Annons:
Etikettallmänt
Läst 908 ggr
Evelina_js
2017-07-03 23:00

Tips!

Hej!

Jag har för några dagar sedan fått hem två marsvinshonor på ca 6 månader, och skulle gärna få lite tips om allt möjligt. Jag har självklart läst på mycket, men man kan aldrig få för mycket information! 

Marsvinen är från uppfödare men jag köpte dem av en tjej som inte kunde ha dem kvar, då hennes barn "tröttnat" och inte längre tog hand om dem. Dem hade en stor bur som jag fick med, med ett plan som är ca 180 x 60. det är plastbotten med galler över så att säga. Skulle ni säga att den buren funkar bra till två honor eller bör jag byta till större?  

Sen tänkte jag på det här med foder, det står så olika på alla sidor så jag tänkte kolla om jag får några bra svar på det här, jag vet att de ska äta mestadels hö. Just nu ger jag dem hö, lite pellets och grönsaker såsom paprika, lite morot och bladgrönt av olika slag, men finns det grönsaker som är giftiga eller dåligt för marsvin? Finns det någon bra lista på grönsaker och annat färskt som man kan ge? sen det här med         C-vitamin, det var mycket i den pelletsen jag köpte men ska jag komplettera med någonting så att jag är säker på att de får i sig det dem ska? 

De är otroligt skygga, då de knappt blivit hanterade i förra hemmet. Jag har försökt vänja dem med min doft och mina händer osv ganska försiktigt. Men har ni några tips gällande det? 

Det blev många frågor haha, men är tacksam om jag får svar på nånting av det!

Annons:
Ljungåsen
2017-07-04 08:03
#1

En bur på 180*60 fungerar bra för två marsvin, så den behöver du inte byta ut. När det gäller maten så är det viktigaste ett riktigt bra hö. Hö anpassat för häst passar fint för marsvin. Helst ett hö med mycket timotej, som har en bra mineralbalans (relation mellan kalcium och fosfor). Läs gärna mer om marsvins näringsbehov här. http://guineapigsaustralia.com.au/nutrition.htm Många pellets som påstås vara anpassade för marsvin är inte speciellt bra. Främsta problemet brukar vara för mycket fett, för lite protein och en felaktig kvot mellan kalcium och fosfor. Oxbow essentials är en bra pellets. Eftersom dina flickor är unga så behöver de någon form av kraftfoder. Pellets är ett alternativ, men det finns annat man kan ge, se här. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder Humlans marsvin har en bra sammanställning av lämpliga grönsaker, och även en näringstabell. Klokt är att vara försiktig med grönsaker som innehåller allt för mycket kalcium (kan öka risken för urinsten). http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html När det gäller c-vitamin så ger jag mina pojkar en skiva gurka med ett par korn askorbinsyra på varje morgon. Ett par korn askorbinsyra ger hela dagsbehovet av c-vitamin, och på så vis blir grönsakerna bara en bonus. Askorbinsyra finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. Avslutningsvis, när det gäller tämjandet, så skulle jag göra så här. Låt dem bo in sig hos dig ett par dagar till. Prata med dem varje gång du är i närheten av buren. Gör deras dag förutsägbar, dvs ge mat vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Se om du kan få dem att ta mat från handen. Sedan är det dags att börja plocka upp dem, båda tillsammans. Ha dem i knät, gärna under en handduk så de kan gömma sig, och muta med något jättegott. Gurka brukar vara populärt.

[EM L]
2017-07-04 23:20
#2

Har för mig att Brit Animals foder ska vara väldigt bra=)

Ljungåsen
2017-07-05 07:20
#3

#2 Menar du det här? https://animail.se/-468.html Det innehåller för mycket fett, för lite fibrer och för lite protein, men kalcium-fosfor-kvoten är okej.

[EM L]
2017-07-05 11:02
#4

#3 Ja=) Ok=) Man lär sig något nytt varje dag.

Alma.f
2017-07-21 15:01
#5

Jag har hört att avokado är mycket giftigt för marsvin och potatisbalst, även smörblommor. Man ska inte ge dem för mycket utav citrus frukter eller sura grönsaker, då kan de få svamp i munnen.

Jag använder fodret Brit animals och det är jätte bra🙂

Några tips till att göra dem tama: försök få dem att äta ur dig hand, du kan t.ex ge dem persilja som de flesta marsvin älskar och som innehåller mycket vitaminer, eller så kan du bara pröva något annat gott som de gillar. Försök få dem att förstå att du är "Matbudet", då kommer marsvinen alltid komma fram till bur öppningen när du kommer. Lycka till!

Ljungåsen
2017-07-21 15:15
#6

#5 Du har helt rätt om avokado, potatisblast och smörblommor. Det är giftigt för marsvin. Även lök är giftigt. Däremot så vill jag protestera mot påståendet att Brit Animals är ett jättebra foder. Det är det inte. Möjligen kan man påstå att det är hyfsat men inte mer än så. Se gärna länkar i #1 och #3. Det finns också skäl att vara försiktig med persilja, som innehåller skyhöga halter av kalcium. Ett kalciumöverskott i kosten kan vara en bidragande orsak till urinsten.

Annons:
Alma.f
2017-07-21 15:35
#7

#6 Okej tack! bra att veta😉

Brad_och_Olle
2017-07-23 18:08
#8

Angående att få marsvin tama brukar det inte vara något problem. Jag har inte haft ett enda marsvin som inte blivit tamt. Det kan ta lite tid om de varit i ett dåligt hem, men bara ta hand om dem och gosa med dem så lär dom sig vem som är deras matte! Mina pojkar ställer sig på bakbenen så fort jag går förbi och kommer springande när jag öppnar luckan. :)

Sannag0
2017-07-27 22:01
#9

Oxbow pelletsen är bra! Mina små killar älskar den!

Evelina_js
2017-07-30 22:56
#10

Tack för alla bra svar! Dem har redan börjat känna sig mer bekväma och orädda så det är jätteskönt :) Det finns nog inte nånting dem inte äter haha! Älskar all mat av det jag testat ge dem. Avokado och lök förstod jag var giftigt för dem, har en del reptiler här hemma också och det kan inte dem heller äta såklart :) Så tack för alla svar, Uppskattas jättemycket!

Upp till toppen
Annons: