är att satsa på ett riktigt bra hö. Hö anpassat för häst passar fint för marsvin.

-N-i-c-o-l-e-
2017-06-06 11:45
#4

Tack för svaret :)

Upp till toppen
Annons: