Annons:
Etikettallmänt
Läst 680 ggr
Pigsmatte
2017-06-11 14:59

att ha 2 st marsvinsungar hanar tillsammans

Hej! Har 2  marsvinshanar i en 2x0,85 m. bur och de trivs mycket bra tillsammans. har en lika stor övervåning på buren och tänker köpa 2 "smågrisar"att ha där. Har hört att 2 bröder brukar gå bra tillsammans, men det verkar svårt att få till. Nu undrar jag: 1 .Kan man sätta ihop ungar (hanar)som inte är födda samtidigt utan kanske med en eller 2 veckor emellan utan större problem? 2: Kan man sätta ihop två hanar, som inte är av samma ras, men födda samma dag eller med högst en dag emellan. Vill absolut inte skilja på de hanar jag har drygt ett och två år gamla eftersom de kommer så väl överens och vill ogärna ha en äldre hane till.                Jättetacksam för svar.

Annons:
Ljungåsen
2017-06-11 15:17
#1

Det kan fungera. Det kan också bli hur jobbigt som helst. Men detsamma gäller om du skaffar två bröder. Konflikterna brukar inte komma precis i början, utan när herrarna blivit lite äldre och hormonerna rusar som mest.

Du får det definitivt lugnare om du delar på dina vuxna herrar och ger dem varsin bebiskompis.

Pigsmatte
2017-06-11 18:19
#2

Tack för svaret, Får tänka. Funderar lite på att då kastrera dem och låta de få var sin hona men, det kanske inte  är bra med bara en hona var till killarna.🤔

Ljungåsen
2017-06-11 18:27
#3

#2 Det fungerar bra med kombinationen kastrerad hane och en hona, men du kommer få se roligare flockbeteende om du har åtminstone två honor till varje hane. Då slipper man dessutom paniken med att skaffa ny kompis fort när en av dem dör. Det låter klokt att tänka på saken. Själv tycker jag att hanar är roligare, men andra har annan uppfattning.

Pigsmatte
2017-06-11 18:46
#4

Tack igen.🙂

Eulwen
2017-06-12 10:49
#5

Att kastrera innebär risker både under narkos och i form av komplikationer. Jag skulle absolut rekommendera att du särar på dem och ger dem varsin hanbebis som kompis istället. :)

NimBUs2003
2017-06-12 23:37
#6

Tack för svaret. Avstår från kastrering. Skulle aldrig förlåta mig själv om något gick galet, bara för att jag vill ha två marsvin till. Den äldste av de jag har skulle säkert bli en jättebra fostrare. Han har gått tillsamans med den yngre ända sedan denne var liten. De kom ihop sig ett antal gånger, när den lille var i "puberteten"men den äldre var så bestämd, tålmodig och har sådan integritet, att det aldrig blev något slagsmål. De fungerar jättebra tillsammans, så jag tycker det är synd att skilja dem åt och så undrar jag lite, om den yngste skulle bli en bra pappa. .Tänker i alla fall prova sära på dem och ge dem var sin baby. Tänker försöka skaffa två kullsyskon och då undrar jag, att om det skulle visa sig, att det inte går så bra, kan man då sätta ihop paren igen somdet var förut eller är det risk att det blir bråk

Annons:
Ljungåsen
2017-06-13 06:55
#7

#6 Om du delar på dem, och ger dem varsin bebispojke till sällskap, och det av någon anledning inte skulle fungera, så är det inte alls säkert att du kan sätta ihop dem som de var förut utan bråk. Å andra sidan så är det sällan som kombinationen vuxen och bebis inte fungerar. Vill du öka chansen att det går bra så väntar du tills din ettåring blivit två och vuxen på riktigt. En del ettåringar är vuxna och förståndiga, andra är fortfarande i puberteten.

NimBUs2003
2017-06-13 11:01
#8

Tack. Skall "försöka" vänta.

[Wijnja]
2017-06-15 13:41
#9

Jag har kastrerad två hanar utan helst problem

Upp till toppen
Annons: