Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 583 ggr
Sandra03
2017-08-01 14:35

Vuxen hane med yngre hane

Hej, jag har en skinny hane på 1 år och har skaffat mej en kompis till honom och skaffade mej en skinny hane på 2 månader än så länge funkar dom jätte bra tilsammans men är rädd att när den yngre hanen växer upp och börjar bli mer dominant och är rädd att dom ska börja bråka och att jag är tvungen o sära på dom, hur gör jag för att dom typ inte ska bråka och vad gör jag om dom börjar bråka?

Annons:
Ljungåsen
2017-08-01 15:39
#1

Du har en hyfsad åldersskillnad på dina pojkar, så det borde gå bra även i längden. Den lille kommer säkert bli jobbig när han är i tonåren, som de flesta småkillar blir, men den store är såpass mycket äldre att han borde ha kontroll på läget. Sära inte på dem om de inte slåss som en boll. Lite tjafs är normalt. Vid tjafs så brukar man kunna bryta det, genom att ge mat eller hö, eller bara plocka runt och möblera om i buren. Mycket golvtid är också bra för tonårsmarsvin. Fler råd finns i länken nedan. Det står om hanar på slutet. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/

Sandra03
2017-08-01 15:50
#2

Men om d blir så att jag måste sära på dom, ska hanarna gå ensamma då?

Ljungåsen
2017-08-01 16:07
#3

Nej, det ska de absolut inte. Det är olagligt att ha ensamma marsvin. Och de räknas som ensamma om de inte bor tillsammans. Det är väldigt osannolikt att det kommer bli så mycket bråk att det kommer vara enda lösningen att sära på dem. Läs länken i #1 så vet du vad du ska göra om det börjar bli för tjafsigt.

Upp till toppen
Annons: