Foder

Köpa hö hos bonde visavi affär

2017-07-17 19:06 #0 av: Pigsmatte

Hej! Undrar var ni i nordvästra Skåne köper hö. Har köpt Delikatesshö från Dogman från Granngården. Undrar om någon vet, om det är vanligt, att det finns taggiga kvist bitar i det. Har ev. hittat en bonde, som säljer eko ängshö i småbalar, men på innehållsförteckningen står att den innehåller ängsblommor och då Funderarbl.a smörblomma som är giftig. Undrar om an vågar köpa från bönder över huvud taget när det gäller marsvin. Hur gör ni?

Anmäl
2017-07-17 19:34 #1 av: Lillyrod

Jag köper allt mitt hö av bönder. Skulle aldrig köpa det mögliga illaluktande mojset de kallar för hö i affärerna. Ängshö är att föredra framför sådd vall.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2017-07-17 20:25 #2 av: Ljungåsen

Jag köper mitt hö i en foderbutik för lantbruksdjur. Det kommer från en bonde i närområdet. Precis som #1 så skulle jag aldrig köpa skräphö i affären.

Det finns ingen anledning att vara orolig för smörblommor i hö. Giftet försvinner när de torkar.

http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/smorblomma

Anmäl
2017-07-18 00:21 #3 av: NesoOberon

Bor inte i norra Skåne men vi köper också Hö direkt från en Bonde som bor ganska nära oss, han säljer Hö till typ hästar till djuraffärerna och det som blir över (det lite finare höet antar jag) säljer han billigt till smådjursägare, direkt från sin gård, så det är riktigt lyxigt! Lycka till!

Anmäl
2017-07-18 12:33 #4 av: Pigsmatte

Tack för hjälpen alla och i synnerhet för länkhänvisningen.Ler Nu skall jag kontakta bonden.

Anmäl
2017-07-18 12:38 #5 av: Ljungåsen

#4 Då kommer dina marsvin bli glada. Det är roligt att se entusiasmen när de får ett riktigt gott hö.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.