Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 773 ggr
Melonclementin
6/7/17, 10:56 AM

Ej hålla två okastrerade hanar tillsammans?

Jag planerar att skaffa marsvin från en uppfödare. Planen är två stycken hanar i ungefär samma ålder. Jag vet om problematiken med osämja vid "tonåren" men för dem flesta verkar det funka bra. Sen läste jag från Djurskyddsmyndigheten under "Allmänna råd till 8 kap. 1 §" att "könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans" Det står inte hur många dem menar och jag undrar: är det så riskfyllt att ha dem tillsammans? Är det värt att chansa och sen kastrera den ena för att få lugn och ro? Sen kanske inte det funkar och man måste omplacera någon av dem? Kommer ju va jättejobbigt att måsta välja bort någon av dem! Åh vad jobbigt, help med please.

Annons:
[AnimeV4]
6/7/17, 11:32 AM
#1

Jag har haft 10 marsvin, alla okastrerade hanar.  Bara en av dem har varit så bråkig att han fick flytta tillbaka till uppfödaren. Han kastrerades och fick flytta ihop med en flock tjejer. Jag tror att det överlag är ovanligt att det inte funkar. Börja med att pröva.

Gnabb och tjabb är vanligt, men brukar gå över när de väl har gjort upp. Efter det kan det bli lite runtjagande eller ett och annat tjuvnyp bara för att upprätthålla att visa att han är boss. Det är först när  det blir blodiga slagsmål man behöver sära på dem. Innan man särar prövar man flera saker. Går det överstyr så behöver man givetvis sära på dem innan man prövar annat.

För att ha goda förutsättningar: Ha en stor bur, gärna 160 cm lång. Tänk på att det aldrig kan bli för stort, så bygg gärna en egen större bur om du har platsen! Det är smidigt att ställa den på ett bord eller en byrå så går man inte miste om förvaringsplatsen. Ha massa rolig inredning såsom rör, hus, grenar och blåbärsris utifrån. Göm deras grönsaker genom att hacka i små bitar och lägga på/under/i hus och låt dem få leta reda på dem.

Fridaaaa
6/7/17, 11:38 AM
#2

Marsvin gäller inte det.
Man kan ha okastrerade hanar tillsammans. Nästan enbart haft hanpar, och väldigt få som inte fungerat ihop och det har varit pga personkemin.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
6/7/17, 11:41 AM
#3

Jag har också haft en massa okastrerade hanar, i par. Just nu har jag fyra stycken, som bor två och två. Det absolut bästa är att ha en åldersskillnad på ett och ett halvt till två år mellan pojkarna. På så vis kommer de inte i puberteten samtidigt, och risken för bråk blir mycket mindre. Det finns många vuxna marsvin som behöver ett nytt hem, så det brukar inte vara något problem med att få tag i en.

Melonclementin
6/7/17, 12:14 PM
#4

Tack för alla svar. Jag vill så gärna ha två ungar. Kommer nog att försöka på det och göra allt jag kan. Men kan komma att ändra mig om jag finner en passande vuxen när tiden är inne! Kommer ha en bokhyllebur på 170x70 så plats kommer dem ha. Ska gå efter alla råd så får vi se hur det går 😊

Ljungåsen
6/7/17, 12:41 PM
#5

#4 Jag tycker du ska fundera lite på varför du så gärna vill ha två ungar. Är det för att du tror att du inte kommer bonda lika mycket med en som är vuxen? Eller för att du tror att en vuxen omplacering inte kommer kunna bli lika tam? Det finns egentligen bara fördelar med att ha en vuxen, för bebisens skull. Han får någon som lär honom hur det fungerar här i livet, och någon att se upp till. Jag har haft omplaceringsmarsvin i många år, och de har haft varierande ålder när de kommit hit. Allt ifrån bebisar till sexåringar, och jag ser ingen koppling mellan marsvinets ålder när det kom hit och hur tamt det blivit efter ett tag här.

Fridaaaa
6/7/17, 1:26 PM
#6

Aldrig haft problem med att ta två ungar :) 
Inte varit svårare en vuxen + unge här, hona som hane :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
shindlah
6/10/17, 8:48 PM
#7

Vi har två hanar som är lika gamla (skiljer ett par veckor) och är halvbröder. Vi har haft dem sedan de var små. Väldigt olika personligheter. De har gnabbats men fungerat bra ihop. Enbart en gång har de rykt ihop mer ordentligt. De fyller två nu i oktober så tror att värsta slyngelåldern är över. Den enda som varit lite småjobbigt är att om vi hållit båda samtidigt så att de är nära varandra börjar de revirkissa på varandra.  Vi brukar lösa det med att hålla varsin. Nu har vi iof inte provat att hålla dem båda nära på ett tag så kan ju ha gått över. I buren kan de vara nära varandra utan att revirkissa på varandra men där har de troligen redan bestämt rang. 

De får mycket variation i buren och olika sysselsättning i buren samt springer ute i lägenheten en del.  De är inte kastrerade.  Vi har öppen planlösning och de är placerade så att de ser hela lägenheten förutom sovrum och toalett så de är väldigt mycket med hela tiden.

Upp till toppen
Annons: