Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 545 ggr
Serasera
6/5/17, 9:22 AM

Nätbotten?

Skaffat en tvåvåningsbur för utomhusvistelse i sommar där undervåningen ska stå på gräs för bete och lite naturhäng dock undrar jag om jag måste sätta putsnät ibotten för att hålla ovälkomna gäster borta nattetid? Har ju läst att de inte ska ha nätbotten….vad sägs??

Annons:
Ljungåsen
6/5/17, 10:40 AM
#1

Jag har mina ute på dagarna, i bur utan nätgolv. På nätterna tar jag in dem, även när det är varmt ute. Vi har alldeles för mycket rovdjur i närheten för att jag ska våga låta dem vara ute på nätterna. Nätgolv, även i betesburar, kan skada tassarna och ge problem med trycksår. http://veterinaren.nu/gnagare/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-marsvin

Serasera
6/5/17, 2:07 PM
#2

Jag vet inte hur jag ska göra, tänkte att de skulle få vara ett par veckor utan mig då med svärmor som skötare och jag vill inte att hon ska behöva ta in och ut dem helatiden det är nog farligare för dem än rovdjur ;) Men förankra bottenreglarna i marken och sätta putsnät för kompostgallren och göra "gallerfönstret" mindre på övervåningen, sen dubbla galler där också, är det inte rovdjurssäkert alls? Den är tung som tusan buren, stabilt byggd

Ljungåsen
6/5/17, 3:33 PM
#3

#2 Vet du säkert att marsvinen klarar av att gå på rampen mellan våningarna? Det är inte helt ovanligt med marsvin som vägrar gå på ramp, och då kommer det förstås inte fungera. Jag skulle inte våga ha mina ute på nätterna, oavsett tung och säker bur. Är svärmor så gammal att hon inte klarar av att fånga dem? Eller varför skulle det vara farligt för dem att bli lyfta två gånger om dagen?

Serasera
6/5/17, 3:39 PM
#4

Det är mer att jag inte litar på henne att hon kan fånga dem utan att de smiter. Jag ska nog bygga buren som jag tänker kan funka å sen provköra den hemma innan och se hur rampen funkar 👍🏻

Ljungåsen
6/5/17, 3:44 PM
#5

#4 Det låter som en bra plan att prova buren på hemmaplan först.

Upp till toppen
Annons: