Annons:
Etikettfoder
Läst 1260 ggr
Pigsmatte
2017-07-17 19:06

Köpa hö hos bonde visavi affär

Hej! Undrar var ni i nordvästra Skåne köper hö. Har köpt Delikatesshö från Dogman från Granngården. Undrar om någon vet, om det är vanligt, att det finns taggiga kvist bitar i det. Har ev. hittat en bonde, som säljer eko ängshö i småbalar, men på innehållsförteckningen står att den innehåller ängsblommor och då 🤔bl.a smörblomma som är giftig. Undrar om an vågar köpa från bönder över huvud taget när det gäller marsvin. Hur gör ni?

Annons:
Lillyrod
2017-07-17 19:34
#1

Jag köper allt mitt hö av bönder. Skulle aldrig köpa det mögliga illaluktande mojset de kallar för hö i affärerna. Ängshö är att föredra framför sådd vall.

Ljungåsen
2017-07-17 20:25
#2

Jag köper mitt hö i en foderbutik för lantbruksdjur. Det kommer från en bonde i närområdet. Precis som #1 så skulle jag aldrig köpa skräphö i affären. Det finns ingen anledning att vara orolig för smörblommor i hö. Giftet försvinner när de torkar. http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/smorblomma

NesoOberon
2017-07-18 00:21
#3

Bor inte i norra Skåne men vi köper också Hö direkt från en Bonde som bor ganska nära oss, han säljer Hö till typ hästar till djuraffärerna och det som blir över (det lite finare höet antar jag) säljer han billigt till smådjursägare, direkt från sin gård, så det är riktigt lyxigt! Lycka till!

Pigsmatte
2017-07-18 12:33
#4

Tack för hjälpen alla och i synnerhet för länkhänvisningen.🙂 Nu skall jag kontakta bonden.

Ljungåsen
2017-07-18 12:38
#5

#4 Då kommer dina marsvin bli glada. Det är roligt att se entusiasmen när de får ett riktigt gott hö.

pajakaos
2017-07-27 00:37
#6

NV Skåne här med. Planerade att köpa hö från grannen (där jag köper hästarnas grovfoder), men pga kasst väder i sommar har han inget hö alls(endast hösilage), så det blir att kolla runt efter någon annan som säljer hö i småbalar. Har sett någon utanför Höganäs och någon i Klippan som jag tänkte kolla. (Kolla Blocket). Har man möjlighet att förvara det på ett torrt ställe så kan man ju köpa några balar åt gången. Lär ju räcka ett tag om man har 2 marsvin ;)

Fick med en påse "djuraffärshö" med när jag köpte dem som varken luktar eller ser gott ut. Fram tills att jag hittar fint hö i småbalar så får de ha det utblandat med färskt gräs som jag slår med lie i stallet.

Annons:
Katti
2017-08-01 16:05
#7

Och varifrån tror du Dogmans hö kommer, om inte från bönder 😉.

Affärshö ligger förpackat från att det skördas tills det köps, så det blir tråkigt, dammigt, tappar färg och lukt och självklart även näringsämnen. För mig är valet lätt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: