Annons:
Etikettskötsel
Läst 646 ggr
Maleficum
6/4/17, 6:15 PM

Lite småfrågor från nybliven marsvinsvakt

Har fått hem tre smågrisar som jag ska vara vakt åt i ca en månad men har lite funderingar om några saker (och kommer säker dyka upp mer frågor under tiden).

Var flera år sedan jag passa marsvin sist och har annars mest erfarenhet av kaniner :)

De får fri tillgång på hö, fick med nån blandning att äta ca 2 msk om dagen men inte så viktigt om jag glömmer (själv ger jag inte pellets eller något sånt till min kanin så vet inte om det är en bra mängd för tre "normalstora" marsvin). Och fick med lite morötter att ge ibland.

Hur mycket morot är okej att ge och hur ofta? Själv är det bara hundarna som ätit morötter hos mig (då jag aldrig haft kaniner som tyckt om det).

Sen var de inte vana med gräs just nu men vill gärna vänja dem då jag har gräsmatta de kan få komma ut på vid bra väder. Hur mycket gräs kan man ge per dag och hur lång tid ska man plocka in gräs innan man vågar ta ut dem första gången? Och hur länge kan man låta dem vara ute då? Är något jag inte har problem med med kaninen då han hoppar ut och in som han vill på tomten året runt så hans mage vänjer sig naturligt med grönt.

Och räcker gräset som c-vitaminkälla? Eller bör jag ge något annat också? Är lite alla möjliga sorters gräs och örter som växer i min trädgård bla Kirskål, maskros, klöver mm (bara sånt som är ofarligt för kaniner men gäller samma ofarliga växter för marsvin?). (Är lite dålig på att ha grönsaker hemma men hur är det annars med groddar? Ger groddade gröna linser och groddad vete till kaninen så är inte så svårt att bara grodda lite större mängd).

Sen ska ju kaniner alltid ha grenar att gnaga på gäller det för marsvin också? Kan man ge samma sorter som till kaniner isåfall?

Inga fler frågor jag kommer på nu men dyker kanske upp fler sen :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Wijnja]
6/4/17, 6:29 PM
#1

Pellets är inte så viktigt viktigaste är hö och c vitaminrika grönsaker

[Wijnja]
6/4/17, 6:30 PM
#2

Vit kål paprika broccoli googla lite gräs ska man ge lite i början

Ljungåsen
6/4/17, 6:49 PM
#3

Gnagarblandning, om det är det som du fick med, är inte bra mat för marsvin. Det är för fett, och kan ge problem med matsmältningssystemet. Morot är en grönsak som är snäll mot magen, men den innehåller inte mycket c-vitamin. Jag ger runt 5 cm morot till två marsvin, en eller två gånger i veckan. När jag vänjer in på gräs så plockar jag i början en handfull och ger en gång om dagen. Om bajset ser bra ut så kan man öka mängden ganska fort. De kan komma ut relativt fort också, men inte stanna ute mer än 30-60 minuter i början. Gräs är c-vitaminrikt, men jag skulle inte våga förlita mig på det som enda C-vitaminkälla. Enklaste sättet att få i marsvinen c-vitamin är att ge dem ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Kaniner och marsvin äter samma utomhusmat. Och finns det utomhusmat så behöver man inte köpa mycket grönsaker. Annars är vitkål och paprika bra C-vitaminkällor. Grenar brukar de också tycka om. Om trädet funkar för kanin så funkar det för marsvin också. Jag måste säga att jag blir lite bekymrad över att du inte fick bättre råd gällande c-vitamin. Det kan tyda på att det inte sköts så bra hemma hos marsvinen, och C-vitaminbrist är en allvarlig sjukdom.

Maleficum
6/4/17, 8:27 PM
#4

#3 Vet att gnagarblandning inte är bra och hon sa att de väl mest fick det som lite godis (och fick inte speciellt stor mängd med mig) och har mest gett lite utspritt på burbotten och i höet så de skulle få något att leta efter (jag är väldigt anti-skålar när det kommer till att ge djuren mat).

Tycker också det var lite dåligt med råd tyvärr och var lite fundersam just över c-vitamin (vet ju sen tidigare marsvin måste ha det extra) därför det kändes bättre att fråga här för bästa råd. Tror de får mer grönsaker och sånt hemma (iaf lät det så av vad min svägerska sa idag, hon har passat dessa marsvin förut en gång, men ska dubbelkolla med henne om hon vet hur det brukar vara).

Smart tips att använda askorbinsyra på nån grönsak :) Hur mycket vitkål vågar man ge? Råkar ha ett huvud hemma så kan ju börja ge lite sånt också.

Skönt det kan gå fort med gräsvänjning :) är ju toppen att få tre till gräsklippar hjälpare eftersom min kanin inte klarar att hålla gräset helt nere nu när det växer så mycket. Och de blir ju superglada när jag kommer med lite gräs (bara vågat ge dem typ en näve gräs att dela på hittills under de få dagar jag haft dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
6/4/17, 8:42 PM
#5

#4 Du kan låta dem dela på ett blad vitkål om dagen. Inte mycket mer, för kål kan vara gasbildande. Normalt får mina ungefär en deciliter blandade grönsaker var om dagen. Kirskål och maskrosblad räknas som grönsaker, men gräs räknas som hö. Det viktigaste när man vänjer in på gräs är att hålla koll på bajset. Så länge som det ser normalt ut så tål de den mängd de fått.

Maleficum
6/4/17, 9:14 PM
#6

#5 Vet vitkål är gasbildande därför jag inte vågat ge speciellt mycket av det.

Har haft lite blandsallad hemma också som de fått smaka av.

Bajskoll kör jag ju med när det gäller kaninen så ska nog inte vara så svårt att få till det på marsvinen också då :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
6/5/17, 6:02 PM
#7

Köpte askorbinsyra idag när jag var till affären men hur mycket är egentligen "ett par korn"? Typ doppa en knivsudd ner i påsen och sen "bre" på gurkan?

De börjar bli lite modigare nu också. Två av dem plockar nu gosakerna ur händerna på mig men den tredje är fortfarande lite blyg (tydligen så ska de inte vara allt för tama från början).  Men är skönt de inte springer och gömmer sig i panik så fort jag går in i rummet där de är längre som de gjorde första två dagarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
6/5/17, 6:17 PM
#8

#7 Askorbinsyran kommer ju i kristaller, typ saltkorn. Ett par korn är ungefär två-tre av dessa kristaller. Pyttelite alltså. Så roligt att de börjar bli modigare!

Maleficum
6/5/17, 7:03 PM
#9

#8 Inte den jag köpte, är i pulverform. Och salt kommer ju i rätt många former dem också :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
6/5/17, 7:50 PM
#10

#9 Jag har aldrig sett askorbinsyra i pulverform, men det finns säkert. Om du tänker dig en mängd motsvarande två vanliga saltkorn (alltså sådant salt man har i saltstöare) så blir det hyfsat lagom.

Maleficum
6/5/17, 10:53 PM
#11

okej :) då är jag med på mängden!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: