Foder

C-vitamin

2017-06-06 11:51 #0 av: -N-i-c-o-l-e-

Marsvin behöver ju c-vitamin varje dag. De flesta brukar ge grönsaker som är rika på c-vitamin till sina marsvin. Men jag undrar om man kan ge c-vitamin droppar som man köper på djuraffärer istället för att köpa grönsaker? Och nu menar jag inte att man lägger dropparna i vattnet för då bryts det ner lätt, men om man istället direkt lägger in det i munnen på dem? Täcker det då deras c-vitamin behov? :)

Anmäl
2017-06-06 15:10 #1 av: Ljungåsen

Marsvin gillar sina grönsaker, så att helt utesluta grönsaker ur kosten är ingen bra idé. Däremot så kan det vara bra att ge c-vitamintillskott, om man inte är säker på att de får i sig tillräckligt via grönsakerna.

Det går utmärkt att ge C-vitamindroppar direkt i munnen. Läs på flaskan hur mycket c-vitamin som en droppe innehåller och dosera efter det. Ett vuxet marsvin behöver ca 10 mg c-vitamin per kilo marsvin.

Eller så kan man ge ett par korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Så gör jag. Det blir en automatisk hälsokontroll, för om inte marsvinet kommer springande och klättrar på buren när det vankas morgongurka, då vet jag att någonting är fel.

Anmäl
2017-06-06 15:12 #2 av: Rebelyell

Jag tycker inte att du ska försöka ersätta C-vitaminerna i grönsaker med onaturligt C-vitamin i flaskform. Bättre att de får det via födan istället för via tillskott.

Anmäl
2017-06-13 17:43 #3 av: Äppelsnäckan

Ge dom c-vitaminrika grönsaker såsom persilja, paprika, kål etc. Mat är deras liv så ta det inte ifrån dom! :) 

www.Marsvinet.com - Allt du behöver veta om marsvin!

nouw.com/akvariebloggen - Min akvarieblogg!

AkvarieKanalen - Min YouTube-kanal!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.