Annons:
Etikettskötsel
Läst 1426 ggr
Juloru
2017-06-24 15:50

Tänder

Vår lilla gris är snart tre år. Hon var hos veterinären i början av veckan. De slipade tänderna under narkos. Hon hade ett sår i munnen. Dessutom hade hon karies. Nu behandlar vi henne med smärtstillande, antibiotika, magmediciner, för att inte få ont i magen av smärtstillande medicinen samt att vi ska borsta hennes tänder med klorhexidin. Det låter som om vi har misskött dem, men de får alltid mycket Hö. Jag tror att vi gett dem för mycket godsaker, morot, gurka, selleri, örter, tomat, äpple, broccoli mm. Dessutom är de ute varje dag och äter gräs. Besöket hos veterinären kostade 3600 kr och det måste bli ett besök till om en månad. Hon har börjat äta, men vi stödmatar henne fortfarande. Någon som har liknande erfarenheter? Jag tänker att det måste bli bra för så här kan vi inte fortsätta. Dels kostar det mycket, men det handlar ju mest om hennes livskvalitet. Ett marsvin som inte gnager känns sorgligt. Vill gärna höra vad ni tycker!

Annons:
[Wijnja]
2017-06-24 16:15
#1

Hur mycket hö ger du henne

[Wijnja]
2017-06-24 16:16
#2

Prova metacam och hö ett tag se om hon sliper ner tänderna jag kan fixa henne tänder annars

Ljungåsen
2017-06-24 17:24
#3

Många fall av förvuxna kindtänder är genetiska, men det brukar i så fall visa sig när marsvinet är yngre än ditt. Det gör att sannolikheten nog är god för att ditt marsvins problem snarare beror på kosten. I så fall borde hon kunna bli frisk, och inte behöva sövas och slipa tänderna regelbundet resten av livet. Både hö och gräs slipar tänderna bra, ju grövre gräs desto bättre. Timotej är riktigt bra, både fibermässigt och näringsmässigt. Vad stödmatar du med? Det är viktigt att stödmatningsmaten innehåller fibrer så att matsmältningssystemet fungerar som det ska. Critical Care eller Recovery Plus är bra Stödmatningsmat. Klokt är också att väga marsvinet varje dag nu framöver, så att du kan stödmata lagom mycket så att hon inte tappar i vikt. För många år sedan hade jag ett marsvin med förvuxna kindtänder. Han fick de slipade, och allt såg bra ut, men han började aldrig äta själv igen efter slipningen. Vi stödmatade ett bra tag, men beslöt sedan att låta honom få somna in. Läs gärna mer här. http://www.guinealynx.info/malocclusion.html

[Wijnja]
2017-06-24 18:27
#4

Jag gav bara hö metacam några veckor vilken veterinär gick ni till jag gav inte mer än metacam och hö

Juloru
2017-06-24 20:00
#5

Tack för svaren! Hon får obegränsat med hö. Två sorter av Oxbow: alfalfa och botanical. Jag stödmatar med Critical Care och väger henne varje dag. Hon äter lite gräs när hon är utomhus. Jag försöker fresta henne med dill, persilja mm. Hon brukar få lite vatten också i spruta och det verkar hon gilla jättemycket. Men hon är lätt att mata, så hon tycker nog om Critical Care också. Jag är också rädd för att hon inte ska komma igång att äta igen. Men som några av er skriver kan det ta ett tag. Hon har ett sår i munnen som först måste läka. En grej till. Hon har illröda fötter på undersidan. Verkar inte ha ont, huden är hel.. Jag påtalade det för veterinären, men hon sa inget om det. Vi var hos Lomma fågel och smådjursklinik. De verkade vara duktiga på marsvin.

Ljungåsen
2017-06-24 20:26
#6

#5 Alfalfahö innehåller ganska mycket kalcium, vilket inte är optimalt för vuxna marsvin. För mycket kalcium kan vara en bidragande orsak till urinsten, men det tycker jag inte att du ska bekymrad dig allt för mycket om nu. På sikt är det dock klokt att byta till timotejhö, som har bättre balans på mineralerna. Äter hon hö själv? Om inte, äter hon hö ifall du matar henne ett strå i taget? Att hon behöver stödmatas nu när hon har ett sår i munnen är inte så konstigt, och att hon visar intresse för mat, även om det bara är Critical Care, är positivt. Då vill hon, och då tror jag att hon kommer att äta själv sen när hon kan. Har hon vita tassar? De kan se ordentligt rosa ut om marsvinet är varmt, men illröda borde de inte vara. Sitter hon mycket i sitt eget kiss? Det kan vara frätande. Ett annat alternativ är en reaktion på underlaget i buren. Om du har kutterspån så kan det vara en reaktion på terpenerna i spånet, och då kan det hjälpa att byta underlag. Inotyol är en bra salva för irriterade fötter. Finns receptfritt på apoteket.

Annons:
Juloru
2017-06-24 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tittade på innehållsförteckningen på botanical höet och det innehöll mest timotej, så då är det ju bra. Hon äter lite hö själv, men biter mest i det. Hon verkar vilja ha smala saker rakt in i munnen. Hon kan tex ta en persiljekvist i munnen. Då tuggar hon länge, men inte effektivt. Sedan trampar hon på den när själva bladen kommer in i munnen. Det gillar hon inte, så då drar hon ut den igen. Hon är för söt. Sitter här hos mig nu när jag skriver och slickar mig på handen. Trots all behandling jag utsätter henne för! Jag byter i buren var fjärde dag. De har ett påslakan i botten och sedan lägger jag fleecefiltar på sovplatserna. De har så mycket hö att golvet brukar vara täckt.

Ljungåsen
2017-06-25 07:20
#8

#7 Det gör förmodligen ont att tugga, men det är jättebra att hon försöker. Om det går att få henne att äta mer hö genom att mata henne med ett strå i taget så skulle jag göra det. Tassarna ser ut som ett förstadie till trycksår, gissningsvis orsakat av ett för hårt underlag i buren. Än så länge är det inga sår, vilket gör det lättare att få bukt med. Hon behöver bo mjukare, så att tassarna avlastas. Läs gärna mer här. http://veterinaren.nu/gnagare/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-marsvin http://www.guinealynx.info/pododermatitis.html

Juloru
2017-06-25 09:25
#9

Då har jag läst på. Ska fixa ett mjukare underlag. De andra marsvinen har inget under fötterna, så kanske det kommit på henne nu när hon inte mått bra. Jag ska även prova att mata henne med hö, strå för strå. Hon verkar ändå må ganska bra. När de kommer ut i trädgården kan hon popcorna och springa runt! Om en vecka åker vi på semester. Jag har börjat bli orolig för min mamma ska ha marsvinen och jag undrar om hon fixar stödmatning.. All medicinering, förutom Metacam ska vara avslutad. Hoppas hon har börjat äta mer innan dess. Tack för alla tips och råd förresten!

Ljungåsen
2017-06-25 09:54
#10

#9 Det låter jättebra att hon kan popcorna och springa runt. Då har hon både energi och livsglädje, och det är riktigt, riktigt positivt. Att det bara är hon som har problem med fötterna kan mycket väl bero på att hon varit sjuk, och kanske suttit mer stilla än kompisarna. Sedan syns begynnande trycksår mycket sämre på marsvin med mörka fötter, så på så vis är det bra att hon har så ljusa fötter som hon har. Otur att hon blev sjuk så här i semestertider. Du får ge din mamma ordentliga instruktioner om både vägning och stödmatning, så klarar hon det säkert.

Juloru
2017-06-25 11:26
#11

Tack för peppen! Hon åt nyss en hel dillkvist! Solen skiner, så nu ska de få komma ut i det fina vädret!

[Wijnja]
2017-06-25 12:50
#12

Bra hon försöker äta själv

[Wijnja]
2017-06-25 12:51
#13

Har själv haft marsvin som har haft tandfel växte ojämnt

Annons:
Upp till toppen
Annons: