Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1178 ggr
Mojma
2017-06-11 14:04

Ringorm-Vilka medel dödar

Som rubriken lyder, någon här som har riktig kunskap -vilka medel dödar Ringorm? Har fått några utslag själv så för säkerhets skull tänker jag börja. Apoteket o inte ens kliniker hade bra svar! Kunde typ inget i denna fråga suck! Desinficera med desinfektionsmedel "vanliga sorterna" funkar de? Vilka isåfall? Virkon vet jag kanske funkar också? Bada djur i hexocil?

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-11 14:29
#1

Virkon S dödar alla typer av mikroorganismer och bör funka. Glöm inte att vara VÄLDIGT noga med att sanera. Alla pälsdjur i hemmet ska behandlas. Material som inte går att desinfektera ordentligt ska slängas, dvs trä och helst tyger. De tyger som inte går att slänga kan tvättas varmt istället. Är buren i trä kan du köra Virkon på. Glöm inte att torka bort det pulvret som blir kvar efter Virkonet, för annars lär marsvinen slicka i sig det.

Tvätta händerna efter kontakt och byt kläder innan du ska hemifrån. Ringorm är oerhört smittsamt, så om du ex. sticker till en kompis i samma kläder som du hade hemma kan deras hund smittas.

Ringorm kan även smitta till människa. Får du symtom får du också behandlas.

Ljungåsen
2017-06-11 15:03
#2

Hos marsvin orsakas Ringorm oftast av Trichophyton mentagrohytes, och kan vara ett elände att bli av med. Det finns lite olika sätt att angripa problemet. Här är ett antal länkar:

http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/hudsjukdomar/ringorm-marsvin

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm

https://www.eragons.se/blogg/ringorm/

Det viktiga är att sanera miljön ordentligt, och där fungerar Virkon S bra.

Mojma
2017-06-11 15:10
#3

Jag har Inga marsvin, har katt hund, ska skaffa marsvin igen men detta är alltså ej från marsvin. Kan även komma från mig då jag har nåt utslag Undrar helt enkelt vilka medel jag kan använda!

Ljungåsen
2017-06-11 15:14
#4

#3 På dig själv? Jag har bara haft enstaka ringormsutslag själv, och de har jag smort med Canesten. Finns receptfritt på apoteket.

Mojma
2017-06-11 15:21
#5

Jag undrar om det ENDAST ÄR virkon som funkar på Ringorm eller om.nåt annat medel finns :) Desinfektionsmedel som står att de dödar svamp är det ok? Det står aldrig exakt vilka typer av svampar de tar.

Ljungåsen
2017-06-11 15:50
#6

#5 Jag hoppas du får svar av någon annan på det du undrar, för jag vet inte. När vi hade Ringorm hemma så sanerade vi med Virkon S, men då var det Ringorm orsakad av Trichophyton mentagrohytes.

Katters och hundars Ringorm brukar vara orsakad av Miocrosporum canis, och den verkar vara ännu värre att bli av med. Kanske borde du fråga på katter.ifokus?

Annons:
Mojma
2017-06-11 15:56
#7

Tack det var en bra idé jag skriver ut där :)

nightmares
2017-06-12 10:41
#8

Du måste använda något som är effektivt mot svampsporer. Det mesta har väl någon slags effekt, men du vill förstås bli av med så många sporer som möjligt för att minska risken för återfall/smittspridning. Klorin är bäst men Virkon har en bevisad effekt (om än inte fullständig). Man kan även använda utspädd Imaverol ifall du skulle få sådan utskriven. Det beror ju också på vad för slags ytor det handlar om, då alla medel inte fungerar på alla material. Tänk på att ventilera väl och skydda händerna.

[Wijnja]
2017-06-12 14:11
#9

Jag fick utslag av virkonen kliade fruktansvärt sen fick man sår jag skulle använda diskhandskar

[AnimeV4]
2017-06-12 19:23
#10

#9 Vad gjorde du för lösning? Jag har för mig att 1% lösning räcker.

Upp till toppen
Annons: