Allmänt om marsvin

2 honor med kastrerad hane?

2017-07-06 23:10 #0 av: Rheen

Hej!

Tror ni, som rubriken lyder, att en kastrerad 4-årig marsvinshane skulle gå ihop med två honor på 2.5 år? 

Jag vet att mycket beror på personligheterna, men jag tänker rent teoretiskt. Jag har googlat runt, men utan att bli klokare. Som jag har förstått det går en hane oftast bra ihop flera honor, men hur är det med bara två stycken honor?
Skulle det bli tjafs mellan honorna, eller skulle några andra typiska problem kunna uppstå, tror ni?

Honorna bor redan med mig (sen 2 år tillbaka) och kommer bra överens - men det kan bli tjafsigt under brunsten. Skulle hanen kunna påverka detta?

Det är frågan om en hane som nyligen förlorat sin marsvinsvän, och jag överväger att adoptera honom, då jag ändå ska expandera buren mina två grisar bor i just nu. Men jag är fortfarande osäker, som ni kanske märker, haha.

Något är inte bestämt än, långt ifrån, men jag tänkte höra med era tankar och funderingar.  Glad

Anmäl
2017-07-07 05:07 #1 av: Wijnja

Nej en kastrat ska funka med dina honor har två kastrater som går med hönor det funkar hur bra som helst dem är så tajta i gruppen

Anmäl
2017-07-07 07:16 #2 av: Ljungåsen

Jag tror det kommer fungera alldeles utmärkt för dina flickor att få en kastrat i flocken. Ofta är det precis det som behövs för att göra det mer harmoniskt, och deras tjafs med varandra under brunsten kommer definitivt minska. Han kommer hålla dem sysselsatta.

Anmäl
2017-07-07 22:30 #3 av: Rheen

Tack så mycket för era svar! 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.